Stiinta & Tehnologie

Cele mai urate masini din lume

150 greseli ale constructorilor auto au fost inventariate de britanicul Craig Cheetham, intr-un volum interesant, presarat pe alocuri cu surprize. „The World’s Worst Cars” nu iarta pe nimeni din industrie . Ii gasim, in acest top, in cinci cateogorii distincte, pe aproape toti producatorii auto importanti, cu exceptia BMW si Audi. In rest, cu totii au ratat, de-a lungul timpului, ba constructia cu totul a unui model, ba designul, ba motorul. Unele dintre masinile incluse in top n-au fost neaparat atat de rele, dar s-au remarcat ca adevarate dezastre financiare, din cauza strategiilor proaste de marketing, in vreme ce altele nu si-au gasit pur si simplu locul pe piata. Prost construite La sectiunea „prost construite”, lista este deschisa de Alfa Romeo Alfasud (1972-84) si Austin Allegro (1973-82), despre care autorul englez spune „ca este, probabil, cea mai ridicola masina din Marea Britanie, daca nu chiar din Europa, dar si un dezastru in termeni de constructie”. Francezii sunt si ei bine reprezentati. Primul model propus este Peugeot 604 (1975-86). „Cu un styling plictisitor, dar totusi incapator, 604 nu excela la capitolul constructie. Caroseria era atat de proasta, incat ruginea din interior spre exterior, iar cand iti dadeai seama, era deja prea tarziu. Partea buna este ca a fost printre primele masini diesel comercializate. Cu titlul de cea mai ruginita masina franceza, Renault 14 (1977-83) avea probleme la partea electrica si la instalatie, ceea ce ii cauza din cand in cand focuri instantanee. Avea un styling urat, plictisitor, iar distanta dintre roti era mai mare intr-o parte. Ciudat, dar adevarat”. De la Renault, la aceeasi categorie, mai apare Fuego, dar sunt prezente si Rover SD1, Skoda Estelle, Triumph Stag si TR7. Dezastre in design “Unele masini sunt atat de groaznice, incat nu ar trebui lasate sa iasa pe portile fabricii”, este de parere autorul. Din nou, pe locuri fruntase, sunt marcile Austin, cu modelele 3-litre, Ambassador si Princess 18-22 Series (numele fac ca ele sa para si mai caraghioase), Cadillac Seville, care, in ciuda urateniei, a fost fabricat din 79 pana in 2003. Nu lipsesc Citroen GS Birotor (bine macar ca a fost construit doar timp de un an, intre 74-75) si Excalibur SSK, “genul de masina pentru imbogatitii fara pic de gust”. Era imposibil sa lipseasca din topul urateniei Fiat Multipla (1998-2004). Cand a fost lansat, in 1998, Fiat Multipla a produs ceva agitatie. In ciuda faptului ca era o masina decenta din multe puncte de vedere, infatisarea stranie a alungat pur si simplu cumparatorii. Pana si cei de la Fiat au fost pregatiti sa marturiseasca ca nu este tocmai o masina atragatoare. Il are in topul hidoseniei pe Mustang MK II, Pinto, Classic/Capri 109E, dar si pe Scorpio (1994-2000) sau Escort (1990-93). Este vorba, desigur, despre Ford. Dupa ce, predecesorul sau s-a bucurat de noua ani de productie, Ford Escort a dezamagit. Inainte ca jurnalistii sa apuce sa o testeze, criticii deja spuneau ca designul acestei masini este prea mohorat pentru a sustine reclama exagerata. Zgomotoasa, putin echipata si lipsita de rafinament, masina a avut parte de un facelift dupa doi ani. La “urate” sunt prezente si marci premium, precum Jaguar, cu modelul XJ40, Mercedes, cu Vaneo si mai tanara Lexus SC430. “Desi Lexus face masini reusite, SC430 este departe de a fi astfel. Este total lipsita de bun gust, desi bine echipata si are o directie foarte rigida. Desi una din cele mai puternice ale timpului ei, Lamborghini Espada (1969-78) nu avea esentialul in ceea ce priveste puterea - si anume control. Volanul mergea extrem de greu. Consuma mult ulei si constructia era cam fragila, iar dupa cativa ani abia daca mai functionau butoanele”. Mitsubishi Carisma nu e un nume tocmai potrivit pentru un top al urateniei, dar numele nu intra la criterii de selectie. Masina se fabrica din 1996. Nu lipsesc de la sectiunea urate Nissan Serena, Renault Avantime sau Volvo 262C si 340. Esecuri financiare La “esecuri financiare” le gasim pe bugatti Royale, Ford Explorer, Rolls-Royce Camargue si VW K70, iar la categoria “masini ratacite” le gasim pe ale noastre, Dacia si Daewoo. In legatura cu Dacia (Denem, cum a iesit la export, 1983-84) autorul spune ca “Totul a mers foarte bine pentru Dacia in perioada comunista. Masinile aveau succes, erau ieftine si usor de intretinut. Dar, odata ce au incercat sa dea lovitura si in Europa, lucrurile nu au mers asa bine. Daewoo Racer/Nexia (1995-1999) a fost ieftina de construit, inspirandu-se din Vauxhall Astra/Opel Kadett, iar producatorii nici nu au incercat sa ascunda acest lucru. In Europa, Daewoo a incercat sa vanda masina direct cumparatorilor, nederanjandu-se cu dealer-ii, dar nu au avut mare succes”. Motoare monstruoase La “motoare monstruoase”, printre tot felul de nume obscure le gasim pe Citroen Bijou, dar si pe Dacia Duster (1983- 90), adica ARO-ul nostru. Cunoscut in strainatate drept Dacia Duster, ARO este descris ca “o tentativa de a intra pe piata SUV-urilor. Constructia din panouri ondulate si plafon din metal sunt principalele motive pentru care nu a avut succes. Cumparatorii nu au fost impresionati de motorul de 1,4 l Renault, mult prea mic pentru o masina atat de mare, si nici de performante, de aceea Dacia Duster a fost repede uitat. Lista este completata de: Alfa Romeo 6, Hyundai Atoz, Lotus Seven S4, Maserati Biturbo si Qattroporte, Seat 1200 Sport, Subaru XT Coupe, Suzuki X90, Trabant 501 (1965-1991), Lada Niva si altele. Cand parea ca a scapat, Toyota a aparut in top la cea din ultima sectiune, cu modelul Crown, construit intre 1967 si 74. Dovada ca nimeni nu face masini perfecte. (A.E.M, A.C.N.) Cine este Craig Cheetham utorul volumului “The World's Cars” este o adevarata enciclopedie in materie de masini- Tot el semneaza, printre altele, si titlurile “The World’s Most Exotic Sports Cars”, “The Encyclopedia of Classic Cars” (doua editii), “Ultimate Muscle Cars”, “Ultimate American Cars”, “Vintage Cars” si “Supercars: The World’s Most Exotic Sports Car” Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro
  •   2007-11-01
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: SteamOS poate fi descarcat incepand de astazi

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase: De ce ai cumpara un smartphone? (partea a II-a)

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase

Pune o intrebare