Stiinta & Tehnologie

BMW M3 a implinit 20 de ani

20 d
e ani de la aparitia primului model M3, un model a venit pe piata ca urmare a scuccesului inregistrat de fratele sau mai mare, BMW M5. Initiala M vine de la numele deparatmentului sport al constructorului bavarez, respectiv Motorsport. Acest departament a avut menirea de a dezvolta versiuni mai sportive ale modelelor de mare serie. Primul care a vazut lumina zilei a fost BMW M5, masina care avea o putere maxima de 286 CP proveniti din aceelasi motor care echipa si sportivul M1. In urma sccesului de proportii BMW a decis ca in 1987 sa dezvolte si o versiune sport a celui mai vandut BMW din istorie. Acesta era bineinteles seria 3, iar versiunea sport se numea M3. 20 de ani de succese Motorsport BMW M3 E30-1987 Acesta prima generatie a avut un impact asa de mare pe piata, incat si in ziua de astazi aceste masini sunt privite cu o mare admiratie. Motorsport a dorit ca acest al doilea model BMW care sa poarte sigla M sa fie unul cu totul si cu totul special. Chiar daca masina de serie avea propulsoare cu 6 cilindri in linie de 2.5 litri, BMW a echipat primul M3 cu un motor de 2.3 litri cu patru cilindri in linie. Acesta dezvolta o putere maxima de 200 CP la o turatie de 6.750 rpm. Greutatea destul de mica de 1.1 tone a facut ca aceasta masina sa atinga 100 de km/h in doar 6.7 secunde. Viteza maxima atinsa a fost de 235 km/h. Cu aceste performante de top BMW a reusit sa concureze cu nume mari precum Porsche sau Ferrari, evident cu modelel de intrare in gama. Functionalitatea masinii a fost la cote inalte, ocupantii avnd loc suficient si pentru bagaje. BMW M3 E 36-1993 Generatia urmatoare a dovedit ca, conceptul de M3 poate ajunge si la alt nivel. Pentru aceasta a doua generatie BMW a montat un motor cu 6 cilindri in linie de trei litri care avea o putere maxima de 286 CP. La jumatatea vietii modelului, inginerii au dus acest 6 in linie la o cilindree de 3.2 litri. Pentru aceasta a doua varianta putere maxima a ajuns la un nivel de 321 CP. Ca performante, acest M3 atingea 100 de km/h in doar 5.5 secunde, iar viteza maxima a fost limitata electronic la o valoare de 250 km/h. BMW M3 E46-2001 Cea de-a treia generatie M3 a fost construita pe baza platformei berlinei de clasa medie Seria 3 cu nume cod E46. De aceasta data BMW a lucrat la perfectionare trenului de rulare si al transmisiei. Motorul de 3.2 litri avea acum sa dezvolte 343 CP. Pentru a castiga la acceleratii BMW a introdus prima cutie secventiala produsa in masa. Aceasta se numeste SMG si este de fapt o transmisie manuala cu comanda hidraulica. Cea mai exclusivista versiune a seriei E46 a fost modelul serie limitata M3 CSL. Acesta avea un plafon din carbon iar dotari perecum climatizarea sau alte echipamente grele au fost eliminate. Cu acesta imbunatatire M3 CLS era capabil sa atinga 100 de km/h in cinci secunde. Tot pentru aceasta masina chiar si Michelin a creat o serie de cu suprafata mai mare de contact. BMW M3 E92-2007 Acest model reprezinta cel de-al treilea mare pas pe care-l fac ingienerii la capitolul motorizare. Noul M3 este echipat in premiera cu un motor in configuratie V8 de patru litri. Acesta dezvolta o putere maxima de 420 CP si devine in acest moment drept unul dintre motoarele V8 cele mai performante din lume alaturi de cel al modelului Ferarri F430. Acest V8 este un propulsor de turatie, fapt care promite performante de top indiferent de regimul de lucru. Conform producatorului noul M3 este capabil sa atinga 100 de km/h in doar 4.8 secunde. Raportul putere-greutate este de 3.8 kg/CP. Puterea specifica este de 105 CP/litru. Turatia maxima atinge un nivel de 8.400 rpm Transmisia este manuala cu 6 rapoarte si este produsa de catre specialistul Getrag. Aceasta masina a reprezentat pentru marca din Munchen cam ceea ce a insemnat Broscuta pentru Volkswagen sau Mustangul pentru Ford. Aparitia primului M3 a dat nastere si a unui segment al industriei auto numit tuning. Din acel moment aproape toata lumea a incercat si de cele mai multe ori a reusit, sa mareasca puterea masiniii. Posesorii de sportive scumpe Porsche sau Ferarri s-au vazut amenintati de aceasta masina bavareza. Fata de acestia M3 a fost tot timpul o masina functionala care sa-ti permita sa te duci al cumparaturi in fiecare zi, dar si sa alergi in week-end pe Nurburgring fara cea mai mica problema.
  •   2007-07-10
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Sfaturi financiare pentru toti membrii familiei, de la mic la mare

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare