Stiinta & Tehnologie

Ce taxe auto sint in UE

Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile ( APIA ), la nivelul celor 27 de state membre UE exista doua tipuri principale de taxe pentru autovehicule: de achizitie si de posesie . „Unele tari aplica taxa de inmatriculare redusa, in schimb taxa anuala de posesie este foarte mare. In general, cei care aplica taxe de inmatriculare mari stabilesc taxe de posesie mici sau invers“, au declarat oficialii APIA. Taxa de achizitie (de inmatriculare) difera de la o tara la alta, in functie de citeva elemente precum: puterea motorului in Kw, capacitatea cilindrica, valoarea masinii fara taxe, emisiile de dioxid de carbon, norma euro de poluare etc. De exemplu, in Ungaria, aceasta taxa variaza intre 940 si 18.000 de euro, au declarat reprezentantii APIA. In Olanda poate ajunge la 25-35% din pret, in Danemarca, la 105%, iar in Grecia chiar pina la 385%, pentru autoturismele vechi fara catalizator. Germania percepe o taxa de inmatriculare de aproximativ 25 de euro, dar taxa anuala de posesie ajunge pina la circa 1.000 de euro pentru masinile non-Euro de 3.000 de centimetri cubi. In Olanda, taxa de posesie variaza de la 72 la 3.500 de euro, iar in Grecia, de la 125 la 1.000 de euro. Romania a introdus de la 1 ianuarie 2007 o taxa speciala de prima inmatriculare, care se aplica atit autoturismelor noi, cit si rulate, din import sau de provenienta autohtona, daca nu au fost inmatriculate in tara pina la 31 decembrie 2006. Taxa de inmatriculare se calculeaza in functie de capacitatea cilindrica a masinii si in functie de normele euro privind emisiile de noxe si de virsta masinii. Valoarea taxei variaza de la citeva sute de euro pentru un autoturism nou si poate ajunge la 8.000 de euro pentru o masina non-Euro de 3.000 de centimetri cubi. Cum au evoluat vinzarile strainilor Vinzarile de masini noi si rulate au evoluat diferit dupa aderarea la Uniunea Europeana, in mai 2004, a celor zece tari, potrivit unui studiu al APIA, care a luat in considerare Cehia, Ungaria si Polonia. Pe ansamblul anului 2004, Ungaria a fost singura tara din grupul celor trei care a consemnat o crestere a vinzarilor de autoturisme noi. Astfel, in Ungaria au fost comercializate 207.669 de unitati in primul an de aderare, cu 0,7% peste nivelul din 2003, cind s-au vindut 206.155 de masini noi. Tot Ungaria a fost singura tara care a consemnat o scadere a inmatricularii de autoturisme rulate, care au scazut in 2004 cu 2%, pina la circa 60.000 de unitati, comparativ cu un volum de 61.229 de masini la mina a doua inregistrate in 2003. In Cehia, anul 2004 a marcat o scadere de 11,1% a vinzarilor de masini noi, care au ajuns la 132.957 de unitati, fata de 149.528 de autoturisme in 2003. Pe partea de second-hand, vinzarile s-au majorat cu 5,1%, de la 115.894 de unitati in 2003 la 121.852 de masini in 2004. Polonia este singura tara din grupul celor trei care a iesit in evidenta prin importurile masive de masini rulate si prin cea mai mare scadere a vinzarilor de autoturisme noi. Astfel, polonezii au cumparat in 2004 peste 318.000 de masini noi, cu 10,7% mai putin decit in 2003, cind s-a ajuns la 353.940 de unitati. Primul an de aderare a marcat pentru Polonia, care nu a impus nici un fel de taxa pentru importurile de second-hand, un salt al vinzarilor de masini rulate de 1.437%. La sfirsitul anului 2004, numarul de masini la mina a doua inmatriculate in cele 12 luni in Polonia a ajuns la 514.910 unitati, fata de 33.496 de masini rulate inregistrate in 2003. In Romania, in primele doua luni de la intrarea in Uniunea Europeana, vinzarile de masini noi s-au majorat cu 10,6% fata de perioada ianuarie-februarie din 2006, pina la 33.030 de unitati. Inmatricularile de autoturisme uzate au scazut in primele doua luni din 2007 cu 34,6%, pina la 8.393 de unitati.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea