Social

Teste de motivatie pentru tineri

Instrumentele specialistilor de evaluare a aptitudinilor si a motivatiilor tinerilor, comune deja in liceele si universitatile din afara, ar putea sa devina un criteriu de performanta pentru institutiile de invatamint romanesti. Tinerii aflati in pragul unor alegeri care le decid viitorul din punct de vedere carieristic au nevoie de consiliere profesionala si de teste prin care sa isi dea seama ce aptitudini au si ce domeniu sau job ii poate motiva pe termen lung. Aceasta este atit parerea specialistilor din resurse umane, cit si a celor implicati in procesul educational, din mediul guvernamental si neguvernamental. In timp ce HR-ii au adus in Romania instrumente de evaluare care sint integrate de multi ani in sistemul de invatamint strain, la noi, institutiile care au centre de consiliere practica teste diferite de cele din piata. Oficialii Ministerului Educatiei spun insa ca exista intentia ca atentia universitatilor pentru cariera studentilor sa devina unul dintre criteriile de performanta pe baza carora se vor da banii. Consilierul, inaintea testelor Ciprian Ciucu, PR&Marketing Manager la FDSC - Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile – si fost PR Manager la Centrul Educatia 2000+, spune ca „testele ocupationale sau macar niste instrumente standardizate care sa contribuie la orientarea in cariera, in functie de abilitati, aptitudini si talent, sint foarte bine venite in oricare dintre momentele de alegere, fie ca acestea intervin in invatamintul preuniversitar sau in cel universitar“. Insa Ciucu subliniaza ca rolul cel mai important il joaca consilierii specializati din unitatile de invatamint, „care ar trebui sa observe evolutia elevilor pe perioade mai lungi, pentru a-i putea orienta cit mai bine in cariera si in viata“. Acesta adauga ca instrumentele folosite de acestia, acolo unde exista, „nu sint intotdeauna aceleasi cu cele aplicate de firmele de recrutare si plasare. Aceste firme au instrumente eficiente si vin sa compenseze lipsa acestui serviciu, pe bani (mai ales in zona invatamintului universitar)“. MAPP pentru elevi si studenti Unul dintre aceste teste, care sint deja prezente in liceele si universitatile din SUA, a fost adus in martie in Romania de compania Hart Human Resource Consulting. Motivational Appraisal of Personal Potential (MAPP) este o baterie de teste initiata in urma cu 40 de ani in SUA, sub forma unui ghid de evaluare online a motivatiilor pentru munca, la finalul careia se pot identifica domeniile si joburile cele mai potrivite cu aceste motivatii personale. Madalina Didea, Managing Partner la Hart, spune despre test ca este „unul dintre putinele instrumente de evaluare destinate individului, pentru ca majoritatea sint pe zona corporate, care ofera un raport individual, cu un top 10 al ariilor vocationale“. Destinat in special elevilor si studentilor, dar si pentru trainees, pachetul oferit universitatilor si asociatiilor studentesti, pentru peste 1.000 de persoane, se poate achizitiona cu 8 euro pentru un test. Insa, spune Didea, desi in SUA inclusiv profesorii achizitioneaza MAPP pentru a cunoaste stilurile de invatare si abilitatile elevilor, la noi „exista un deficit de centre de consiliere in scoli, licee si universitati, dar si o reticenta fata de astfel de teste“. Consilierea tinerilor, semn de performanta Dumitru Miron, secretar de stat pe universitar in Ministerul Educatiei, spune ca astfel de teste trebuie facute din scoala, pentru ca „eu prezum ca studentul a avut suficiente argumente cind a ales o anumita specializare la facultate“. Totusi, Miron spune ca „exista intentia de a incadra preocuparea universitatilor pentru consilierea in cariera si internalizarea unor astfel de instrumente de evaluare printre criteriile de performanta din 2008, pe baza carora se aloca banii“, in conditiile in care, asa cum spune si Ciucu, „daca se pot adapta sistemului romanesc de educatie, testele vor fi benefice si de real folos elevilor si studentilor“. Teste pentru angajati Marius Lumpan, Business Unit Manager – Barnett McCall Tech, spune ca testele de evaluare sint si „un instrument in procesul de evaluare/ dezvoltare organizationala , in care se determina diverse calitati ale angajatilor, pentru promovari sau programe de training. Insa Lumpan atrage atentia asupra calitatii testelor, care trebuie sa le depaseasca pe cele clasice, de personalitate, deja intuite si cunoscute de multi, fiind necesare si „teste proiective, care sondeaza mai profund“. El spune ca trebuie folosite teste, „adaptate profesiei si specificului unei firme sau unui grup de lucru“.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea