Dupa ce a anuntat ca s-au rupt intelegerile cu cele trei firme carora li s-au atribuit lucrarile, premierul vine cu o bomba: UE ne da bani pentru jumatate de autostrada, drum ( rovinieta ). Atribuirea a fost aspru criticata de presedintele Traian Basescu. Recent, ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a anuntat ca negocierile cu cele trei firme au fost oprite, pentru ca parteneriatul public-privat in cauza nu respecta normele UE si legea in baza careia au fost atribuite lucrarile trebuie modificata.
Strabag si, ulterior, Vinci au acuzat oficialii de la Transporturi ca renunta nejustificat la obligatiile asumate anterior si au amenintat ca vor da statul in judecata daca respectivele contracte de parteneriat vor fi anulate. Cele doua firme sustin ca negocierile au fost transparente si ca nu s-a incalcat nici o lege.
Se va face o licitatie internationala
Daca premierul a anuntat ca s-au gasit sursele de finantare, se va organiza o licitatie internationala pentru desemnarea constructorului, care va respecta toate normele de transparenta cerute de Uniunea Europeana, ne-a declarat Adrian Ionescu, purtatorul de cuvint al Ministerului Transporturilor.
El nu a putut preciza cind se va derula licitatia, dar a spus ca aceasta modalitate de atribuire a lucrarilor este preferabila celei de parteneriat public-privat, pentru ca astfel dispare posibilitatea de a se impune o taxa pe noua autostrada. Daca se finalizau contractele atribuite prin parteneriat public-privat, ar fi fost foarte posibil ca, dupa cinci ani de la terminarea autostrazii, sa punem taxa pentru a plati transele de bani aferente lucrarilor prestate de cele trei firme. Astfel, autostrada ar fi fost ocolita si traficul ar fi revenit pe DN1. Acum, daca UE ofera o finantare nerambursabila pentru jumatate din valoarea lucrarilor, nu mai e nevoie sa punem taxa, pentru ca banii din rovinieta ne permit sa platim restul, spune Ionescu. In plus, oficialul citat afirma ca este posibil ca, in urma licitatiei, autostrada sa fie mai ieftina de 1,5 miliarde de euro, costuri de constructie in varianta de parteneriat public-privat.
Surpriza
Declaratia premierului despre implicarea financiara a UE in proiectul acestei autostrazi schimba toate previziunile despre lucrarile de infrastructura. In mai multe rinduri, autoritatile au spus ca UE este de acord sa finanteze lucrarile unei autostrazi pe coridorul IV pan-european (Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Timisoara-Nadlac), si nu proiectul Bucuresti-Brasov, care este de fapt o continuare a autostrazii Bechtel, Brasov-Bors . Acum, din cite spune Tariceanu, se pare ca UE s-ar fi razgindit si e dispusa sa ne dea bani pentru un traseu care nu e pe coridorul IV.
Declaratia premierului i-a luat prin surprindere chiar si pe cei de la Compania de Autostrazi . Mircea Pop, director general adjunct, a auzit de la reporterul de la 2 despre implicarea financiara a UE in acest proiect si, dupa ce si-a exprimat bucuria pentru vestea buna, a spus ca nu stie deocamdata nimic despre posibilitatea de a fi finantata din bani europeni o autostrada care sa ocoleasca amintitul Coridor IV.