Stiinta & Tehnologie

Dacia ameninta Guvernul ca sa pastreze taxa auto

Fran
çois Fourmont, directorul general Dacia, spune ca, daca va fi abrogata taxa de prima inmatriculare , va concedia o treime din salariati. „Daca se va renunta la taxa, vom asista la o scadere a vinzarilor Dacia in tara, ceea ce inseamna reducerea cu o treime a activitatii“, a precizat François Fourmont. Reactia extrem de dura a celui mai mare producator auto de la noi vine dupa ce guvernantii au inceput negocieri la Bruxelles cu privire la taxa auto. Sebastian Vladescu, ministrul Finantelor, spune ca va sustine in continuare taxa si ca principala problema nu ar fi nivelul acesteia, ci nerespectarea principiului de taxare uniforma. Finantele nu exclud un impozit anual pentru toti posesorii de masini din Romania. „Daca se va renunta la taxa de prima inmatriculare, vom asista la o scadere a vinzarilor Dacia in tara, ceea ce inseamna reducerea cu o treime a activitatii. Eu nu am o problema sa concurez pe piata cu masini de ocazie care au Euro 3 sau Euro 4, nu mi se pare insa corect sa fiu concurat de masini de zece-cincisprezece ani. Exemplul polonez este edificator: din mai 2004 si pina acum, 2,5 milioane de autovehicule de ocazie au intrat in tara, dintre care 1,8 milioane aveau mai mult de zece ani. Productia de masini noi din Polonia a scazut de la 350.000 de bucati la 220.000 de bucati. Au fost dati afara zeci de mii de oameni. Daca taxa ar disparea vom asista la aceeasi situatie ca in Polonia. Europa occidentala scapa de masinile vechi si, la limita, e treaba Guvernului roman sa se ocupe de ele“, a spus Fourmont in exclusivitate pentru „Cotidianul“. In prezent, in uzinele Dacia de la Pitesti lucreaza 11.800 de salariati, iar reteaua de furnizori interni cuprinde 54 de firme si circa 3.000 de angajati. „Taxa nu ne-a afectat“ Directorul general de la Dacia considera ca problema taxei este una delicata avind in vedere negocierile de la Bruxelles, pozitia Comisiei Europene, dar si nevoia de a avea grija ca Romania sa nu fie transformata intr-un „cos de gunoi“. „Noi ne-am proiectat investitiile dupa nivelul taxelor din Codul fiscal. Vrem sa facem in Romania cel mai mare centru industrial al grupului Renault- nissan , cu o productie de 350.000 de autovehicule pe an. Pina la sfirsitul acestui an vom fi investit un miliard de euro in Romania. Daca Renault face un centru de proiectare aici, inseamna ca avem incredere in Romania. Trebuie sa mentionez ca, in urma modificarii in Parlament a nivelului taxei de prima inmatriculare, valoarea acesteia pentru automobilele Dacia a crescut, in schimb a scazut pentru autovehiculele cu capacitate cilindrica mare. Cu toate acestea, situatia vinzarilor Dacia este comparabila cu cea din ianuarie anul trecut“, a adaugat François Fourmont. Riscul inoperativitatii Oficialul de la Dacia a spus ca nu are informatii noi despre negocierile privind taxa auto. „Nu stiu daca intr-adevar exista intentia Guvernului de a modifica aceasta taxa. Nu cred ca taxa va fi anulata, sa fim clari. Exista insa riscul ca dupa negocieri taxa sa devina inoperanta. Intre anularea taxei si ajungerea ei in stare inoperanta este o diferenta, dar rezultatul este acelasi. Vom fi foarte vigilenti in negocieri, astfel incit sa nu se ajunga aici, cu consecinte dramatice. Noi am sustinut actualul nivel al taxei“, a precizat Fourmont. Cui ii convine taxa? Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile a fost unul dintre principalii sustinatori ai introducerii taxei de prima inmatriculare. Motivul: protejarea vinzarilor de masini noi, atit din import, cit si de pe plan local, in fata unei eventuale invazii a masinilor rulate din Europa occidentala. Daca in 2005 raportul dintre vinzarile de masini noi si cele uzate era de 1 la 4, anul trecut numarul autoturismelor rulate importate s-a majorat la mai mult de o treime. Potrivit vicepresedintelui Consiliului de Administratie al Dacia, Constantin Stroe, in 2006 au fost importate peste 90.000 de masini second-hand , in timp ce vinzarile de autoturisme noi au depasit 256.000 de unitati. Finantele stiu una si buna: taxa auto ramine in vigoare pina la proba contrara. Taxa speciala de prima inmatriculare va fi mentinuta la nivelul actual. Marea hiba, spun Finantele, nu ar fi nivelul acesteia, ci nerespectarea principiului de taxare uniforma. Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, a declarat ieri ca va trimite Guvernului saptamina viitoare mai multe posibile scenarii privind situatia taxei de inmatriculare. „In acest moment“, a spus Vladescu, „sansele de a elimina aceasta taxa sint zero“. Potrivit acestuia, exista citeva optiuni care vor fi propuse. Una dintre ele este mentinerea in vigoare a taxei la nivelul actual, iar o alta ar putea fi un impozit anual pentru toti posesorii de masini din Romania. Seful Finantelor a declarat insa ca, in urma intrevederilor de luni si marti cu reprezentantii Comisiei Europene, principalele discutii sint cele referitoare la nivelul de principiu de taxare uniforma, si nu la reducerea valorii acesteia. „Exista o zona in care taxa de inmatriculare ar putea intra in contradictie cu legislatia Uniunii Europene, in sensul ca un autovehicul second-hand pe care il vinde un roman nu este taxat, in timp ce o masina vinduta de un cetatean german este taxata. Am discutat si despre nivelul taxei, dar principala problema este respectarea Tratatului de aderare“, a spus Vladescu. Din punctul de vedere al Comisiei Europene, Romania are dreptul de a introduce, ca stat membru, o taxa cu caracter ecologic pentru protectia mediului, a sustinut ministrul Finantelor. „Noi nu vrem sa facem altceva decit sa ne aliniem la tendinta generala de protejare a mediului si de innoire a parcului auto“, a declarat Vladescu. Initial, taxa de prima inmatriculare a fost conceputa ca o taxa de mediu, insa Guvernul a renuntat la aceasta denumire din cauza unor „posibile neconcordante cu legislatia comunitara“. Taxa speciala de prima inmatriculare a fost introdusa in noul Cod fiscal, care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie, si se aplica tuturor autovehiculelor noi sau rulate, din productie interna sau din import. Taxa se calculeaza in functie de normele euro privind emisiile de noxe ale autoturismului, capacitatea cilindrica si vechimea masinii. Valoarea taxei variaza de la citeva sute de euro pentru masini noi la citeva mii de euro pentru masini mai vechi. Vladescu a recunoscut ca este posibil ca taxa de inmatriculare sa fie inlocuita cu un impozit anual pe care sa-l plateasca toti proprietarii de automobile. „Tehnic, ar fi mai simplu sa avem un sistem de taxare anuala, cu o componenta ecologica, insa trebuie sa tinem cont si de realitatea romaneasca: avem multe euro , iar multi nu-si vor putea permite sa plateasca aceasta taxa“, a sustinut reprezentantul Ministerului Finantelor.
  •   2007-02-02
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Vehiculele electrice vor reduce poluarea cu peste 20%

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului