Social

Traversarea centrului: o oră cu maşina, 30 de minute pe jos

Capitala a ajuns, în ultima perioadă, un oraş în care circulaţia auto a devenit un coşmar. Traversarea centrului poate dura mai bine de o oră, ambuteiajele sunt la ordinea zilei şi smogul care se strange pe străzile oraşului devine din ce în ce mai înecăcios. Dacă acum caţiva ani erau anumite zile sau momente ale zilei cand se circula mai greu, acum sunt foarte multe momente, în fiecare zi, cand maşinile înaintează cu viteza melcului şi cand cozile se transformă în ambuteiaje compacte care pot dura cateva ore bune. Dacă mai adăugăm în această ecuaţie şi o ploaie, chiar de scurtă durată, avem de-a face cu blocaje generale în multe zone ale Capitalei. Practic, avantajul deplasării cu maşina prin Bucureşti nu mai există. Centrul este aglomerat în permanenţă Cea mai mare aglomeraţie de maşini din Bucureşti este în zona centrală. Mai exact, centrul ora-şului este şi centrul aglomeraţiei auto. Din Piaţa Victoriei pană la Unirii sunt în permanenţă sute de maşini care încearcă să traverseze oraşul. şi pentru că intrările şi ieşirile din centru sunt, la randul lor, aglomerate, se formează mai multe "dopuri" care încetinesc circulaţia. Măsura autorităţilor de a interzice efectiv parcarea pe Bd. Magheru, de exemplu, nu oferă decat mai mult loc pentru maşinile care stau la cozi interminabile. Atata timp cat pe străzile adiacente centrului se circulă pe cate o singură bandă, din cauza maşinilor parcate aiurea, este puţin probabil să se poată fluidiza circulaţia. "Mi-a luat şi mai bine de o oră să ajung din Victoriei pană la Unirii! şi asta într-o miercuri seara!", ne-a spus Mihai Cernea, un taximetrist care a parcurs această porţiune de sute de ori. Aglomeraţie europeană "Am renunţat la maşină. O mai folosesc cand plec din oraş, seara sau dacă e foarte urat afară", spunea Mircea Nicula, un tanăr care încerca să traverseze Bd. Magheru, făcand slalom printre maşinile oprite pe trecerea de pietoni . "N-are rost să mă enervez inutil. Fac prea mult pană la destinaţie, şi acolo mă mai chinui măcar 10 minute să parchez. Dacă nu se iau măsuri efective să se mai fluidizeze traficul, mă las de şofat", spunea el. "Da, e normal ce se întamplă", a intrat în discuţie un alt şofer, care îşi lăsase maşina parcată în spatele blocului. "Văd mereu cand sunt la volan că peste jumătate din şoferii din jur nu au ce căuta pe stradă. Pur şi simplu nu ştiu să conducă, nu au bun-simţ la volan. Cum să nu fie sute de accidente în fiecare zi şi ambuteiaje întregi, cand o singură maşină poate bloca un sens întreg", spunea el. Iar valoarea şoferului bucureştean este contestată de mulţi. "Din zece oameni cu care mă sui în maşină, opt nu sunt în stare să şofeze. Tot timpul mă aştept să facă un accident", povesteşte un reprezentant de vanzări care se ocupă de "test-drive" pentru clienţii unui dealer auto . "Aproape niciunul din modelele noi lansate în ultimii doi ani nu a scăpat fără măcar o zgarietură serioasă. Mereu mă întreb cum de ajung aceşti oameni în posesia permisului", se întreba vanzătorul. Stefan cel Mare şi aglomerat Un alt loc cu aglomeraţie permanentă este şoseaua ştefan cel Mare şi prelungirile sale. Începand de pe şos. Titulescu şi pană la Big Berceni, sunt ore bune în fiecare zi cand această arteră principală a Capitalei este ca şi blocată. Nici "şmecherii" care circulă pe şina de tramvai nu se mai pot lăuda că "i-au fentat pe toţi", pentru că şi această soluţie este plină la refuz. Acum, "şmecherii" au evoluat şi merg pe şina de pe contrasens , direct pe un sens invers sau chiar pe trotuarul de vizavi. Zona ştefan cel Mare este unul dintre locurile în care se strang cele mai multe maşini care trec prin oraş, care intră sau care vor să iasă din Capitală sau care se retrag spre case. Iar cei care merg de acolo spre Colentina, de exemplu, sunt condamnaţi să stea la cozi care nu durează mai puţin de o oră în fiecare seară. În cazul celor care "ies" spre zona Pantelimon, Balta Albă sau alt cartier din zonă, situaţia este similară. "Uneori, ajungi mai repede pe jos" În Bucureşti sunt înmatriculate peste 950.000 de autoturisme, care îşi împart 5.340 de străzi şi 1.820 km liniari de spaţiu circulabil. Mai exact, dacă luăm în calcul doar maşinile înmatriculate în Capitală, sunt aproape 525 de autoturisme pe kilometru liniar de stradă. Dar pe langă maşinile băştinaşe, mai sunt cateva sute bune care tranzitează oraşul zilnic, alte cateva sute sunt maşini "de firmă", care vin cu treabă în Capitală, plus peste 27.000 de maşini înmatriculate în Ilfov, care tot prin Bucureşti circulă. "Practic, sunt multe cazuri în care poţi ajunge mai repede la destinaţie pe jos decat cu maşina!", ne-a sugerat un şofer care stătea, cuminte, la o coadă sănătoasă pe şos. Kiseleff. şi adevărul este că o plimbare din Piaţa Romană pană în Piaţa Unirii nu durează mai mult de 30 de minute, chiar şi pentru un pieton care nu se grăbeşte. Parcări facultative O altă problemă serioasă, ştiută de fiecare şofer care circulă prin Capitală, este cea a parcării. Nu doar în centru sau pe străzile principale, ci pe orice străduţă lăturalnică sau în spatele fiecărui bloc se poate constata că maşinile sunt parcate sub formă de grămadă dezordonată, după ideea "Cine unde apucă!". Dar, dacă pe unele străzi, unde traficul nu este, încă, exagerat, se poate circula pe langă maşinile parcate, problema reală este tot pe bulevarde. Acolo, pe langă maşinile parcate la bordură, îşi fac simţită prezenţa "şmecherii" care circulă pe contrasens, prin stiluri de parcare "moderne". Deja o maşină parcată pe banda de mers a devenit banal. Adevăraţii "maeştrii" dublează sau chiar triplează maşinile de la bordură. Iar "profesioniştii" îşi lasă maşina perpendicular pe benzile de circulaţie. "Mi-aş dori o maşină rezistentă, cu nişte bări de fier, să pot să-i amendez pe toţi nesimţiţii ăştia. Merită să rămană fără permis, pentru aşa parcări", spunea un şofer, blocat în parcarea cu plată de un "şmecher". "Să umple oraşul de radare sau să te amendeze pentru că n-ai dimensiunea cauciucurilor pe maşină ca în talon, ştiu (poliţia – n.r.), dar să cheme pe cineva să ridice maşinile parcate pe mijlocul străzii, care într-adevăr deranjează, nu ştiu", mai spunea bucureşteanul, în timp ce se gandea dacă să se "semneze" cu cheia pe vopseaua maşinii care îl blocase. "Poate aşa învaţă...", se gandea el. Iar parcările care s-au făcut în ideea de a elibera puţin strada nu par să fie pe gustul bucureştenilor. Marele parking de la Piaţa Unirii, de exemplu, are destul de multe locuri libere pentru a-i primi pe cei care parchează, tot pe cate o bandă de mers, pe toate străzile posibile din jurul parcării. Dar asta nu se întamplă. şi ca o culme a nesimţirii şi dezinteresului, chiar şi la caţiva zeci de metri de o parcare imensă pot fi văzute maşini care dublează sau triplează maşinile "corecte" parcate la bordură. Noaptea e ca ziua O altă dovadă clară că Bucureştii sunt sufocaţi de maşini este la îndemana oricui iese în oraş seara şi noaptea. "Nu mi-a venit să cred, prima dată, cand am stat la coadă la semafor noaptea. Atunci am avut în jurul meu vreo 10 maşini. Acum, dacă trec prin centru, chiar şi la două dimineaţa, este coadă la fiecare semafor. Nu e de mirare că nu poţi circula ziua, dacă şi noaptea stai la coadă", povesteşte Mircea, un tanăr care obişnuieşte să se plimbe mai des noaptea prin oraş. "Pentru că e mai liber...".

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea