Stiinta & Tehnologie

Albea si Accent vor sa intreaca Loganul

Maş
ina cu patru locuri individuale şi portbagaj încăpător la preţuri sub 10.000 de euro reprezintă grosul vanzărilor de automobile noi din Romania, aproape toţi importatorii avand în ofertă astfel de modele. Dacă Renault a dat lovitura pe piaţa autohtonă cu Dacia Logan, potenţialul acestei clase a atras şi ceilalţi producători auto care au în program modele ieftine. Am hotărat să testăm două dintre modelele cu succes pe piaţa romanească: Fiat Albea şi Hyundai Accent . Fiat Albea este un automobil produs de către uzinele Fiat din Turcia, fiind rezultat al aşa-numitului proiect Fiat 178. În anumite ţări, acelaşi model este cunoscut sub numele de Fiat Siena. Se află în producţie începand din anul 2002, iar anul trecut a beneficiat de un facelift, care a îmbunătăţit calitatea materialelor. Designul caroseriei a fost semnat de Giorgetto Giugiaro, însă nu vă lăsaţi înşelaţi de renumele celebrului desenator, pentru că, în opinia mult specialişti, şi chiar a posesorilor, Fiat Albea nu reprezintă o reuşită în materie de design. Dacă treceţi peste desenul anost al caroseriei, care nu impresioneză mai deloc, găsiţi o maşină extrem de spaţioasă şi utilă. Se vede clar că italienii au ca ţintă cumpărătorii de Dacia Logan, renault clio symbol sau Hyundai Accent, pentru că au vizat în primul rand spaţiul interior, portbagajul , şi mai ales preţul, un argument mai mult decat decisiv în alegerea unei maşini în statele est-europene. Habitaclul este spaţios şi poate găzdui lejer patru adulţi, iar portbagajul este arhisuficient cu cei 515 litri. Puteţi încărca făra nici un fel de probleme cumpăturile de la supermarket, ba chiar puteţi da o fugă şi pe la piaţă, iar în drum, dacă vă roagă vecinul să-i cumpăraţi nişte cartofi, staţi fără grijă, aveţi unde să îi puneţi în portbagaj. Calitatea materialelor de interior este mai bună decat la modelul anterior, plasticele fiind ceva mai "prietenoase" cu ocupanţii. La noul Albea, italienii au reuşit să dea uitării impresia de maşină construită pentru ţările din lumea a treia, unde singurul argument în cumparea maşinii este preţul. Ba mai mult, aveţi ca opţionale destule dotări pentru clase ceva mai scumpe, precum deschiderea portbagajului şi a capacului de la rezervor din interiorul maşinii. Deşi în uzina din Turcia, Fiat Albea este produs cu mai multe tipuri de motoare, în anumite ţări automobilul este disponibil cu un singur tip de motor. Consum mare de combustibil cu un motor de doar 1,4 litri Spre exemplu în Romania, Fiat a decis că strategia optimă pentru a concura Dacia Logan este să ofere doar motorul 1.4 litri cu 16 valve de 77 cp. Nimic mai greşit, pentru că dacă propuneau în ofertă şi motorizarea diesel de 1,3 litri şi 75 de cp, vanzările creşteau mai mult ca sigur. Probabil că un motiv în plus pentru care Fiat nu ofera motorizarea diesel este şi preţul mai mare al acesteia. Motorul de 1,4 litri pe benzină îşi face treaba totuşi destul de bine, însă numai după ce se depăşeşte graniţa celor 4.000 de rot/minut, pentru că sub această valoare vă cam rugaţi de Albea să prindă ceva viteză. La depăşirile pe autostradă este bine să retrogadaţi o treaptă de viteză, pentru a dispune de ceva putere din partea propulsorului. Turaţiile înalte la care trebuie să schimbaţi treptele de viteză au un preţ pe măsură: consumul. Chiar dacă motorul nu are decat 1,4 litri, iar maşina cantăreşte puţin peste o tonă, consumul urban nu a scăzut deloc sub 9,2 litri la sută, în timp ce la drum Albea a "inghiţit" aproape 6 litri la sută. Viteza maximă este de 162 de km/h, valoare la care maşina stă binişor pe şosea, însă, pentru siguranţa dumneavoastră şi a familiei, nu încercaţi viteze mai mari de 130 de km/h, pentru că devine riscant. Fiat Albea nu are ESP, ASR sau alte dotări pentru siguranţă, ci doar ABS, care îşi face bine treaba, poate cateodată dispozitivul intrand mult prea repede în "alertă". Fiind o maşină de buget, Fiat Albea nu oferă standard decat un singur airbag, cel de la şofer, însă aveţi posibilitatea să vă configuraţi un Albea cu patru airbaguri şi sistem ABS. Hyundai Accent, alternativă mai scumpă la Dacia Logan Hyundai Accent, în multe ţări vandut sub numele Verna, este un autoturism din clasa subcompactă produs în Coreea de Sud, India, Pakistan şi Turcia, şi a înlocuit modelul Excel. Modelul coreenilor depăşeşte la capitolul calitate, fiabilitate, dar şi preţ rivalul italian, însă nu cu foarte mult, datorită reducerii taxei impuse pană anul trecut autoturismelor fabricate în afara UE. Cel mai ieftin Fiat Albea costă 8.469 de euro, cu toate taxele, în timp ce Hyundai cere pentru cel mai ieftin Accent 9.508 euro, cu toate taxele. Diferenţă mare pentru unii clienţi, care se traduce însă în asamblare şi materiale de o calitate mai bună şi motorizări mai ceva mai performante. Dacă acum douăzeci de ani, Hyundai era sinonim cu maşina ieftină din toate punctele de vedere, şi de o calitate oarecum îndoielnică, astăzi coreeni se bat în topurile fiabilităţii cu giganţii auto din Japonia sau Germania. Modelul Accent nu face notă diferită de restul gamei Hyundai, calitatea fabricaţiei fiind la nivel înalt. Totuşi, nu vă aşteptaţi să descoperiţi în Accent materiale din clasa superioară, pentru că nu veţi găsi aşa ceva. Modelul coreean este creat special pentru piaţele emergente din estul Europei, unde este musai să propui cumpărătorului un model cu patru locuri încăpătoare şi portbagaj spaţios, toate acestea la un preţ competitiv. Interiorul şi portbagajul sunt încăpătoare Interiorul oferă un spaţiu mai mult decat suficient pentru patru pasageri, iar scaunele din faţă sunt bine configurate, poate cu un punct în minus la susţinerea laterală. Un alt punct în minus ar fi tapiţeria de culoare deschisă, chiar şi materialul textil de pe panourile interioare ale uşilor, pentru că se murdăresc foarte repede. Bancheta din spate nu este chiar confortabilă la drum lung, însă are spătarul fracţionabil asimetric şi se manevrează cu destulă uşurinţă. Pentru rabatere, nu trebuie să manevraţi şezutul, însă, spătarele culcate nu se aliniază la nivelul podelei portbagajului. În configuraţia cu cinci locuri, portbagajul are un volum util de 390 litri, o valoare destul de mică, în comparaţie cu cei 515 litri ai modelului italian. Suspensia maşinii filtrează bine denivelările din carosabil, lăsand o oarecare impresie de sportivitate, însă nu călcaţi pedala prea mult, pentru că modelele mai ieftine nu au decat ABS în dotare. În viraje, Accent stă destul de bine, însă spatele maşinii este mult prea uşor, aşa că aveţi toate şansele să constataţi că "vă fuge spatele". Aici trebuie menţionat un fapt destul de, să zicem, neplăcut. Dacă în maşină se află doar doi pasageri, maşina pur şi simplu "ţopăie" pe carosabil şi trebuie să corectaţi foarte des traiectoria din volan. Însă în momentul în care mai stau doi pasageri pe bancheta din spate, maşina îşi schimbă aproape total comportamentul pe viraje. Dacă nu transportaţi zilnic cel puţin trei sau patru persoane, puteţi corecta această scăpare prin comandarea programului electronic de control al stabilităţii (ESP), care vă va ajuta să treceţi cu bine peste momentele mai dificile din trafic. Motorizarea diesel este economică şi foarte performantă Am lăsat la urmă partea cea mai interesantă a testului, şi anume motorizarea. Echipat cu propulsorul diesel de 1,5 litri Crdi, cu 110 cp şi 235 de newtonmetru, Hyundai Accent este o mică bombă pe roţi. Imediat cu trece de 1.900 de rotaţii pe minut, maşina parcă explodează sub şofer. De la această turaţie şi pană undeva la puţin peste 3.500 de rotaţii, aveţi toată puterea motorului la dispoziţie, şi nimic nu vă stă în cale. Poate doar poliţia rutieră sau camioanele, prezente cu duzina pe şoselele patriei. La volan sigur nu o să simţiţi că aveţi la dispoziţie doar 1.500 de centrimetri cubi, ci valori mai mari, demne de maşinile de teren. Această motorizare realmente conferă "nerv" maşinii, acceleraţiile şi reprizele fiind extrem de viguroase. Acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se desfăşoară în 11,5 secunde, iar viteza maximă este de 180 de km/h. De subliniat ar fi uşurinţa maşinii de a ajunge la viteze de 150-160 de km/h, mai ales că motorul are de "tras" peste o tonă. Destul de interesant este că Hyundai Accent se vinde şi în Statele Unite ale Americii, unde este disponibil un singur nivel de echipare (GLS). Acesta conţine 6 airbag-uri, aer condiţionat, sistem de franare cu patru discuri, ABS şi EBD, radio CD stereo cu 6 boxe. Şi mai interesant este preţul, care porneşte de la 12.995 dolari, preţ infim pentru o maşină nouă pe o piaţă precum cea nord-americană. Nivelul de echipare sport costă 1.500 de dolari şi conţine în plus faţă de nivelul GLS jante de 15", geamuri electrice, oglinzi electrice cu încălzire şi închiderea centralizata a uşilor. Există şi o cutie de viteză automată, acesta poate fi cumpărată pentru 850 de dolari. Astfel Hyundai Accent poate ajunge la 15.345 de dolari. Hyundai Accent a ajuns să ocupe locul trei în topul celor mai bine vandute subcompacte în Statele Unite, după rivalii Chevrolet Aveo şi Toyota Yaris.
  •   2007-04-12
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului