Anual, in jur de 4 milioane de romani (adica unu din cinci) primesc o amenda din cauza incalcarii regulilor de circulatie. Si tot un roman din cinci injura statul pentru ca trebuie sa stea pe la cozi infernale pentru a plati aceasta amenda. Pentru a-i scapa de problema, MCTI dorea in 2004 sa construiasca un portal pentru plata online a amenzilor.
Anii trec, problemele ramin
Portalul pentru amenzi si documente (PAD) ar fi trebuit lansat de MCTI in 2004, fiind, in fapt, o extindere a proiectului initiat in 2002. Acesta avea ca obiectiv reducerea intr-o cit mai mare masura a prezentei cetatenilor in fata ghiseelor institutiilor care se ocupa cu declararea pierderii, distrugerii sau furturilor de documente, respectiv cu punerea la dispozitia cetatenilor a unei modalitati de a declara si a verifica daca un anumit document figureaza in baza de date intr-una din starile pierdut, distrus sau furat si cu preluarea platii amenzilor contraventionale prin mijloace electronice. Introducerea portalului pentru plata amenzilor de circulatie a fost gindita pentru simplificarea si fluentizarea procesului de achitare a acestor obligatii . Proiectul care ar fi trebuit finalizat anul trecut realiza in principal extinderea interactiunii dintre administratia publica si cetateni. Statistica arata ca, la nivelul anului 2004, 7.000 de cetateni si-au platit taxele si impozitele locale prin Internet Banking , POS si ATM.
Metode de plata
In 2004, cind proiectul a fost prezentat, se spunea ca plata amenzilor se va face online. Romanul accesa portalul, completa formularul de plata si totul ajungea acolo unde trebuia. Astfel, fiecare cetatean putea chiar sa-si plateasca in termen de 48 de ore amenda, achitind in acest fel doar jumatate din valoarea acesteia. Asta daca si dorea acest lucru. Din pacate, termenul initial nu a fost respectat. Portalul pentru amenzi si documente are doua componente: una pentru cetateni, iar cea de-a doua se refera la comunicarea intre institutii. In prezent, proiectul-pilot este in faza de testare de catre institutiile implicate, sustine Delia Jega, purtator de cuvint al MCTI.