Stiinta & Tehnologie

Cine vinde masini in Romania

Piat
a este acaparata din ce in ce mai multde reprezentantele oficiale ale producatorilor. Cel putin 24 de companii importatoare, peste 44 de marci si cateva sute de dealeri - firme autohtone care au vandut anul trecut 228.000 de autoturisme, iar in 2007 se pregatesc sa faca un bilant-record, de peste 300.000 de unitati. Aceasta ar fi piata romaneasca de masini ilustrata schematic, o piata ce a depasit de mult o cifra de afaceri de 3 miliarde euro. Daca ne uitam in urma cu 5 ani de exemplu, observam ca nu doar volumul autoturismelor vandute era substantial mai mic (sub 100.000), dar actorii erau cu totul altii. Spectacolul l-a oferit segmentul importurilor, fara indoiala, desi evolutia marcii Dacia este la fel de importanta. In 1998, primul an din care detinem statistici, importurile se ridicau la 13.000 de automobile, adica mai putin decat se vand in 2007 intr-o singura luna. In acei ani, cei care s-au apucat de afacerile cu masini au fost adevarati pionieri, insa locul lor a fost luat, in cele mai multe cazuri, de companii mai mari sau de reprezentantele oficiale ale producatorilor mondiali. Cei mai mari au fost si primii care au indraznit sa treaca peste nesiguranta pietei romanesti, alimentata mai ales de agentiile internationale de rating si de stangaciile guvernelor. Renault-Nissan, cea care a venit nu doar pentru a vinde masini, ci si pentru a produce, General Motors, Porsche Romania - reprezentant oficial al grupului Volkswagen in cele mai multe state europene - au fost cu siguranta pilonii dezvoltarii pietei. Au adus know-how , au venit cu bugete mari, cu planuri de investitii si cu strategii de dezvoltare care nu se mai sprijineau pe castigurile imediate. Ceilalti actori au fost nevoiti sa se replieze, multi au clacat, lasand locurile celor mai puternici, iar reteaua s-a dezvoltat rapid pentru ca romanii au cumparat din ce in ce mai multe autovehicule. Locali vs Internationali In acest moment, din cei 24 de importatori luati de noi in calcul, doar 8 sunt reprezentante oficiale sau asimilate cu acestea. Pe langa acestea, mai exista doi importatori ce fac parte din retele regionale private (Subaru si Toyota), restul fiind companii locale, cu actionari romani sau, intr-un caz, straini ( AutoItalia ). Fara doar si poate, balanta eficientei este inclinata puternic in favoarea birourilor deschise aici de producatorii mondiali. Elementele pe care se bazeaza succesul acestora sunt evidente: strategie mai buna, bugete infinit mai mari, relatia cu fabrica. Nu in ultimul rand, am putea vorbi si despre criterii profesioniste in alegerea si pregatirea personalului. Dintre toate companiile autohtone se evidentiaza grupul detinut de omul de afaceri Ion Tiriac. Unite sub un nume comun, TiriacAuto , companiile care importa marcile grupului Ford, plus Hyundai si Mitsubishi, la care se adauga Mercedes-Benz Romania (in care Tiriac detine o cota de 49%), au concentrat in fiecare an volume importante din piata. Evolutia acestor marci a fost totusi diferita. Cele din cadrul Daimler au pierdut treptat competitia cu celelalte doua branduri premium germane, BMW si Audi, abia in 2007, dupa preluarea de catre DaimlerChrysler a afacerii, constatandu-se un reviriment usor. Ford a trecut printr-o perioada mai putin reusita la inceputul anilor 2000, dar a cunoscut o revenire spectaculoasa in ultimii doi ani. Hyundai a explodat, de asemenea, dupa inlocuirea gamei de autoturisme, dar si ca urmare a investitiei masive in reteaua de dealeri (cea mai mare intre importatori!). In fine, Mitsubishi nu reuseste sa depaseasca plutonul de mijloc al importatorilor, fiind depasita deja de brandurile coreene. Mai exista pe piata si un importator independent, care a tinut o vreme pasul cu marii jucatori: Trust Motors, importator Peugeot. Pana nu de mult, statea alaturi de Renault si Volkswagen in Top 3 al vanzarilor. Acum a pierdut din vlaga serios, desi si-a dezvoltat reteaua de dealeri consistent. Cititi continuarea in Saptamana Financiara
  •   2007-11-20
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Cum sa-l inveti pe copilul tau valoarea banilor

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Care sunt joburile de viitor?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare