Stiinta & Tehnologie

Geneva: Premiere de la Mazda

O premiera mondiala si doua europene pentru Mazda la Salonul Auto International de la Geneva 2008
Mazda va expune in premiera mondiala la Salonul International Auto de la Geneva versiunea cu trei usi a modelului Mazda2. Alaturi de acest model, constructorul nipon va prezenta in premiera europeana conceptul Taiki, vehicul echipat cu noua generatie a motorului rotativ, precum si modelul echipat cu motor hibrid Mazda5 Hydrogen RE. La standul Mazda vor fi prezente si noile tehnologii dezvoltate de companie. De asemenea, vizitatorii vor putea admira versiunile hatchback, sport combi si diesel ale noii Mazda6. Mazda2 – 3 usi Mazda2 Atractia Mazda la aceasta editie a salonului va fi versiunea cu 3 usi a modelului de clasa mica. Aceasta se prezinta in premiera in gama Mazda2 si va pastra toate atributele versiunii cu 5 usi, fiind insa mai sportiva si mai accesibila ca pret. Latura sportiva a vehiculului este accentuata de geamurile spate redesenate special pentru aceasta versiune si de coeficientul aerodinamic de 0,31. Interiorul este spatios si practic. Scaunele fata au fost special proiectate pentru a asigura un acces usor al pasagerilor pe bancheta din spate. Astfel, scaunele permit atat rabatarea spatarelor, cat si culisarea in momentul rabatarii. Se obtine astfel unul dintre cele mai mari spatii de acces din clasa pentru locurile din spate. Mazda2 - interior Motorizarile sunt cele folosite si pentru modelul deja existent pe piata, remarcandu-se motorul de 1,5l si 103 CP, precum si cel diesel de 1,4l si 86 CP care va fi disponibil si in Romania din aceasta primavara. Un alt element pe care il preia Mazda2 cu trei usi este standardul de siguranta impus de versiunea deja lansata, cotata cu 5 stele la testele Euro NCAP. Modele concept Expus pentru prima data la Tokyo in 2007, Mazda Taiki continua linia impusa de conceptul Nagare , tema de design a acestui model fiind aceea de „curgere”. Liniile fluide fac trimitere la elemente traditionale din arta japoneza si se imbina cu noile tehnologii Mazda. Vehiculul este foarte aerodinamic (coeficient de rezistenta la inaintare de 0,25), datorita formei si elementelor avantgardiste de design. Din punct de vedere tehnic, Taiki aduce o noua premiera, acesta fiind echipat cu noua generatie a motorului rotativ – RENESIS 16X. La interior, interfata HMI (Human-Machine Interface) dezvoltata de Mazda a fost imbunatatita prin facilitarea accesului la diferite echipamente ale vehicului direct de pe volan si prin integrarea in cadrul consolei a unui display generos, ce afiseaza o gama larga de informatii utile soferului. Mazda confirma preocuparile pentru mediu si prezinta la Geneva modelul Mazda5 Hydrogen RE, care a debutat la acelasi salon in urma cu 2 ani. Acesta este echipat cu un motor RENESIS hibrid (capabil sa functioneze atat pe baza de hidrogen, cat si pe baza de benzina), cu un motor electric capabil sa genereze cu 40% mai multa putere decat cel care echipeaza modelul RX-8 Hydrogen RE (110kW) si cu o baterie de litiu-ion. Consumul de combustibil a fost semnificativ redus ca urmare a folosirii sistemului SISS (Smart Idle Stop System). Acesta opreste si reporneste motorul in momentul stationarii in trafic. Pentru generarea electricitatii, reincarcarea si consumul bateriei, sistemul ce propulseaza masina au fost optimizat. Acesta se adapteaza in functie de momentul din trafic – plecare de pe loc, deplasare cu viteza mica, accelerare, decelerare sau stationare. Autonomia vehiculului a fost crescuta cu 100% fata de modelul RX-8, ajungand la 200km. Mazda5 Hydrogen RE nu este un autovehicul ecologic doar prin tehnologie, ci si prin materialele folosite la interior. Acestea reprezinta rezultatul unui proiect la care Mazda participa in Japonia si, odata dezasamblate, nu prezinta niciun pericol pentru mediul inconjurator. O alta initiativa Mazda pentru protectia mediului a fost demarata in urma cu trei ani. Aceasta presupune colectarea barelor de protectie deteriorate si refolosirea acestora pentru crearea barelor noi din dotarea modelele comercializate. Mazda este singurul constructor auto care refoloseste barele vehiculelor produse. Noile tehnologii Mazda expune in premiera in Europa o serie de noi tehnologii, care vizeaza atat siguranta in trafic, cat si protejarea mediului. Inginerii de la Mazda au dezvoltat diferite sisteme de siguranta activa. Unul dintre acestea, bazat pe senzori plasati in partea din spate a vehiculului, avertizeaza soferul atunci cand alte autovehicule se apropie din unghiuri moarte in momentul deplasarii cu viteze de peste 60 km/h. Un altul, prezent si la noua Mazda6, este CF-Net (cross-functional network). Prin intermediul acestuia, soferul poate controla anumite functii ale vehiculului folosind comenzile de pe volan. Sunt, de asemenea, dezvoltate echipamente care pot comunica intre un vehicul in mers si puncte fixe, pentru a avertiza soferul de apropierea unui alt participant la trafic intr-o intersectie sau acolo unde nu exista vizibilitate. La Geneva vor fi prezentate si noi motorizari. Propulsorul MZR-CD de 2l, ce foloseste tehnologia common-rail, prezinta un nivel de emisii mai scazut si un consum de combustibil redus cu pana la 10%, comparativ cu versiunea anterioara. Motorul DISI turbo (injectie directa cu aprindere prin scanteie), care echipeaza modelele 3 MPS si CX-7, este supus unui proces de eficientizare al carui obiectiv este acela de a creste performantele dinamice si de a scadea consumul de combustibil cu valori cuprinse intre 15 si 20%. Noua generatie a motorului rotativ – RENESIS 16X – se afla, de asemenea, in plin proces de dezvoltare. Acesta va fi primul motor rotativ pe benzina ce va folosi injectia directa, fiind astfel mai eficient decat versiunea actuala. Sistemul inteligent de control al motorului (Smart Idle Stop System – SISS) permite economisirea de combustibil prin oprirea automata a motorului in momentul stationarii. Avantajul major fata de sistemele clasice de acelasi tip este reprezentat de faptul ca SISS pozitioneaza pistoanele automat si optim in momentul opririi, pentru a fi repornite odata cu injectia combustibilului. Astfel, nu este necesar un motor electric aditional pentru aceasta operatiune.
  •   2008-03-05
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: 6 sfaturi pentru a depasi plafonarea la job

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare