Stiinta & Tehnologie

Fite pe roti

Le v
edem zilnic in aglomeratie, la stopuri , in reclame, pe sosele. Masinile de fite au devenit obsesie nationala, mijlocul prin care astazi se masoara succesul. Masina de fite e dovada ca ai si ca poti. Poate ca selectia pe care v-o propunem e subiectiva si poate ca argumentele care justifica includerea in diversele categorii a unor modele de masini si tipologii umane sunt si ele „nestiintifice”. Va propunem insa ca, in zilele urmatoare, sa priviti mai atent pe strada si sa decideti daca am avut dreptate sau nu. Fita cea mai mare e sa ai ultimul model, achizitionat de regula inainte sa fie vandut oficial in Romania. Astazi, masina se alege emotional, nu rational. Trebuie sa fie mai mare decat a prietenilor, mai stralucitoare, mai puternica si mai de firma. Georgeta Panisoara, doctor in psihologie, explica fenomenul din perspectiva dinamicii sociale. ”In societatea de astazi, cand resursele de timp devin din ce in ce mai limitate, vizibilitatea a ceea ce esti si ceea ce vrei sa stie ceilalti despre tine este un concept-cheie”. Studiile arata ca in proportie de 80% conteaza prima impresie. Astfel, automobilul reprezinta un simbol care induce o imagine (reala sau nu), alaturi de hainele pe care le porti, cartierul in care locuiesti sau dimensiunea vilei pe care o detii. Exista insa multe persoane care incearca sa para altceva, sa indice faptul ca duc o viata mai luxoasa, ca sunt mai puternice decat sunt in realitate ori pur si simplu doresc sa fie invidiate. O astfel de optiune reprezinta in fapt o anumita forma de manipulare. Apeleaza la asemenea indicatori de status fie doar pentru a-i impresiona pe ceilalti si atat, fie din interese de imagine si financiare, cum ar fi obtinerea unor contracte avantajoase ori promovarea pe un anumit post. Competenta acelei persoane va fi asociata cu respectivul indicator. Cineva care are ce este mai bun intr-un domeniu (masina, in cazul nostru) are, categoric, succes - aceasta este imaginea indusa”, e de parere psihologul. Intr-un SUV, de exemplu, esti mai usor de reperat. SUV-ul (sau gipul, cum a intrat in limbajul uzual) iti asigura garantia ca esti vazut. Desigur, cel mai la moda gip este viitorul model care urmeaza sa apara. Este cunoscut ca in Romania importatorii intocmesc liste de asteptare cu un an, doi inainte sa fie lansate viitoarele modele. Important este ca gipul sa fie mare si, mai nou, alb. Nebunia a inceput odata cu lansarea modelului X5 de la BMW. O masina care a starnit pasiuni intre oamenii cu bani din Romania – de la biznismeni, femei frumoase si vedete la fosti buticari si valutisti de succes ai anilor 90. O parte insemnata de clienti a fost adjudecata usor-usor de concurentul produs de Mercedes - ML. A urmat nebunia Touareg-ului de la Volkswagen, a Cayenne-ului de la Porsche si a lui XC90 de la Volvo. In 2007, in parcarile cafenelelor-vitrina din Bucuresti, ca sa nu te faci de ras e bine sa cobori acum dintr-un Audi Q7, dar merge si Range Rover Sport. „Faptul ca putem sesiza o moda a achizitionarii de automobile poate fi un aspect care sa le conditioneze pe unele persoane sa cumpere o astfel de masina nu pentru ca le place, ci pentru ca asa se poarta si nu doresc sa ramana mai prejos sau sa fie riduculizate in grupul social din care fac parte. In acelasi mod se poate lua in considerare si o alta trebuinta - nevoia de recunoastere cuplata cu necesitatea de o compensa o inferioritate pe care o cineva o poate resimti. Daca o persoana are anumite complexe de inferioritate, nu se simte confortabil in propria piele, ea poate compensa acea lipsa cumparand o masina, de exemplu. In acest mod, individul in cauza va reusi sa isi echilibreze imaginea si stima de sine afectata. Din pacate, toate aceste rationamente rezida din faptul ca romanii sunt inca departe de o reasezare corecta a valorilor, fapt vizibil comparand societatile occidentale cu societatea noastra”, crede psihologul Georgeta Panisoara. CATEGORIA AM BANI, DECI AM GIPAN BMW X5 Jeremy Clarkson spunea, intr-o editie Top Gear, ca intr-un BMW si cel mai onorabil businessman arata ca un dealer de droguri. In Romania, un "bemveu" ofera plusul de masculinitate care ii face pe barbati sa se simta mai barbati, iar pe femei - tot barbati. VW Touareg In general proprietarul detine si o vila (sau mai multe) cu termopane. Volvo XC90 Masina celui care se considera o treapta deasupra imbogatitului peste noapte. Proprietarul unui XC90 va spune ori de cate ori are ocazia ca are un gip Volvo. I se pare cool sa aiba un Volvo si nu si-ar lua in viata lui SUV-ul de la Mercedes, fiindca e de parere ca au toti taranii. Range Rover O marca ce a fost conservata multa vreme de chiar segmentul de clienti caruia i se adresa: stilati, educati si aproape nascuti bogati. Astazi, prin modelul Sport, marca britanica a devenit doar masina celor care au reflectat indelung ce sa-si ia ca sa rupa gura targului. Datorita lor, Range Rover s-a banalizat. Porsche Cayenne O masina care te face vedeta chiar daca nu esti. Audi Q7 Romanii cu foarte multi banii, care inainte au avut “icscinci” sau “meleu” sau pe ambele au observat, suparati, ca toata lumea isi permite in ziua de azi un SUV. Q7 a venit tocmai la timp ca sa le curme aceasta suferinta. CATEGORIA BAIETI RAI Subaru Impreza Cu o forma de taxi tunat, Impreza este in fapt, in varianta de top WRX, masina de raliuri adaptata soselei. Este preferata de cei care au cunostinte de pilotaj, dar si de amatori. Aceia care apuca sa si supravietuiasca avand-o. Mitsubitshi Lancer Evo IX Masini pe cat de performante, pe atat de inutile. Un must have in randul celor care accelereaza stupid intre doua semafoare. CATEGORIA JUMA' DE FITE Peugeot 206 CC Masina celor care au visat toata viata la un cabriolet si care au fost deceptionati. (in imagine noul model 207 CC) Opel Astra GTC O marca pentru cei care tin mortis sa-ti arate ca au avut bani de o masina nemteasca. Desi sunt multe in Romania, daca maine Opelurile ar disparea de pe sosele, n-ar observa nimeni in afara de proprietari. Astra GTC este detinuta de fanii “grei” ai marcii, care se iau intotdeuna la intrecere cu orice masina care e mai tare in teorie si in practica decat a lor. VW Golf Masina copiilor cuminti, educati in spiritul valorilor familiale si, mai nou, masina oficiala a multinationalelor, pentru angajatii pe pozitiile de entry level sau un pic mai sus. GTI e deja o fita. CATEGORIA IUBIRI NEIMPARTASITE MiniCooper Are tot ce-i trebuie sa nu fie niciodata luata in vizor de cei care isi iau masina ca s-o expuna in fata cafenelelor-vitrina din Dorobanti. O masina care nu e la moda in Romania pentru ca nu are o imagine puternica si costa prea mult, raportata la dimensiuni. Maserati Granturismo Spirit de GT italian, frumoasa de iti taie respiratia. Mazda MX5 Ramane decapotabila suprema. CATEGORIA SA MOARA DUSMANII MEI Maybach Becali a zis despre Maybach “Catarama are scurt, eu am lung”. Putinii romani care detin aceste doua marci nu cunosc istoria lor si nici nu-i intereseaza. Ei stiu ca daca apar intr-o asemenea masina inseamna ca au gust si rafinament. Rolls Royce O limuzina care in Romania a ajuns sa fie condusa de proprietari cu inaltimea de sub 1,60 si sa devina landou de lux pentru bebelusi. Audi R8 Desi in lume e considerata o masina exclusivista, in Romania toate unitatile alocate s-au vandut inainte de lansarea oficiala. Bugatti Veyron Si-a luat-o „prietenul presedintelui“ Basescu, asfaltatorul-principal Casunean. A platit 1,7 milioane de dolari pentru ea, doar ca sa fie sarit din orice top ar indrazni cineva sa croiasca in Romania. E exemplul cel mai bun al snobismului impins spre patologic (asta daca nu o fi, cum zic unii, o buna metoda de spalare a banilor, fiindca la cele aproape 1 milion de lire sterline platite pentru masina, impozitul la noi e doar de cateva mii euro pe an). Poate fi si un semn incurajator pentru noi, toti ceilalti posesori de automobil: daca stapanul asfalturilor si-a luat o masina cu o garda la sol milimetrica, poate ca, in curand, vom avea si sosele fara fir de denivelare sau ciupitura.
  •   2007-05-18
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului