Stiinta & Tehnologie

Importatorii intra in forta pe segmentul de piata eliberat de Matiz

Vanz
arile autoturismelor de talie mica (clasa A) au crescut de peste patru ori in primul semestru, comparativ cu prima parte a lui 2005, pe fondul aparitiei unor modele noi cu preturi sub 10.000 de euro si a scaderii drastice a vanzarilor modelului Matiz, produs la fabrica Daewoo Craiova. Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), in primele sase luni ale anului s-au vandut 2.145 de autoturisme de clasa A din import, cunoscute si sub numele de mini. Acestea sunt de regula cele mai mici modele din gama unui producator si au aproximativ 3,5 metri lungime. Ele sunt echipate cu motoare economice care consuma in jur de cinci-sase litri de combustibil la suta de kilometri si sunt automobile citadine create sa se strecoare usor in trafic si sa poata fi parcate in locuri stramte. Viitorul incert al uzinei de la Craiova a dus la o scadere de peste 30 la suta a vanzarilor Daewoo Matiz la 6.226 unitati, acesta fiind cel mai ieftin reprezentant al clasei, dar si cel mai vechi, din punct de vedere tehnologic. Desi automobilul ramane lider de necontestat pe segmentul sau, cota sa de piata a scazut la 75% pe prima jumatate a anului, comparativ cu cele 95% pe care le avea in aceeasi perioada a anului trecut. Declinul vanzarilor Matiz a dus si la scaderea segmentului per total cu 15%, pana la 8.300-8.500 de unitati in prima jumatate a anului. Importatorii nu au ezitat sa profite de situatia incerta a fabricii Daewoo Craiova, iar cel mai mult a avut de castigat producatorul american General Motors, care a preluat producatorul coreean Daewoo in 2001, aflat atunci in faliment. Uzina de la Craiova nu a intrat, insa, in lista activelor preluate de GM, dar a continuat sa produca masini sub licenta Daewoo. GM a relansat o versiune mai noua a modelului Matiz sub numele Chevrolet Spark la finele anului trecut, model care si-a gasit 766 de clienti in perioada ianuarie-iunie, adica circa 9% din totalul de vanzari pe segmentul mini. Masina, fabricata in Coreea, a fost lansata la finalul anului trecut, iar in restul Europei se vinde sub numele Chevrolet Matiz. Totusi, evolutia vanzarilor Chevrolet Spark a fost sub asteptari, datorita prestatiei slabe din lunile aprilie si mai, sustine directorul de marketing GM Romania, Cristian Oltean. El a pus scaderea pe seama aparitiei a trei modele fabricate in comun la uzina din orasul ceh Kolin. E vorba de Peugeot 107 , Citroen C1 si Toyota Aygo , masini pentru constructia carora cei trei producatori au investit un miliard de euro. "Ne-am propus sa vindem 2.000 de unitati Spark anul acesta si sunt convins ca vom reusi deoarece avem suficiente comenzi incat sa vindem 180-200 de unitati lunar," a declarat Cristian Oltean, care a adaugat ca Spark si-a gasit clienti in special in randul femeilor. Preturile lui Spark incep de la 4.900 de euro, iar cu taxe ajung la 7.000 de euro, cu 1.500 mai mult decat Matiz-ul fabricat la Craiova. Pe locul secund printre masinile mini de import s-a situat Peugeot 107, cu 552 de unitati vandute. Radu Cristian, directorul comercial al Trust Motors - unic importator Peugeot, a spus pentru NewsIn ca obiectivul de vanzari pentru acest an este 1.200 de unitati. Modelul e pe piata de numai patru luni, iar media lunara de vanzari a fost de aproape 150 de unitati. Trust Motors sustine ca publicul tinta pentru cel mai mic Peugeot il reprezinta orasenii cu venit mediu si varste cuprinse intre 22 si 35 de ani, iar peste 60% din cumparatori au fost femei. Preturile pentru Peugeot 107 pornesc de la 7.000 de euro, pret care nu include taxele de import. Pe locul trei al topului vanzarilor de automobile de clasa A din import se afla Fiat Panda, cu 376 de unitati comercializate. Modelul a fost lansat in aprilie 2004, iar vanzarile au fost relativ stabile de atunci: 567 in ultimele opt luni ale anului 2004 si 901 unitati in 2005. Importatorul sustine ca modelul se adreaseaza in special clientilor care doresc o masina usor de manevrat si de parcat in oras, dar care nu tin neaparat sa cumpere cel mai ieftin model de pe piata. Panda a fost masina anului 2004 in Romania, iar in Europa este lider de vanzari la clasa mini, conform datelor furnizate de JATO, una din cele mai mari companii de cercetare de piata in domeniul auto in Europa. Masina a fost lider de clasa si in Romania pana la aparitia lui Chevrolet Spark, care este mai ieftin in medie cu 1.000 de euro. Preturile pentru Panda incep de la 7.900 de euro, cu toate taxele incluse. Topul celor mai vandute cinci masini din clasa mini a fost completat de Citroen C1 si Toyota Aygo, modele care dispun de aceleasi motorizari ca si Peugeot 107. Purtatorul de cuvant al Daewoo Craiova, Valeriu Garlea, a spus pentru NewsIn ca vanzarile Matiz au scazut si datorita ofertei la modelul Cielo ale carui preturi incep de la 6.900 de euro. Clientii care s-au inscris sa cumpere Cielo prin programul guvernamental de reinnoire a parcului auto, cunoscut si ca programul "Rabla", pot achiziona masini Cielo pentru 6.100 de euro, doar cu 800 de euro peste cel mai ieftin model de Matiz. Diferenta este mica avand in vedere ca Cielo este din clasa B si are spatiu superior atat in habitaclu, cat si la portbagaj. Vanzarile Daewoo au scazut pe fondul viitorului nesigur al uzinei despre care s-a spus in repetate randuri ca-si va pierde licenta de productie si isi va inceta activitatea. Autoritatile romane au anuntat ca la jumatatea lunii august vor incheia procesul de rascumparare a uzinei de la partea coreeana si vor demara negocierile de privatizare. Reprezentantii uzinei de la Craiova sustin insa ca, indiferent de ce se va intampla, uzina nu isi va inceta activitatea in urmatoarele luni, iar de la 1 ianuarie 2007 toate masinile produse in Oltenia vor avea motoare Euro 4. In ciuda cresterii accentuate a vanzarilor automobilelor din import din clasa mini, acest segment reprezinta numai 3,5 la suta din totalul vanzarilor de autoturisme straine, dominat de modelele mai spatioase din clasele B si C, care reprezinta circa trei sferturi din vanzarile totale de autoturisme din import in Romania. In primul semestru al anului, in Romania s-au vandut 58.191 autoturisme din import, cu 31,8% peste prima jumatate a anului trecut, iar clasa mini a inregistrat de departe cea mai mare crestere. Celelalte segmente ale pietei de autoturisme de import au urcat cu valori intre 25 si 62%.
  •   2006-07-24
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila:  Condu-ti tu cariera, nu lasa cariera sa te conduca!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: SteamOS poate fi descarcat incepand de astazi

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare