Stiinta & Tehnologie

Cea mai de succes decapotabila

Lini
a lui clasica si frumoasa este de ajuns ca sa intelegi de ce MX-5 este cel mai iubit si cel mai vandut roadster al tuturor timpurilor. Nici unei alte masini moderne nu i-a revenit onoarea de a conserva atat de frumos si atat de firesc spiritul clasic al automobilului asa cum a reusit Mazda prin acest cabriolet fabricat la Hiroshima si lansat in urma cu 18 ani la Chicago. Fara indoiala, insa, MX-5 ramane si in ziua de azi decapotabila suprema. Ajunsa, in anul 2005, cand a fost prezentata la Salonul Auto de la Geneva, la cea de-a treia generatie, MX-5 a evoluat, in aproape doua decenii, atat din punct de vedere stilistic, cat si mecanic, fara insa ca asta sa-i stirbeasca vreun pic personalitatea remarcabila. Prima generatie, fabricata intre 1989 si 1993 si vanduta in peste 400.000 unitati, a pornit cu un motor de 1.6 litri, ce a fost inlocuit, in 1994, de un propulsor ceva mai puternic - 1.8 litri, valabil astazi pe cele trei versiuni - Emotion, Challenge si Revolution (exclusiv pentru Revolution mai este prevazuta motorizarea de varf, de 2.0 litri). Bucuria de a o conduce, in special vara, este totul la MX-5. Este uluitor cum, dupa aproape 20 de ani de la lansare, aceasta masina inca atrage ca un magnet privirile trecatorilor, chiar si pe strazile Bucurestiului, un oras unde aparitia unei masini, oricat de sofisticate, nu mai este nici o surpriza. Cele doua locuri sugereaza din start ideea de libertate deplina la acest automobil. Stiu, suna egoist, dar intr-un MX-5 vrei sa fii singur. Sa te bucuri in voie de maraitul motorului si de fiecare viraj luat in viteza. Sa stai perfect lipit de sosea, la 130 km la ora si sa te gandesti satisfacut ca esti printre putinii care conduc, in Romania, o asemenea splendoare. Pozitia joasa la volan, o caracteristica a masinilor sport, m-a indemnat sa gonesc constant, acompaniata doar de sunetul vantului usor si al motorului usor cam zgomotos, datorita caruia, mai ales la peste 2.000 de rotatii pe minut, te simti ca intr-un bolid de Formula 1. Bucuria n-ar fi completa fara un bord desenat atat de simplu si precis, unde toate comenzile sunt exact acolo unde ai vrea tu sa fie. In ciuda unui habitaclu aparent zgarcit, in nenumaratele spatii de depozitare (poti sa bei din patru pahare deodata, daca ai chef, fara sa versi un strop), iti poti vari toate lucrurile pe care in mod normal nu stii niciodata pe unde sa le pui intr-o masina: ochelarii de soare, celularul, sticla cu apa si geanta. Si mai placut este cand descoperi ca nici unul din aceste obiecte n-o ia din loc, nici macar daca franezi brusc. Absolut nimic nu-i perturba stabilitatea acestui roadster vesnic la moda, vandut, de la lansare, in peste 800.000 de exemplare - un numar record pentru o decapotabila. Portbagajul, suficient pentru doua-trei genti de voiaj, depinde de marime, ramane intact la decapotare, plafonul intrand intr-un spatiu destinat special. Abia dupa ce ai coborat acoperisul la locul lui, vrei sa afli ce l-o face atat de dezirabil pe MX-5: aspectul lui clasic, pretul accesibil sau faptul ca ramane un automobil pentru cunoscatori si nu o tinta pentru parveniti? Probabil ca toate la un loc. Cat despre cei 126 de cai putere, acestia iti dovedesc inca o data ca n-ai nevoie sa-i inmultesti cu 3 ca sa te simti complet liber si fericit la volan. Ci doar mai puternic si mai stresat.
  •   2007-07-19
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului