Stiinta & Tehnologie

Batalia pentru actiunile Volkswagen

Volkswagen reprezinta miza razboiului rece dus intre cei de la Porsche , UE si Germania

 

Landul Saxoniei de Jos cere Guvernului Federal sa cumpere un pachet de 5%

O tranzactie ce parea pentru necunoscatori doar un gest firesc, cumva un act de reparatie pentru cel care a inventat „Masina Poporului“, Ferdinand Porsche, se dovedeste a fi o miza extrem de fierbinte atat pentru concernul Porsche, cat si pentru Germania si Uniunea Europeana.
Luna aceasta s-a derulat un nou episod din serialul Porsche vs statul german, avand ca obiect actiunile cu drept de vot din cadrul Volkswagen AG. Porsche a anuntat ca doreste sa creasca volumul actiunilor detinute de la 31% la un procent majoritar. Comisia Europeana a anuntat si ea, la randul ei, ca va deschide o noua actiune la Curtea Europeana de Justitie impotriva Germaniei, deoarece respectiva tara nu s-a conformat unei decizii anterioare a CEJ si nu a modificat in consecinta celebra „Lege VW“, singurul act normativ din lume care are ca obiect o companie producatoare de automobile. In fine, ministrul de finante al Saxoniei de Jos, landul care detine un pachet de 20,3% in cadrul VW, a cerut Guvernului Federal sa cumpere un pachet de 5% pentru a asigura controlul asupra VW, adica „pachetul minoritar de voturi“. Totul pleaca de la teama de inchidere a unor facilitati, lucru foarte posibil in cazul in care Porsche ar detine controlul total. Relocarea nu mai este un lucru strain pentru germani, iar in cazul unui producator de automobile ar fi deja doar o lectie invatata de la altii si aplicata eficient. Legea VW, in forma initiala, impiedica preluarea controlului de catre un actionar ostil, indiferent de numarul de actiuni detinute. Curtea Europeana de Justitie a deliberat deja intr-un dosar deschis de CE si a obligat Germania sa ajusteze legea. Modificarile s-au produs, dar mentiunea pachetului minoritar de 20%, cu care pot fi blocate decizii ale adunarii generale, a ramas valabila. De cealalta parte, Porsche intentioneaza sa coboare pragul votului majoritar la 75%, ceea ce ar transforma voturile Saxoniei de Jos intr-unele fara putere.

Locuri de munca versus profit

Aici intervine Hartmut Moellring, ministrul de finante al landului, cel mai interesat in garantarea locurilor de munca, acesta sustinand ca, impreuna cu cele 5 procente pe care Guvernul Federal le-ar putea cumpara, ar reusi sa blocheze in continuare Porsche. De altfel, Moellring a criticat guvernul pentru faptul ca a vandut, rand pe rand, toate actiunile detinute la VW, lasand toata responsabilitatea protectiei pe umerii landului. Ca varianta de rezerva, landul intentioneaza sa-si creeze aliati printre actionarii mici, la ultima adunare generala votul impotriva cererii Porsche ridicandu-se la circa 24%. Acest lucru nici nu este greu de inteles, atata timp cat printre cei 7% din actionari considerati independenti se numara foarte multi angajati, pensionari sau locuitori ai landului. Pe de alta parte, Saxonia de Jos nici nu intentioneaza sa cumpere singura cele 5 procente. Nici o eventuala vanzare a pachetului sau a unei parti din el nu este posibila vreodata, desi cei de la Porsche au facut landului mai multe oferte in acest sens. „Niciodata majoritatea din Parlamentul Saxoniei de Jos nu va accepta vanzarea acestor actiuni datorita legaturilor stranse dintre producator si land“, a mai spus Moellring.
Deocamdata, CE a deschis actiunea la CEJ, iar Germania are doua luni la dispozitie pentru a-si face publica pozitia sau va trebui sa se apere in fata Curtii. Specialistii sustin ca, in acest caz, Curtea Europeana de Justitie nu mai are competente, ci doar instantele din Germania. Porsche, constructorul cel mai profitabil din lume, continua insa sa faca demersurile necesare pentru a cumpara mai multe actiuni, iar Volkswagen ramane cel mai mare producator de automobile din Europa, avand cele mai multe facilitati intr-o tara recunoscuta pentru salariile mari ale angajatilor.

 

Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

  •   2008-06-16
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: 5 sfaturi financiare pentru o vacanta fara griji

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare