Distribuitorul autoturismelor Mercedes Benz in Romania, AUTOROM SRL, apartinand magnatului Ion Tiriac, nu a fost niciodata reprezentantul constructorului german de masini. Cu toate acestea, din 1991, AUTOROM s-a folosit in fals de aceasta titulatura, gratie unei stampile „penale”, incheind contracte de leasing cu persoane fizice si juridice din Romania.
Mai multe firme care au achizitionat autoturisme Mercedes de la AUTOROM au constatat ca, desi au platit rate de leasing, nu au preluat decat dreptul de folosinta al masinilor. „Reprezentanta” Mercedes a cumparat, de fapt, masinile in leasing si a achitat ratele cu banii obtinuti din contractele de predare a dreptului de folosinta.
Interesant este faptul ca in aceste societati cu care Autorom a incheiat contracte figura ca asociat un salariat al AUTOROM. Din 1998, Politia si Parchetul au primit mai multe plangeri penale din partea pagubitilor, plangeri care s-au solutionat cu neinceperea urmaririi penale din simplul motiv ca faptele s-au prescris.
Istoria firmei AUTOROM SRL incepe in 1991, atunci cand destinele a doua persoane fizice si a unei societati din Olanda s-au unit iremediabil intr-un SRL. Mai precis, Ion Tiriac, Dan Petrescu si societatea Power Developments International BV au format actionariatul noii firme Autorom SRL.
Capitalul social al acestei noi firme era in 1991 de 10.000.000 lei, o suma frumusica pentru acea perioada. Obiectul de activitate al firmei cuprindea, printre altele, productia, comercializarea si asigurarea de servicii in domeniul autovehiculelor, consulting, engineering, leasing, reprezentari, intermedieri, dar si alimentatie publica si, atentie, participarea la constituirea altor societati si realizarea de investitii.
AUTOROM s-a pus pe treaba si a capatat notorietatea de „reprezentanta Mercedes Benz in Romania“. Numele lui Ion Tiriac era o alta garantie la acea vreme ca aceasta titulatura, „reprezentanta“, era una fara echivoc. Pentru ca totul sa aiba un iz puternic de legalitate, pe stampila oficiala a firmei AUTOROM SRL statea scris: AUTOROM SRL BUCURESTI – REPREZENTANT~ MERCEDES – BENZ ROMANIA.
Falsul
Aceasta stampila folosita de AUTOROM este legala, inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului , dar nu poate reprezenta oficial Mercedes Benz AG, cu sediul in Stuttgart, din simplul motiv ca acest concern nu are filiala in Romania! Pe site-ul Daimler-Chrysler (concernul care a preluat compania Mercedes) este prezentata organigrama companiei, singurele reprezentante din Europa fiind Belgia, Danemarca, Germania, Franta, Marea Britanie, Italia, Olanda, Polonia, Rusia, Suedia, Spania si Cehia.
Mai mult, potrivit adresei nr. 23.747/2006 trimisa de Oficiul National al Registrului Comertului uneia dintre firmele care au dat in judecata Autorom, rezulta ca „ firma Mercedes Benz AG, cu sediul in Stuttgart-Germania, nu are inregistrata la oficiile Registrului Comertului din Romania nici o sucursala, filiala, agentie sau alt sediu secundar “.
Raspunsul ONRC este intarit si de precizarea Ministerului Economiei si Comertului, care prin adresa cu numarul 215387/2005 a comunicat aceleiasi persoane juridice ca „in evidentele Ministerului Economiei si Comertului nu figureaza nici o reprezentanta a firmei Mercedes Benz AG din Germania“. Afacerea AUTOROM s-a consolidat in anul 1994, cand societatea a preluat in leasing un numar de 43 de autoturisme Mercedes de la producatorul german.
Contractul de leasing a fost insotit de scrisori de garantie bancara eliberate de Banca Comerciala „Ion Tiriac“. Pana aici, nimic neobisnuit. Numai ca, imediat dupa ce AUTOROM a intrat fizic in posesia masinilor, a inceput sa le redistribuie unor societati nou- infiintate in cadrul carora exista ca actionar un salariat AUTOROM, Frunza Mihai. In perioada 1994-1998, AUTOROM incheie contracte de asociere, inchiriere sau de locatie-vanzare cu societatile Mini Romtur SRL, Romtur Taxi SRL, Taxi Valentino, Travcom International SRL si SC Taxi Class SRL.
Toate contractele, care contineau 3 pagini fiecare, au atasate anexe prin care clientii AUTOROM erau obligati sa achite ratele de leasing, si nu chirie (asa cum ar fi fost normal), la care se adauga si o taxa de intretinere a masinilor care faceau obiectul contractului. In alte cazuri, masinile faceau obiectul vanzarii, cu toate ca AUTOROM nu era proprietarul marfii.
Cititi continuarea in
Gardianul