Stiinta & Tehnologie

Aston Martin se intoarce sub pavilion englezesc

Aston Martin are un nou proprietar: dupa ce a stat 20 de ani in portofoliul de lux al firmei Ford, prestigiosul producator de masini sportive este achizitionat de un consortiu de investitori privati. Numele sonor al tranzactiei este seful firmei Prodrive, David Richards. In spatele tranzactiei, finantatori ai afacerii, stau doua fonduri de investitii din Kuwait. Ford cedeaza 85% din actiunile contra sumei de 870 milioane de dolari. Ford cumparase Aston Martin in 1993 cand firma avea un singur model pe linia de fabricatie, Virage V8, o masina demodata, grea si nu foarte rapida, din care se produceau manual citeva zeci de exemplare in fiecare an. In acelasi an Aston Martin relanseaza DB7, urmas al celebrelor DB5 si DB6 fara de care nu putem concepe James Bond-urile anilor ‘60. Cu DB7 lansat initial cu un modest motor de 6 cilindri de numai 3.2 litri, repozitionat apoi in oferta ca o masina exclusivista cu motor V12 de 6 litri, Ford relanseaza compania, ajungand la vanzari anuale de aproape 1000 de exemplare. Ca sa faca asta, Ford a adus in Aston Martin resurse si tehnologice si financiare uriase, eforturi care, in ciuda faptului ca au readus stralucirea firmei britanice, au fost mult prea mari in comparatie cu beneficiile rezultate. Problemele financiare alei firmei Ford sunt binecunoscute, la bursa valoarea actiunilor a scazut de la 50-60 de dolari, in 1993 cind achizitiona firma britanica, la o valoare de sub 8 dolari astazi, asa ca, anul trecut, Ford a anuntat ca vrea sa vinda divizia de automobile Premium (Aston Martin, Jaguar, Volvo si Land Rover). Cum arata Aston Martin astazi? Foarte bine ! Intai de toate, firma are o gama noua de masini cu pozitionare foarte clara: V8 Vantage, ca masina entry cu un pret ce depaseste putin 100,000 de Euro, DB9 gama medie cu motor V12, si gama supersport, Vanquish S, ce costa peste 250,000 de Euro. In al doilea rand, Aston Martin are inca doi asi in maneca: noul DBS care a fost vazut anul trecut ca masina lui James Bond in Casino Royale, precum si Rapide, prima masina Aston Martin cu 4 usi ce urmeaza a fi lansata in 2008 - un adevarat eveniment in lumea auto. Ce-ar mai fi de spus? Masinile Aston Martin sunt legate din greu de componente marca Ford, de la motoarele ce provin din fabrica Ford din Germania pana la cheile de contact, spre nemultumirea cumparatorilor care trebuie sa puna pe masa, la Cafe de Paris in Monte Carlo, o cheie similara cu cea a unui Ford Focus. Continuitatea livrarilor de subansable este cu siguranta trecuta in contratul de vanzare dar este probabil si motivul pentru care s-a dorit pastrarea de catre Ford a pachetului minoritar de 15%. Cine sunt cumparatorii? David Richards a fondat firma Prodrive in 1984 iar din 2001 intra in lumea F1 conducand echipa BAR. In 2004 cand Honda decide sa preia carmele echipei, BAR ajunsese dintr-o echipa medie pe locul 2 la constructori. Prodrive si Aston Martin colaboreaza inca din 2003 formand Aston Martin Racing, echipa care readuce modelul DB9 in lumea concursurilor auto. Tot Prodrive este cel care in 2005 prezinta conceptul P2. Masina are un diferential activ pe puntea din spate care ii permite o dinamica si o aderenta in curbe rar intilnite. Jeremy Clarkson testeaza pe circuit P2-ul care ajunge la 100km/h la 3.8 secunde, dar cel care cedeaza primul e chiar celebrul prezentator. Deja anuntata intrare in F1 in 2008 a firmei Prodrive lasa loc la speculatii: va fi o masina Aston Martin? Pe presedintele Aston Martin, Dr. Ulrich Bez, il leaga de David Richards pasiunea pentru curse, el insusi participand anul trecut la cursa de 24 de ore de la Nurburgring. Pe site-ul oficial Aston Martin, Dr. Ulrich Bez prezinta intr-o maniera pozitiva viitoarea sa colaborare cu noii proprietari. In mod cert evolutia foarte buna din ultimii 7 ani a firmei ii asigura un inceput in pole position. Va reusi insa fara Ford sa ramana in top ?

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea