Stiinta & Tehnologie

#mersul pe jos #bicicleta #masina

Ce alegem in trafic: masina, bicicleta sau mersul pe jos?

La auzul cuvantului "trafic" cei mai multi dintre noi aproape ca-si pun mainile in cap si numai cuvinte binevoitoare nu le vin in minte. Si pe buna dreptate. Traficul, la ora actuala, mai ales in Capitala, inseamna ambuteiaje, gropi, poluare, nervi si chiar lupte corp la corp.

Ajungem sa ne gandim daca mai e avantajos in zilele pe care le traim sa ne deplasam cu masina, daca e o alegere buna scuterul sau bicicleta si daca, pentru a scapa de tot acest stres, n-am fi mai castigati sa mergem pe jos si cu metroul. In care dintre aceste cazuri castigam timp si pierdem nervi?!

Dupa perioada comunista (de care preferam sa nu ne mai aducem aminte), s-a produs o migratie masiva spre oras si, mai ales, spre Bucuresti. De aici n-a mai fost mult pana la cresterea de aproape sase ori a numarului de masini de pe strazile minunatei noastre Capitale. Unde a dus aceasta aglomerare de vehicule? Raspunsul este simplu – la ceea ce traim astazi: blocaje, multa poluare (70% din aceasta este produsa de traficul rutier) si o infrastructura incapabila sa-i faca fata.

Sa ne gandim un pic la faptul ca, in ceea ce priveste aglomeratia, Bucurestiul este unul dintre orasele in care nu ti-ai prea dori sa locuiesti – peste 9000 de locuitori/km2, in timp ce Viena, la aceeasi suprafata, are 3.850 loc/km2. Si atunci, toti acesti oameni, cum sa se descurce in trafic, cum sa ajunga la serviciu?

Daca alegem masina, intampinam urmatoarele obstacole: aglomeratie ,aglomeratie...semafoare prost sincronizate...iar aglomeratie. Unde mai pui ca, de atata nerbadare, se mai gasesc doi-trei soferi mai "rasariti", carora li se pare ca toti ceilalti sunt niste prosti si se strecoara te miri pe unde, taie calea, de ce nu ar trece chiar pe rosu?! De aici pana la injuraturi , scandal si chiar un meci de box neprofesionist nu mai e mult. Unde mai pui, ca toate astea duc la pierdere de muuult timp si, in final...la intarzierea la serviciu.

E adevarat, unii dintre noi, adopta strategia stradutelor si a aleilor de prin cartiere pentru a scurta drumul si pentru a ocoli aglomeratia arterelor principale. Dar....sa fim sinceri, nu suntem singurii care s-au gandit la asta si, daca avem "norocul" sa intalnim masina de gunoi in cale sau vreun sofer mai neindemnatic care se chinuie sa scoata masina din parcare, e foarte posibil sa ne poticnim din cauza celorlati participanti la "traficul de straduta".

Bine, sa spunem ca ne-am suparat atat de rau, incat am abandonat in garaj sau am pus un anunt de vanzare second-hand pentru masina personala pe auto.ro si ne luam un scuter sau o bicicleta. E drept, s-ar putea sa ajungem mai repede decat cu autoturismul si fara prea multi nervi. Problema este alta - "cursa cu scuterul sfarsita la spital pentru doi adolescenti", "un scuterist, la un pas sa fie linsat", "o femeie care mergea cu scuterul, lovita de tramvai" - toate acestea sunt stiri ale caror protagonisti riscam sa fim chiar noi.

Fie ca soferii nu sunt obisnuiti si nu stiu sa protejeze vehiculele pe doua roti, fie conducatorii acestora nu sunt destul de responsabili si constienti de vulnerabilitatea lor pe aceste vehicule, cert este ca s-au inregistrat multe accidente in care au fost implicate scutere sau motociclete. Asa ca, dupa ce ca soselele noastre sunt periculoase in sine, conducatorii se scutere amplifica si mai mult fenomenul.

Poate ca de vina este si legislatia care ii priveste si care este mult prea blanda. Astfel ca oricine poate ajunge sa conduca un scuter, dupa ce face un curs obligatoriu de informare. Insa ar trebui sa tina cont de cateva reguli care, in fond, le pot salva viata: sa respecte regulile de circulatie, sa nu taie calea soferilor si sa poarte echipament de protectie . Legislatia prevede, intr-adevar, amenzi pentru incalcarea celor mentionate, dar asta nu impiedica ranirea sau chiar moartea celor care le incalca. La fel si in cazul bicicletei, ba chiar acolo riscul este si mai mare.

Si daca nu vrem nici masina, nici vehicul pe doua roti si ne-am hotarat sa mergem pe jos, nu-i rau. E drept ca atunci cand trebuie sa ajungem din Drumul Taberei in centrul Bucurestiului, e cam complicat. O data, pentru ca metroul nu ne poate ajuta deloc pentru ca nu exista, iar apoi, numai pe jos, poate ca am ajunge undeva pe dupa-amiaza la serviciu. Mentionez ca nu vreau sa vorbesc despre mijloacele de transport de suprafata, pentru ca tot pierdere de timp inseamna (intra in categoria "masini"), dar mai ales de cand a venit caldura, risti sa te sufoci, sa ai parte de tot felul de mirosuri sau de o inghesuiala insuportabila.

Asa ca ma intorc la mersul pe jos , care s-ar zice din batrani ca "face piciorul frumos". Avantaje: ieftin, accesibil, fara riscuri (aparente). Beneficii: pastreaza sanatatea fizica si mentala (daca mergem prin parcuri si nu pe marginea strazilor principale, unde inhalam praf si fum), scaderea in greutate (nu mai investim bani in cure de slabire si abonament la sala), pastreaza spiritul tanar, te scapa de stres.

Dezavantaje: specialistii spun ca "nici o persoana care poarta pantofi nu poate pasi corect si natural din punct de vedere biomecanic. Pantofii distrug forma anatomica impecabila a piciorului, obstructionandu-i eficienta, impovarand-o, stresand-o, limitand-o". Se pare ca nici incaltamintea sport nu reprezinta o solutie, chiar daca are straturi de protectie, punti de sustinere si bule de aer, deoarece cei care o poarta ar avea tendinta de a se accidenta mai frecvent decat cei care poarta incaltaminte simpla si ieftina. Cea mai buna solutie? - mersul pe jos descult. Cine se incumeta?!

Dupa ce am vazut ca toate cele trei variante de deplasare prin traficul bucurestean ar avea mai multe neajunsuri decat beneficii, m-am hotarat sa invat sa merg pe role sau poate imi iau trotineta. Sa fie asta rezolvarea?!

Cititi mai multe pe Auto.ro  

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea