Stiinta & Tehnologie

Cum alegem uleiul pentru masina

Ulei
urile de motor sunt in general clasificate dupa specificatii Europene (ACEA Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile - care pana în martie 1998 a fost CCMC) si Americane (API - Institutul American al Petrolului). Ne am gandit sa va prezentam cateva prescurtari intalnite pe ambalajele cutiilor de ulei sau in manualul autoturismului dumneavoastra pentru o mai buna intelegere a acestora. 1.Specificatii API - categoria "service" (SA - SL) (motoare Otto) SA - Pentru motoare foarte vechi, fara cerinte de performanta. Folosita numai atunci cand este ceruta în mod special de fabricant. SB - Pentru motoare foarte vechi. Folosita numai atunci cand este ceruta în mod special de fabricant. SC - Pentru motoare fabricate pana în anul 1967. SD - Pentru motoare fabricate pana în anul 1971. SE - Pentru motoare fabricate pana în anul 1979. SF - Pentru motoare pe benzina fabricate dupa 1980, pana în anul 1989. În comparatie cu SE asigura o curatire mai buna a motorului si reducerea depunerilor, rezistenta la oxidare si protectie la uzura mai ridicate. SG - Pentru motoare fabricate dupa 1980, pana în anul 1993 inclusiv. Recomandat la autoturismele si autoutilitarele pe benzina. Aditivare mai ridicata în comparatie cu SF. SH - Pentru motoare fabricate pana în anul 1996 inclusiv. Valabil începand cu 1993, contine un sistem de asigurare a calitatii care în comparatie cu SG asigura în mod mai sever proprietatile uleiului. Este folosita numai precedata de o anumita categorie C. SJ - Pentru toate motoarele folosite în prezent. A fost introdusa în clasificarile API dupa 1996. Este mai eficienta decat SH în ceea ce priveste stabilitatea la oxidare la temperaturi înalte, compatibilitatea cu catalizatorul, spumare redusa. SL - Cea mai înalta clasa de performanta pentru motoare Otto dupa clasificarea API. A fost introdusa începand cu iulie 2001. Pentru toate motoarele performante produse în prezent. 2. Specificatii API - categoria "comercial"( CA - CH-4) (motoare Diesel) CA - CC - Pentru motoare diesel pana în 1965. CD - Valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de sarcina mare, supraalimentate. Contine aditivi DD mai eficienti. Corespunde prescriptiilor MIL-L-2104C. CE - Lubrifiant pentru motoare diesel de mica si mare viteza, cu sarcina ridicata, supraalimentate. Aditivat moderat, asigura consum redus de ulei. CF - A fost introdus în 1994. Pentru motoare diesel cu sau fara injectie indirecta, incluzand si pe cele care folosesc combustibil cu sulf peste 0,5%. Înlocuieste specificatia API CD. CF-2 - Introdusa în 1994. Pentru motoare cu sarcina mare, în doi timpi. Poate fi folosita în loc de CD-II. CF-4 - Introdusa în 1990 . Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, aspirate natural sau supraalimentate. Poate fi folosita în loc de API CD sau CE. CG-4 - Introdusa in 1995. Pentru motoare diesel în patru timpi, cu sarcina mare, care folosesc combustibil sub 0,5% sulf. Uleiurile CG-4 sunt recomandate la motoarele care îndeplinesc standardele de emisii din 1994. Poate fi folosit în loc de API CD, CE si CF-4. CH-4 - Introdusa la 1 decembrie 1998. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, care îndeplinesc standardele de emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special aditivate sa fie folosite cu combustibili sub 0,5% sulf. Asigura o uzura mai redusa la ghidajele de supape, tratare mai eficienta a funinginii si performante mai ridicate. Poate fi folosita în loc de API CD, CE, CF-4 si CG 4. 3. Specificatii ACEA ( clasa A - pentru motoare pe benzina, clasa B - pentru motoare diesel, clasa E - pentru motoare diesel la vehicule comerciale) A1 - Ulei multigrad pentru motoare pe benzina, stabil la forfecare la temperaturi medii, asigura economie de combustibil. A2 - Ulei multigrad de vascozitate normala pentru motoare pe benzina. A3 - Ulei multigrad stabil la forfecare, de mica volatilitate. Proprietati foarte bune de curatire, stabilitate excelenta. B1 - Ulei pentru motoare diesel, stabil la forfecare la temperaturi medii si sarcini mici, asigura economie de combustibil. B2 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica. B3 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica. Depaseste prescriptiile B1, B2 privind conditiile de uzura, depuneri si formarea de funingine. B4 - Avantajos, în primul rand, în motoarele diesel cu injectie directa. E1 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare usor supraalimentate. E2 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare mediu supraalimentate. E3 - Superior normei E2-96, ulei SHPD, asigura curatenie si protectie antiuzura impecabila. Satisface euro 1 si EURO 2. E4 - Norma mai severa decat E3, asigura cel mai lung interval de schimb. E5 - Asigura curatire mai buna a pistonului, protectie mai ridicata la uzura, stabilitate mai buna la oxidare. 4. Clasificarea uleiurilor de motor în functie de vascozitate/SAE J 300 Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro Autor: Alex Oancea
  •   2008-02-20
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Cum iti gasesti un job pe timp de criza?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Criteriile de alegere a unui laptop

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare