Stiinta & Tehnologie

Buluceală la înmatriculările maşinilor second-hand

Îng
hesuială, nervi, uşi trantite şi ore întregi de aşteptări încordate, ieri, la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din Capitală. Peste 2.000 de persoane s-au bulucit să-şi înmatriculeze autoturismele aduse din străinătate, de frica taxelor speciale pe care le va aduce 1 ianuarie 2007. "Stau aici de 5-6 ore. Nu este posibil să aşteptăm atat pentru o înmatriculare", s-a revoltat reprezentantul unei firme de leasing, arătand cu capul spre ghişeul ticsit cu mii de formulare. Din cand în cand, din forfota generală se ridicau ţipete indignate. "Cum se poate aşa ceva?!", a fost reacţia cea mai întalnită la oamenii care mai aflau cate un lucru nou de la funcţionarii scoşi din pepeni. Însă adevăratele scandaluri s-au iscat din cauza audierilor pentru înmatriculări. Mulţi au încercat să formeze cozi, intrand în conflict cu cei trecuţi pe listele de aşteptare întocmite ad-hoc. Totul într-un trafic uman demn de şoseaua de centură. "Cei care au plătit anul ăsta se pot păcăli" "Oamenii nu ştiu nimic, de asta se calcă în picioare", a spus Petruş Şerban, comisar-şef în cadrul Direcţiei de Înmatriculare, explicand că "taxa specială nu se va aplica pentru maşinile introduse în ţară anul acesta". Însă el a acuzat şi întarzierea cu care Ministerul de Finanţe a transmis normele noii prevederi. "Oricum, cei care s-au grăbit să-şi plătească toate taxele pot să se păcălească", a apreciat comisarul-şef, bazandu-se pe faptul că, de anul viitor, taxele şi accizele percepute pentru importurile de automobile vor fi eliminate. În aceste condiţii, plăţile vor fi cu atat mai mici, cu cat autoturismul va fi mai nou. Petruş Şerban a precizat că, în această perioadă, se depun cate 2.000 de cereri de înmatriculare pe zi, în condiţiile în care nu se poate răspunde în timp util decat la 1.200. Totuşi, el a anunţat că Direcţia pentru Înmatriculare îşi va deschide porţile şi sambătă, 30 decembrie, pană la ora 12.00. Cum şi cand se aplică taxa la prima înmatriculare De la 1 ianuarie 2007, pentru prima înmatriculare în Romania a unui autoturism second-hand se vor plăti taxe speciale. Această nouă taxă se plăteşte cu ocazia primei înmatriculări în ţară, cu excepţia autovehiculelor care sunt înmatriculate temporar, pe o perioadă de timp egală cu durata de valabilitate a asigurării internaţionale (cartea verde). Achitarea acesteia se face în momentul înmatriculării, de către persoana fizică sau juridică, în numerar sau prin virament . Nu se va plăti însă această taxă în cazul autoturismelor şi a autoturismele de teren a căror înmatriculare în Romania se realizează după data de 1 ianuarie 2007, dar pentru care accizele au fost plătite cu ocazia importului sau a achiziţionării de pe piaţa internă în cursul anului 2006.Taxa specială nu se datorează nici în cazul autoturismelor introduse în Romania pe baza unor contracte de leasing iniţiate înainte de 1 ianuarie 2007 şi a căror încheiere se va realiza după această dată, pentru care se vor datora accizele în vigoare la momentul iniţierii contractului de leasing. Nu se aplică acest tip de taxă specială nici în cazul înmatriculării microbuzelor, autobuzelor, autoutilitarelor sau a autospecialelor, cu masa totală maximă autorizată peste 7,5 tone. Ordonanţa Guvernului de modificare a Codului Fiscal, care cuprinde printre altele şi această taxă pentru prima înmatriculare, a fost publicată miercuri, 27 decembrie a.c., în Monitorul Oficial. Introducerea acestei taxe a fost criticată de Comisia Europeană în septembrie, pe motiv că este în contradicţie cu legislaţia europeană. Taxa ar trebui să descurajeze cumpărarea de maşini cu emisii mari de noxe, după aderare, odată cu eliminarea taxelor vamale şi a accizelor. Sunt favorizaţi însă importatorii de maşini noi, care vor putea astfel să se "înfrupte" dintr-o piaţă cu una dintre cele mai mari creşteri din Europa. Taxe mai mari pentru maşini vechi de 3-4 ani - De la 1 ianuarie 2007, înmatricularea autoturismelor fabricate în 2001-2002 va creşte în medie cu pană la 500 de euro, în funcţie de capacitatea cilindrică, potrivit dealerilor auto. Concret, pentru un Volkswagen Passat din 2001, cu o motorizare de 1.9 TDI, plăteam, în 2006, circa 2.000 de euro, iar de la anul vom plăti aproximativ 2.500 euro. În schimb, pentru acelaşi model, dar fabricat în 2003-2004 am putea plăti chiar mai puţin (aproximativ 1.800 de euro) de la 1 ianurie, datorită eliminării accizelor şi taxelor vamale. - Dacă pană acum nu se puteau înmatricula decat maşinile dotate cel puţin cu Euro 3, din 2007 vor putea circula în ţară şi autoturismele non-euro. Taxele de înmatriculare vor fi însă de pană la 6 ori valoarea maşinii. Astfel, un Volkswagen din 1994, cu o motorizare de 1.8 Diesel, costă în Germania 800 de euro, însă taxele de înmatriculare sunt de aproximativ 5.500 de euro. Comisia Europeană trage de urechi Polonia, Finlanda şi Danemarca Polonia este una din ţările membre ale Uniunii Europene care taxează puternic maşinile second-hand importate din celelalte ţări din spaţiul comunitar. Din această cauză, Executivul european a înaintat, luna aceasta, la Curtea Europeană de Justiţie o acţiune juridică împotriva Poloniei. Astfel, pentru o maşină care are mai puţin de doi ani, taxa de înmatriculare variază, în Polonia, de la 3,1% pană la 13,6% din valoarea maşinii. La o maşină mai veche de doi ani, taxa creşte progresiv şi poate ajunge pană la 65% la maşinile care au cel puţin şapte ani vechime. Finlanda este o altă ţară căreia Comisia Europeană îi cere să reducă taxele de înmatriculare la maşinile second-hand importate din UE. Aceste taxe sunt discriminatorii prin comparaţie cu automobilele finlandeze similare, consideră Executivul comunitar. Şi Danemarcei i s-a cerut să modifice prevederile referitoare la taxa de înmatriculare auto, deoarece suma impusă companiilor străine sau automobilelor comercializate în leasing este disproporţionată cu durata de înregistrare a vehiculului în ţară. Fără accize şi taxe vamale, dar cu taxe speciale Guvernul a renunţat, la începutul verii acestui an, la prevederile din proiectul de Cod fiscal care vizau plata unei accize de 1% aplicată la preţul fără taxe, la importurile de autoturisme efectuate după 1 ianuarie 2007. Motivul acestei decizii l-a constituit contradicţia cu directivele europene. Aceeaşi soartă a avut-o şi taxa de mediu, care s-a dorit a fi introdusă de către ministrul de resort, Sulfina Barbu, la insistenţele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule. Nivelul acestei taxe ecologice urma să se situeze în intervalul 1.000-2.000 de euro - în funcţie de capacitatea cilindrică şi de vechimea autoturismului. Menirea acestui nou impozit era de a limita importurile de autoturisme rulate, după renunţarea la accize şi la taxele vamale existente pană la data integrării. Pentru a fi mai convingători, oficialii Ministerului Mediului şi cei ai APIA au dat exemplul Poloniei unde, după integrare, au fost importate, într-un timp foarte scurt, sute de mii de maşini second-hand. În prezent, maşinile de import mai vechi de opt ani sau cele care nu îndeplinesc normele de poluare Euro 3 nu pot fi înmatriculate în Romania, restricţii care vor fi eliminate odată cu pătrunderea pe piaţa unică europeană.
  •   2006-12-29
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase: Efectele dependentei dintre cumparatori si vanzatori

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului