Stiinta & Tehnologie

BMW si VW, lupta tare la SUV-uri

Dac
acum caţiva ani, tracţiunea integrală la maşinile premium era considerată un moft, dacă nu chiar o dotare inutilă, în prezent acest segment de piaţă aproape că nu mai are în ofertă modele care să nu dispună de tracţiune 4x4. Doi dintre "greii" pieţei, BMW şi Volkswagen, şi-au lansat noi modele cu tracţiune integrală. De fapt, numai Volkswagen a prezentat noul Touareg, pentru că la BMW X3 nou nu este decat sistemul de tracţiune, xDrive. Dacă la capitolul preţuri şi dotări, ambele modele sunt apropiate, la cel de vanzări, Touareg conduce detaşat. În 2006, Porsche Romania a reuşit să vandă 968 de unităţi, în timp ce Automobile Bavaria, importatorul mărcii BMW în Romania, a reuşit să comercializeze doar 394 de modele X3. Totuşi, vanzările ambilor importatori pălesc în comparaţie cu liderul vanzărilor la clasa SUV, Hyundai. Dealerii mărcii coreene au reuşit să vandă în 2006 nu mai puţin de 3.021 de modele Hyundai Santa Fe şi Tucson. Şi asta chiar dacă anul trecut taxele şi accizele automobilelor fabricate în afara graniţelor Uniunii Europene însumau aproape 45% din preţul maşinii. Automobile Bavaria a organizat, la sfarşitul săptămanii trecut, în Poiana Braşov, un eveniment în cadrul turneului internaţional BMW xDrive Tour. Participanţii au avut ocazia să experimenteze modele BMW echipate cu sistemul xDrive. Ne-am oprit asupra modelului X3 al producătorului bavarez, pentru că a fost singurul model adaptat şi condiţiilor off-road reale. Nu spun că seria trei sau cinci echipate cu sistemul xDrive nu fac faţă provocărilor, însă marea lor problemă este garda la sol destul de joasă, care te ajută cel mult pe o şosea acoperită de zăpadă sau polei, pentru că, pe un drum cu hartoape, ai toate şansele să ieşi cu scutul de protecţie sau, mai rău, cu baia de ulei spartă. Amatorii de off-road spun că X3 are prea multe sisteme electronice Sloganul xDrive - sistemul 4x4 inteligent chiar are susţinere, pentru că maşina echipată astfel nu-ţi permite absolut niciun fel de greşeală şi te corectează imediat. Un avantaj pentru şoferii neiniţiaţi într- ale off-roadului, însă o blasfemie pentru puritanii traseelor grele, pentru care sisteme ca Hill Descent Control (HDC) sau Dynamic Stability Control (DSC) reprezintă simple prescurtări demne doar de un dicţionar tehnic. Şi poate că adepţii off-roadului clasic au dreptate, pentru că aproape 90% din funcţiile maşinii sunt controlate electronic, iar statisticile arată că electronica la o maşină cedează mult mai repede decat componentele mecanice. Este deja celebru cazul şoferului britanic, posesor de BMW Seria 3, căruia i s-a blocat cutia de viteze automată într-o treaptă superioară. Să revenim totuşi la testele de la Poiana Braşov, unde cu greu am găsit un petic de zăpadă pentru a testa capacităţile sistemului xDrive. Agilitatea unui BMW dotat cu acest sistem este sesizabilă cel mai bine în curbe. În cateva fracţiuni de secundă, cuplul motor este distribuit între cele două punţi, fapt care asigură un plus de agilitate în virajele stranse sau chiar la parcări. Oricum, modelul testat avea senzori cu avertizare sonoră pentru mers cu spatele, pentru înclinarea prea mare a maşinii şi chiar pentru mersul normal, cu faţa. Pe langă asigurarea unei tracţiuni eficiente, xDrive contribuie activ şi la stabilizarea maşinii, prin redistribuirea cuplului motor, ce se datorează vitezei mari de reacţie şi a intercauţiunii cu sistemul dinamic de control al stabilităţii (DSC). Senzorii DSC verifică permanent dinamica autovehiculului. Ca urmare a analizei permanente a direcţiei şi a vitezei cu care se învarte fiecare roată, xDrive poate să intervină, chiar înainte ca situaţiile periculoase să devină sesizabile. Cu alte cuvinte, faptul că tu eşti la volan nu contează pentru xDrive, pentru că tot ce ştie el face, însă nu trebuie să abuzaţi de aceste sisteme, pentru că ele nu vă scot chiar din toate situaţiile, lucru confirmat chiar şi de inginerii de la BMW sosiţi la Poiana Braşov. Sisteme de franare care te ajută la oprirea în rampă Totuşi, sistemul xDrive are şi părţile lui bune, printre care, tracţiune maximă pe orice carosabil, agilitate şi manevrabilitate, indiferent de vreme, dar şi aderenţă crescută. Cea mai recentă generaţie DSC care echipează modelele BMW xDrive dispune de cinci noi funcţii, ce intervin asupra sistemului de franare şi asigură confort sporit şi, înainte de toate, siguranţă în trafic. Să începem cu asistenţa la franare. Aceasta permite şoferului să pornească lin şi confortabil din pantă. A doua inovaţie este pretensionarea la franare. De exemplu, dacă opriţi în pantă şi luaţi piciorul de pe frană, sistemul menţine timp de aproximativ trei secunde maşina în loc, după care o lasă liber. Suficient cat şi cei mai neexperimentaţi conducători auto să poată muta piciorul de pe frană pe pedala de acceleraţie. Rain Brake Support. Această găselniţă este menită să crească substanţial eficienţa franelor pe carosabil umed. Fading suspension. Menţine eficienţa sistemului de franare chiar şi atunci cand acesta se supraîncălzeşte, astfel încat efectul nu va scădea după mai multe franări puternice. Soft Stop. Are menirea de a reduce efectul de şoc în momentul opririi, în cazul franării bruşte. Această funcţie a testat-o, evindent din întamplare, chiar subsemnatul, care, obişnuit fiind cu clasica cutie de viteze manuală, am simţit nevoia să apăs pedala de frană cu piciorul stang, spre amuzamentul instructorului german, prezent în dreapta, căruia i-a lipsit foarte puţin să se lovească cu capul de parbriz. Modelul X3, pe care l-am testat era echipat cu un motor pe benzină de 2.500 de cmc, cu şase cilindrii în linie şi beneficiază de tehnologii precum sistemul dublu Vanos şi Digital Motor Electronics (DME). Propulsorul de 2,5 litri produce o putere de 160 de kw şi reuşeşte o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în doar 8,5 secunde, demaraj demn de orice berlină medie de pe piaţă. Varianta diesel, ce echipează X3 are o capacitate de 3.000 cmc, oferă 210 kw şi un cuplu maxim de 580 de Nm. BMW X3 mai poate fi echipat cu motorul de doi litri în patru cilindri, pe benzină, ce furnizează 150 de CP, ajungand de la 0 la 100 km/h în 11,5 secunde, în timp ce viteza maximă este de 198 km/h. BMW X3, cu motorul de 2.000 cmc diesel, înregistrează, conform producătorului, un consum mixt de 7,2 litri de motorină la 100 km. Cu cei 330 de Nm, acest X3 poate atinge suta în doar 10,2 secunde. Cu aproape 114.000 de unităţi vandute în întreaga lume, X3 a înregistrat o creştere la nivel global de trei procente în 2006, contribuind la recordul de vanzări al grupului şi la apărarea titlului de lider al segmentului premium. În Romania, pentru Automobile Bavaria, modelul BMW X3 a fost al doilea an consecutiv vedeta vanzărilor, cu aproape 400 de unităţi vandute. Modelul testat de noi, X3 2.5si costă 41.442 de euro, cu toate taxele. La aceşti bani primiţi transmisie integrală, servodirecţie, ABS, DSC (controlul dinamic al stabilităţii), DTC (controlul dinamic al tracţiunii), DBC (controlul dinamic al sistemului de franare), HDC (controlul la coborarea pantelor dificile) sau ADB-X (diferenţial autoblocabil). Iata o reclama ce promoveaza noul BMW X3 Porsche Romania, importatorul Volkswagen, a lansat noul Touareg, zilele trecute, la Bucureşti, în cadrul unui eveniment fără precedent pe piaţa auto de la noi. Organizatorii au pregătit pentru participanţi un traseu off-road cu pante abrubte, teren accidentat şi înclinări de nivel. Pentru o zi, fiecare participant a putut să testeze capacităţile noului Touareg cu peste 2.300 de componente reproiectate. Maşinile au fost conduse de piloţi din lotul naţional de off-road. Deşi noul Touareg a fost lansat de cateva zile, reprezentanţii Porsche Romania, compania importatoare a mărcii, au anunţat că au fost înregistrate deja 250 de precomenzi. Printre elementele de noutate ale SUV-ului se numără dispozitivul ABSplus, elaborat de Volkswagen, care reprezintă o noutate mondială în materie. Acest echipament este inclus în dotarea standard a maşinii şi are rolul de a scurta distanţele de oprire ale SUV-ului cu pană la 20% pe suprafeţe slab aderente, cum ar fi nisipul, zăpada sau pietrişul. Un alt element de noutate este Front Scanul, o funcţie care ajută sistemul de franare. 32.246 de euro, fără taxe,pentru versiunea de bază R5 Controlul distanţei faţă de automobilul care rulează în faţă se face prin intermediul unui radar, iar sistemul franează sau accelerează automat, menţinand o distanţă constantă, definită în funcţiile de viteză şi de condiţiile de trafic. Sistemul încetineşte maşina sau o poate chiar opri în situaţii de urgenţă. De asemenea, noul Touareg este primul Volkswagen care propune o motorizare V8 cu benzina alimentată prin injecţie directă (V8 FSI , 257 kW/350 CP). În ceea ce priveşte designul, noul Touareg are partea din faţă modificată, o nouă grilă de radiator, faruri cu o formă mai expresivă şi liniile caroseriei modernizate. Preţul versiunii de bază începe de la 32.246 de euro, fără taxe. Pentru aceşti bani primiţi, printre multe alte dotări, airbag frontal, lateral şi cap pentru şofer şi pasager, alarmă cu imobilizator electronic, senzor antitractare. De asemenea, există şi sisteme de control în teren accidentat, ca asistarea electronică a for ţei de franare la coborarea pe pante pronunţate sau controlul aderenţei la accelerare (ASR). Puteti vedea un filmulet promotional pentru noul Touareg
  •   2007-02-22
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului