Social

UE şi SUA au mai făcut un pas spre liberalizarea pieţei aviatice transatlantice

Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii au trasat, în sfarşit, un nou tratat menit să deschidă pieţele aviatice transatlantice şi să încurajeze competiţia între companiile de transport aerian europene şi americane. Comisia Europeană a spus că cele două părţi au ajuns la o înţelegere provizorie, iar aceasta va fi prezentată miniştrilor de transport din Uniunea Europeană la sfarşitul acestei luni. Cei mai importanţi parteneri comerciali din lume se chinuie de ani de zile să stimuleze concurenţa între companiile aeriene din UE şi SUA şi să înlocuiască acordurile bilaterale precedente dintre Washington şi unele ţări membre ale UE, printr-un acord mai larg, denumit "Open Skies" (en. ceruri deschise), care să includă mai multe state. O altă tentativă de a tranşa problema, din noiembrie 2005, a eşuat, după ce Washingtonul şi-a retras o propunere care ar fi relaxat restricţiile impuse investiţiilor străine în companiile aeriene americane. Prin noul acord, Washingtonul nu va schimba reglementările potrivit cărora investitorii străini nu pot deţine mai mult de 25% din drepturile de vot în consiliul de administraţie, dar înţelegerea le permite companiilor din UE să cumpere acţiuni fără drept de vot pană la 100%, spun surse apropiate celor două părţi, citate de CNN. 26 milioane de noi pasageri, în următorii cinci ani Acordul provizoriu aşterne practic pe hartie politica americană, spun criticii, citaţi de "Financial Times". În 2004, Comisia a schiţat un acord similar şi l-a trimis ţărilor UE spre aprobare, dar Marea Britanie şi Germania s-au opus. Marea Britanie a fost şi în trecut determinată să nu cedeze şi să nu reducă restricţiile impuse companiilor din SUA care operează pe aeroportul londonez Heathrow , dacă nu fac şi americanii concesii similare. În prezent, numai British Airways , Virgin Atlantic Airways, United Airlines şi American Airlines au dreptul să folosească ruta respectivă. Marea Britanie controlează 40% din piaţa aviatică transatlantică. Potrivit noului acord, avioanele europene vor putea zbura oriunde în SUA, de oriunde din Europa. Companiile americane se vor bucura de aceeaşi libertate, iar avioanele lor vor putea zbura peste tot în Europa. Potenţialele beneficii sunt uriaşe, arată "Wall Street Journal". Transportul aerian din Europa şi SUA reprezintă 60% din traficul aerian mondial, iar acordul "Ceruri deschise" le-ar permite mai multor companii aviatice să opereze pe rute transatlantice, oferind probabil bilete mai ieftine pasagerilor. Pană la 26 milioane de noi pasageri ar putea opta pentru zboruri transatlantice în următorii cinci ani, arată Comisia Europeană. Traficul anual din prezent este puţin sub 50 milioane de pasageri. Şi transportul de mărfuri ar putea creşte cu 1-2%. Jacques Barrot, comisarul european al transporturilor, a spus că tratatul merită efortul. "În termeni economici, acest acord fără precedent ar putea aduce pană la 12 miliarde de euro în beneficii economice şi pană la 80.000 de noi locuri de muncă şi ar putea revigora relaţiile transatlantice". Uniunea Europeană a caştigat, de asemenea, dreptul de a restricţiona investiţiile americane în companiile aviatice comunitare şi de a transporta pasageri cu finanţări ale guvernului federal, în cadrul programului "Fly America", deşi nu pe rutele care leagă cele mai importante oraşe. Alianţele aviatice, ameninţate de legea antitrust Asociaţia Companiilor Aviatice Europene, care-i reprezintă pe transportatori , a sprijinit proiectul cu precauţie. "Prima noastră impresie este că acordul pare să fie mai echilibrat", spune secretarul general Ulrich Schulte-Strathaus, citat de "Financial Times". Nevoia încheierii unui acord final este stringentă, deoarece Curtea de Justiţie Europeană a decis că reţeaua de acorduri bilaterale negociate pană acum de unele state europene cu SUA este ilegală. Dacă tratativele eşuează şi de data aceasta, alianţele aviatice ar putea intra sub incidenţa legii antitrust, arată "Financial Times". Ţările mai mici, precum Irlanda, favorizează semnarea acordului. Dacă miniştrii europeni ai transporturilor îl vor sprijini, acesta ar putea intra în vigoare în octombrie anul acesta.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea