Social

Tinerii nu vorbesc pe limba angajatorului

Centrul de proiectare Renault din Bucuresti are o problema neasteptata: inginerii nu prea stiu limbi straine. Avem forta de munca ieftina, bine pregatita, care vorbeste una-doua limbi straine. Nu exista oficial roman care sa nu puna aceasta placa atunci cand vine vorba de atuurile autohtone pentru atragerea investitorilor straini . Insa placa a inceput sa se toceasca. Dupa recrutari realizate in principalele orase din tara in ultimele sase luni, Centrul de proiectare Renault de la Bucuresti (Renault Technologie Roumanie) a ajuns la aproape 300 de angajati, cu o medie de varsta de 30 de ani. Cantitativ, francezii sunt "in grafic", in conditiile in care, pana la sfarsitul anului, si-au propus sa ajunga la 600 noi angajati. Problemele neasteptate au inceput sa apara la partea calitativa. „Puteam sa angajam si mai multi, avem suficiente posturi vacante . Dar nu am gasit oamenii potriviti. Fata de cate persoane am vazut de la inceputul anului, rata de angajare a fost undeva la unu din 10. Din cei noua respinsi, aproape jumatate au picat din cauza limbii straine", spune Dana Oprisan, directorul de Resurse Umane. Minime conditii de integrare Se pare ca interviurile nu au cerut abilitati "extraordinare". De altfel, in ce priveste pregatirea tehnica, din cei 270 de ingineri angajati, 70% au fost inclusi pe post de debutant. Oricum, vor urma cursuri de specializare stricta, spre exemplu pentru partea de proiectare asistata de calculator. Era important insa sa stie sa se exprime intr-o limba straina. Evaluarea s-a facut pe baza conversatiei "clasice" din cadrul unui interviu de angajare . "Vrem sa ne asiguram ca viitorul angajat are cunostinte de baza, fie de franceza, fie de engleza. Sigur, pana la intrarea «in productie», angajatul urmeaza un parcurs de integrare, in care sunt prevazute si cursuri de limbi straine , dar acestea trebuie sa porneasca de la un minim de cunostinte. Iar fara o limba straina, inginerul din Romania nu se poate intelege cu cel din Franta, cu cel din Rusia ori din Brazilia atunci cand lucreaza la un proiect comun", arata directorul RTR. Inainte de a incepe angajarile, Dana Oprisan a cautat sa afle care sunt problemele pe care le intampla angajatori de acelasi calibru. A aparut la orizont asa-numita problema a absenteismului - tineri care, desi s-au inscris pe lista, pana la urma nu se mai prezinta la interviu. "Am avut si noi asemenea cazuri, chiar daca nu la un nivel alarmant", spune directorul RTR. Angajarea la Titu, adevarata "provocare" In schimb, se prefigureaza o alta problema - "CV-ul tinerilor este plin de locuri de munca in care nu au stat mai mult de doi ani. Or, noi cautam parteneriate pe termen lung, cu oameni care se gandesc sa-si faca o cariera". Dana Oprisan arata ca, in acest moment, s-au semnat contracte de munca pe perioada nedeterminata, fara acte aditionale, privind o perioada minima pentru angajat. Chiar si dupa ce gasesti omul potrivit, se intampla ca acesta sa nu gaseasca ... locul (unde se angajeaza) potrivit. Destul de multi tineri se arata reticenti in a-si schimba domiciliul pentru un loc de munca, fie el si intr-o multinationala care ofera "salarii motivante plus pachete pentru relocare". "Am avut cazuri intre cei declarati admisi, care spuneau ca nu se muta la Bucuresti, pentru ca aici e viata prea agitata". In prezent, circa o treime din angajati sunt din provincie, iar un nivel similar reprezinta inginerii care au acceptat delocalizarea de pe platforma de la Pitesti. Daca asa stau lucrurile pentru Bucuresti, ce se va intampla cand vor incepe recrutarile pentru Titu, un orasel "de tara", la 60 km de Capitala? Potrivit planurilor Renault, aici se va dezvolta in urmatorii doi ani o baza de incercare a modelor proiectate in Romania, iar in prima faza vor fi angajate cateva sute de persoane.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea