Stiinta & Tehnologie

#diesel #crossover compact #kia soul

Kia Soul 1.6 GSL - Mistretul funky

Kia a trecut de perioada in care gandea modele cu pret acceptabil si se axa doar pe cresterea volumului de vanzari. In 2009, coreenii au vrut sa arate tuturor ca pot face si altfel de masini, capabile sa actioneze ca un magnet pentru cei cu un suflet tanar. In atelierele de design oamenii Kia au plamadit un aluat cu pasiune si l-au lasat sa creasca in ochii publicului vreme de trei ani, la toate saloanele auto importante.

La final insa, au scos din cuptor un model care poate fi si sentimental si sportiv si indraznet. Toate trei la un loc. Totul depinde doar de , care are la dispozitie o gama larga de accesorii de personalizare, menite sa individualizeze cat mai bine exemplarul din fata casei si sa dea o nota jucausa brandului care pana acum s-a remarcat doar prin decenta si seriozitate.

Motor / Transmisie - 7/10

Soul vine in Romania cu doua , un diesel si un motor pe benzina, care se vor stradui sa satisfaca cerintele publicului autohton in materie de consum si performante. Bucata de drum in care am fost alaturi de Soul ne-a oferit ocazia de a simti sub picioare motorul pe benzina, de 1.6 litri GSL, cu patru cilindri si control variabil al valvelor. Cum se simte motorul? Din ce am reusit sa ne dam seama, avand in vedere nametii care au luat cu asalt Bucurestiul si imprejurimile sale, cei 124 de cai putere isi fac datoria cand vine vorba de punerea in miscare a unui ce cantareste putin peste 1300 de kilograme. Dolofanul se simte bine pe sosea, singurele batai de cap fiind date de cuplul motor, ceva cam zgarcit chiar si pentru un motor pe benzina: 156 de Nm. Daca luam in calcul si faptul ca momentul motor maxim este atins abia atunci cand acul ajunge la 4200 de rotatii, atunci putem spune ca avem o masina care are nevoie de ragaz pentru a oferi acea vivacitate pe care unii si-ar dori-o de la un motor de aproape 130 de cai.

Desi cifrele de pe hartie nu anunta ceva spectaculos, Soul se simte altfel pe sosea. Primele trepte sunt destul de scurte, tocmai pentru a oferi acel demaraj pe care publicul il asteapta de la un motor pe benzina. Senzatia de dinamism se pierde insa in treptele superioare, cand ar fi bine sa urcati acul turometrului pana aproape de zona rosie. Cutia de viteze, manuala cu cinci rapoarte, se achita bine de distribuirea resurselor oferind un raspuns bun. Cursa schimbatorului este destul de precisa, chiar daca pentru unii poate parea prea lunga. Motorul de 1.6 litri pe benzina este o alegere decenta pentru Soul, care poate fi caracterizat in aceasta configuratie drept un dinamic cu performante bune. Totusi, pentru cei care isi doresc un consum redus de combustibil si un automobil ceva mai vioi ar fi bine sa se orienteze spre versiunea diesel de 115 cai putere, regasita si pe Cee'd, care se remarca in primul rand prin cuplul motor.

Consum - 7/10

Motoarele pe benzina nu au fost niciodata zgarcite cand vine vorba de consumul de carburant. Fie ca vorbim de trei, de patru sau de opt cilindri, slabiciunea pentru benzina a fost intotdeauna mai mare, comparativ cu cea a fratilor diesel. Soul nu face exceptie, insa cauta sa reduca pe cat posibil cheltuielile de deplasare ale celui aflat la volan . In cartea tehnica coreenii promit un indraznet 7.9 l/100 km in mediul urban si un optimist 5.7 l/100 km in afara orasului. Teoretic vorbind, pe hartie cifrele arata bine, chiar daca vorbim de o masina care nu beneficiaza de o a sasea treapta de viteza. In realitate insa, ne putem astepta la abateri de cel mult 1.5 litri, diferentele fiind dependente de stilul de sofat si de conditiile meteo. Din cauza omatului proaspat rezultatele inregistrate de noi nu pot fi foarte concludente, insa cert este ca in mediul extraurban, pe un drum national destul de uscat, cu multe limitari de viteza, valoarea consumului nu a sarit cu mai mult de 0.8 litri de cea anuntata de producator. Ceea ce inseamna ca nimic nu este imposibil si ca producatorii au fost cat se poate de sinceri.

Performante - 7/10

Cei aproape 130 de cai regasiti sub capota lui Soul ii permit modelului coreean sa ofere performante acceptabile, raportate la rivalii din segment. Crossover-ul urban reuseste sa plece de pe loc si sa ajunga la 100 de km/h in fix 11 secunde, promitand in acelasi timp o viteza maxima de 177 de km/h. Desi ultima valoare nu va satisface intru totul apetitul romanilor pentru viteza, trebuie sa luam totusi in calcul ca vorbim despre un vehicul cu veleitati urbane. Despre acceleratie trebuie insa sa spunem ca este mai buna decat cea a rivalilor Nissan Qashqai si (versiuni cu o putere mai mica decat cea a coreeanului) dar mai slaba decat cea a lui Fiat Sedici, care atinge 100 de km/h in 10.8 secunde, desi dispune de numai 107 cai putere.

Interior - 10/10

Vrand sa dovedeasca publicului ca stie sa dea nastere si unor modele cool nu doar abordabile ca pret, Kia a fost nevoita sa vina cu un design special pentru interior, mai vioi, mai ergonomic si mai atractiv, in special pentru publicul tanar. Noi am avut oportunitatea sa respiram aerul jucaus al unui habitaclu vopsit in doua culori, un rosu si un negru, care se combina perfect pe plansa de bord si pe fetele usilor. Desi materialele sunt putin cam neprietenoase la atingere, aspectul vizual "incalzeste" ochiul si ofera senzatia de confort. Daca mai luam in calcul si premiile pentru design obtinute de Soul, atunci chiar ca vorbim de un interior reusit. Materialele de buna calitate alterneaza cu plasticul foarte solid dar lucios. Tapiteria din textil imbraca un set de scaune cu o sustinere laterala buna in zona sezutului dar destul de inconfortabile la drum lung. Modelul adresat tinerilor vine cu o multime de trasaturi destinate familistilor: spatii de depozitare numeroase (14 la numar), atat la nivelul bordului cat si la nivelul consolei centrale.

Un detaliu care nu poate trece insa neobservat este faptul ca Soul nu poate fi echipat cu cotiera decat in cazul versiunii 1.6 diesel, cu cutie automata, ceea ce va fi probabil un minus pentru un model care se vrea a fi capabil de personalizari multiple (Kia sustine ca intr-un lot de 10.000 de unitati doar doua masini vor fi identice). Trecem peste acest paradox si ne indreptam atentia asupra spatiului interior. La prima vedere Soul nu pare un model atat de generos, insa ceea ce vor gasi pasagerii pe bancheta din spate cu siguranta ii va multumi: spatiu pentru picioare si cap mai mult decat suficient, chiar si atunci cand scaunele anterioare se trag la maxim. Coreenii sustin ca Soul ofera mai mult spatiu interior decat Nissan Qashqai, multumita in mare parte ampatamentului generos, de 2550 de mm. Vorbim si despre portbagaj, care insumeaza 340 de litri, multumita repartizarii spatiului pe inaltime, si care este mai mic decat cel al lui Qashqai si Yeti dar mai mare decat in cazul lui Sedici si SX4.

Calitate / Pret - 9/10

Kia Soul isi propune sa atraga public dintr-un segment nu foarte bine delimitat. Multi ar fi tentati sa il compare cu francezul , dat fiind aspectul vizual, insa coreenii tin cu tot dinadinsul sa se pozitioneze pe segmentul crossover-elor compacte, destinate oraselor, desi lista de optionale nu include o tractiune 4x4. Pe piata autohtona Soul pleaca de la 13.685 de euro in versiunea echipata cu motor de 1.6 litri pe benzina si de baza, botezat Motion. Raportat la segment, pretul fixat de coreeni este unul bun, doar Suzuki SX4 fiind mai ieftin decat coreeanul proaspat lansat. Astfel, un SX4 cu tractiune 4x2 si motor pe benzina de 1.5 litri si 112 cai costa 12.250 de euro. Daca vorbim insa de versiunea de putere apropiata celei testate de noi pe Soul, atunci un SX4 cu motor de 1.6 litri pleaca de la 13.550 de euro, sensibil mai putin decat modelul Kia. In tabara Nissan, Qashqai pretinde un pret mult prea mare, de 18.981 de euro pentru versiunea de 1.6 litri si 115 cai putere, pe benzina. Nici Sedici nu se lasa mai prejos, Fiat pretinzand 15.560 de euro pentru versiunea pe benzina, 4x2, cu motor de 107 cai putere. Tot in acelasi segment activeaza si proaspatul Yeti mai inclinat catre off-road, dar cu un pret ceva mai piperat: 15.466 de euro pentru versiunea 1.2 TSI de 105 cai putere si tractiune 4x2.

Siguranta - 9/10

In materie de siguranta coreenii si-au luat toate masurile de precautie pentru a reusi sa obtina cinci stele la testele EuroNCAP, un punctaj bun, caracterizat de un grad de protectie ridicat pentru pasagerii adulti si pentru copii dar dezamagitor pentru pietoni. Comparat insa cu Skoda Yeti , care a fost unul dintre cele mai bine cotate modele in cadrul testelor EuroNCAP din 2009 la aceasta categorie, Soul pierde putin teren. Pentru a linisti spiritele mai carcotase, Kia se lauda cu un rezultat de invidiat la capitolul siguranta: la un impact posterior cu o viteza de 84 km/h, Soul nu prezinta scurgeri de combustibil. Daca aceasta caracteristica va linistit deja, atunci nu mai are rost sa vorbim despre dotari standard precum cele sase airbaguri, doua frontale, doua laterale si doua cortina, sistemul ABS, care actioneaza pe toate cele patru discuri de frana, precum si sistemul ESP, foarte util mai ales in acest sezon, cand aderenta e precum steaua lui Eminescu: "azi o vedem si nu e".

Tinuta de drum - 8/10

Soul este un vehicul care incearca sa ofere clientului o garda la sol ceva mai inalta, foarte utila atunci cand ai de catarat borduri din centrul capitalei, dar destul de limitata atunci cand vrei sa scurtezi timpul de asteptare pe linia tramvaiului 41. Lasand gluma la o parte, modelul coreean are veleitati de crossover multumita garzii la sol ceea ce il face capabil sa ruleze si in teren accidentat. Din pacate insa, publicul care se va bucura de noul model nu va putea sa beneficieze de serviciile unei tractiuni integrale, Soul fiind gandit in principal ca un 4x2 capabil de provocari mai cuminti. Daca am fi vorbit de o tractiune integrala tinuta de drum ar fi primit cu siguranta o nota mai mare, fiind vorba de o stabilitate mai buna dar si de capacitatea de a rula pe drumuri neprielnice. Crossover-ul compact dispune de o suspensie MacPhearson pe fata si de o punte torsionara semiindependenta spate, cu bara stabilizatoare. Modelul nu da semne de ezitare in curbe mai accentuate insa este vulnerabil unor suprafete acoperite cu zapada sau noroi, singurul aliat in aceste conditii fiind sistemul ESP. In mediul urban suspensiile sunt destul de confortabile, efectele denivelarilor si gropilor fiind relativ estompate.

Vizibilitate - 9/10

Chiar daca unii fani ai sectorului auto vor fi mai carcotasi si nu vor recunoaste apartenenta lui Soul la segmentul crossover-elor compacte, o trasatura a modelului coreean ne va trimite cu siguranta la fratii mai mari, Sorento sau Sportage: dimensiunea oglinzilor. Soferul dispune de un camp vizual generos, mai mult decat suficient, chiar si fara a-si potrivi cu atentie oglinzile electrice. Pentru cei care sufera de sindromul de "parcarofobie" trebuie sa le amintim de prezenta, in lista de optionale bineinteles, a unei camere pentru mersul cu spatele si a unor senzori de parcare. Manevrele nu vor fi inlesnite de luneta cu o forma dreptunghiulara, care nu ofera un camp vizual foarte bun din cauza montantilor spate.

Tehnologie - 8/10

Pentru ca vorbim de un model adresat in special tinerilor Kia s-a straduit sa dea nastere unui model trendy, cool, la moda etc. De aceea, potrivit oficialilor, intreaga plansa de bord a fost construita in jurul sistemului audio, cu ale carui calitati Kia se lauda. Pentru ca "niciodata nu iese fum fara foc", trebuie sa recunoastem ca asiaticii au pregatit un sistem audio cu sase difuzoare care isi pastreaza fidelitatea la volum inalt, capabil sa suporte conexiuni auxiliare precum un USB, un MP3 Player sau un iPod. Pentru cei care isi doresc insa mai mult decat atat, exista alte doua boxe in lista de optionale, un difuzor central, pozitionat in mijlocul plansei de bord si un subwoofer regasit in portbagaj. Pentru a mentine controlul asupra melodiilor preferate, soferul are la dispozitie comenzi pe volan.

Un element care cu siguranta va face deliciul iubitorilor de gadget-uri este sistemul de lumini ambientale. Vorbim mai exact de cercuri luminoase, de culoare rosie, care inconjoara boxele situate in portiere si care pot fi activate cu ajutorul unei comenzi pozitionate sub contact. Exista patru moduri de functionare: lumini mereu aprinse cand sistemul audio este pornit, lumini mereu stinse, lumini alternante la fiecare doua secunde (functia Mood) si lumini cu stralucire si palire pe ritmul muzicii (functia Club). Soferul poate ajusta insa si separat nivelul de luminozitate al LED-urilor, botezat sugestiv Mood Lightning. Revenind la functii cu caracter util, trebuie sa mentionam prezenta scaunelor incalzite, care vor incinge insa destul de tare "situatia" din cauza unei singure trepte de functionare, prezenta unui aer conditionat manual (care va fi inlocuit cu unul automat abia in 2011 cu ocazia unui facelift) si a unui pachet de lumini cu xenon. Lista de optionale mai include si un senzor de presiune in pneuri, precum si un pilot automat, pe care nu am avut ocazia de a-l incerca.

Design - 7/10

Kia a incercat sa creeze un model iconic si a reusit. Soul apare insa ca o masina a contrastelor, care, asa cum afirmau si reprezentantii brandului in Romania, se va situa la extreme: va fi adorata sau va fi criticata pentru design. Personal pot sa spun ca Soul apare ca un model insolit, cu un profil atragator, cu o parte frontala foarte trendy, ce va prinde la publicul larg, dar cu un posterior care aduce a vehicul utilitar. Per total insa, daca luam in calcul ornamentele cromate de la nivelul caroseriilor, combinate cu jantele de 17 sau 18 inch din aliaj si condimentam cu o serie de viniluri si alte accesorii de personalizare, obtinem o masina originala, dupa care lumea deja intoarce capul. Daca ne referim strict la filosofia lui Soul, va marturisesc ca am fost putin surprins cand am aflat ca designerul modelului asiatic este un american, care a fost inspirat de imaginea unui porc mistret cu rucsac in spate. Asemanarea este insa cat se poate de reala, liniile modelului ilustrand ideea ciudata a americanului.

Galerie foto Kia Soul 1.6 GSL

Cititi mai multe pe Automarket.ro

  •   2009-12-21
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Care sunt joburile de viitor?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare