Stiinta & Tehnologie

Cutie automata vs. cutie manuala

Tot
mai multi dintre cumparatorii de autoturisme isi pun intrebarea: cutie de viteza automata sau manuala ? Pentru a incerca de a usura alegerea unui raspuns la aceasta intrebare incercam sa prezentam o descriere dar si o lista cu plusuri si minusuri pentru fiecare tip de cutie de viteze in parte, in ideea ca astfel o sa usuram gasirea raspunsului la intrebarea de mai sus. Cutie manuala Este cel mai raspandit tip de cutie de viteza . In functie de optiunea soferului aveti posibilitatea rularii cu o viteza superioara sau o putere mai mare necesara, de exemplu, pentru plecarea de pe loc. Avantaje: este cea mai buna alegere pentru a pentru a exploata optim puterea motorului, dar si pentru a obtine un consum de combustibil cat mai scazut. Dezavantaje: solicitarea continua a soferului care este nevoit sa apese de fiecare data ambreiajul atunci cand doreste sa schimbe viteza si, in acelasi timp, sa selecteze treapta de viteza optima pentru fiecare situatie aparuta in treafic. Cutie automata S-a extins cu repeziciune peste ocean, in anii ’50, si apoi a fost importata si de producatorii europeni. Este baza pe un convertor de cuplu hidraulic, eliminand factorul “sofer” din micanismul schimbarii treptelor. Evolutia cutiei de viteze automata a reusit sa elimine neajunsurile prezente la inceputurile folosirii acesteia: senzatia de patinare si consumul crescut de carburant. Cutiile secventiale permit soferului schimbarea treptei de viteza printr-o simpla atingere a schimbatorului. Avantaje: confortul indiscutabil, mai ales in aglomeratia prezenta in marile orase. Dezavantaje: performante mai mici si consum mai mare de carburant, comparativ cu acelasi model de autoturism dotat cu cutie de viteze manuala. Cutie cu variatie continua (CVT) Mai putin utilizat de catre constructori, acest tip de mecanism – Continuously Variable Torque (CVT), nu are trepte preselectionate de viteza, ci o plaja foarte variabila de trepte. Avantaje: silentiozitate si senzatia ca motorul merge intr-o singura treapta de viteza. Dezavantaje: schimb lent al treptelor. Cutie de viteze robotizata (semi-automata) Este o cutie manuala, la care functia ambreiajului este inlocuita de un mecanism electro-hidraulic. De asemenea, comanda treptelor de viteza se face printr-un simplu impuls asupra manetei. Electronica gestioneaza schimbarea vitezelor, insa mult mai putin eficient decit in cazul unei cutii automate cu gestiune electronica. Avantaje: disparitia ambreiajului, pret de trei ori mai scazut decit in cazul unei cutii automate si un consum de combustibil rezonabil. Dezavantaje: smucituri care pot sa apara la demaraje, mai ales cind este activat modul „Auto”. De asemenea, frina de motor nu este la fel de eficienta ca in modul „Manual”. Direct-Shift Gearbox (DSG) Cutia cu dubla ambreiere se inspira din principiul de functionare al transmisiei PDK, utilizat de Porsche in competitiile automobilistice ale anilor ’70. Dezvoltata dintr-o cutie cu 6 trepte, DSG se remarca prin faptul ca are nu unul, ci doua ambreiaje. Spre deosebire de cutia manuala clasica, treptele sint schimbate de o comanda electro-hidraulica, chiar si in mod „Manual”, cu ajutorul unor palete amplasate linga volan. Cele doua ambreiaje actioneaza complementar, in timp ce unul debreiaza, cel de-al doilea ambreiaza, reducind astfel timpul de schimbare a treptelor la doar 0,2 secunde. Acest lucru evita smuciturile, dar si pierderile de randament. Avantaje: consum redus, identic cu cel al unei cutii manuale, performante demne de Formula1 si confort total. Dezavantaje: pret crescut. Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro Autor: Alex Oancea
  •   2008-02-25
  •   9205 vizualizari
  •   comentarii

Articol scris de


Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Cauta-ti perechea