Social

Teatrul postdecembrist, in momentele-cheie

De la piese antice sau clasice, la piese underground, suprarealiste, cu teme sociale sau angajate, teatrul romanesc a cunoscut o evolutie postdecembrista remarcabila. Actrita Maia Morgenstern isi aminteste despre inceputurile carierei sale in lumea teatrului postdecembrist ca despre „o perioada de indoiala“, in care a fost nevoita sa puna in balanta oportunitati despre care nu stia ce ii vor aduce mai departe. In anul 1990, actrita a avut o auditie la Teatrul National Bucuresti , cu regizorul andrei Serban, pentru rolul „Medeea“ din „Trilogia antica“ si o auditie la Teatrul Odeon, cu regretatul regizor Vlad Mugur. Fiind selectata de ambii regizori, Maia a ales rolul din „Trilogia antica“, piesa despre care actrita considera astazi ca „a fost un moment extrem de inovator, date fiind subiectul piesei, dar si libertatea pe care o aveau la dispozitie actorii“. Primele reusite de dupa ‘89: piesele antice Andrei Serban a mai regizat la inceputul anilor '90, la Teatrul National, piese ca „A douasprezecea noapte“ sau „Livada de visini“, care au stirnit vilva in epoca si care au creat modele regizorale de referinta, de cele mai multe ori criticii de la noi fiind favorabili. Alaturi de Andrei Serban, au capatat faima nume precum Catalina Buzoianu sau Silviu Purcarete, explica actorul Cristi Iacob, succese din teatre diferite care au condus in timp la o „descentralizare“ a acestui domeniu artistic. Printre orientarile teatrale de atunci se numara exploatarea subiectelor antice, in maniera clasica sau actualizata: este vorba despre „Trilogia antica“, in regia lui Andrei Serban, sau „Fedra“ si „Titus Andronicus“, puse in scena de Silviu Purcarete. Tinara regizoare Ana Margineanu remarca si ea aceasta moda de a actualiza subiecte din epoci mai vechi: „Regizorului Radu Afrim i se datoreaza unele dintre cele mai bune piese clasice jucate in maniera contemporana; este vorba despre «Trei surori» si «Alge»“. Marii clasici, redescoperiti Tot la inceputul anilor '90, Catalina Buzoianu a pus in scena piesa „Mediteraneeana“ si au inceput sa se remarce din ce in ce mai multi tineri regizori, precum Radu Afrim. George Ivascu, actor si director al Teatrului Mundi, remarca faptul ca unul dintre factorii care au incurajat tendintele artistice postdecembriste a fost publicul, care era dornic sa vada cit mai multe piese noi, lucru care i-a motivat si pe regizorii care emigrasera in perioada regimului comunist sa revina in tara. Dincolo de orientarea spre teatrul antic, se monteaza si piese shakespeariene: „A douasprezecea noapte“, in regia lui Andrei Serban, „Richard al III-lea“, avindu-l ca regizor pe Peter Brook. Ceva mai tirziu , in anul 2000, Alexandru Tocilescu a inregistrat un succes remarcabil la public, prin montarea piesei „O scrisoare pierduta“, la Teatrul National, explica George Ivascu. Lumea teatrului, descentralizata Pentru ca multe piese se jucau mereu cu salile pline, iar acest public devenea tot mai structurat si mai constient de gusturile sale, teatrele au inceput sa se diversifice; de-a lungul timpului, piesele montate la Teatrul de Revista „Constantin Tanase“ si la Teatrul de Comedie au avut publicul lor constant, care gusta acest gen dramatic si inainte de '89. Pe de alta parte, s-au infiintat teatre noi, dintre care nu putine s-au remarcat chiar de la primele piese montate. Este cazul piesei „Creatorul de teatru“, jucat la Teatrul Act, infiintat la initiativa lui Marcel Iures . Unul dintre regizorii cu o deschidere vizibila catre contemporan este Teodor Cristian Popescu, despre care Ana Margineanu crede ca i-a stirnit interesul pentru un anume gen de reprezentatie teatrala in maniera recenta. Tendinte tot mai accentuate Printre aceste piese se numara „Eu cind vreau sa fluier, fluier“, „Trilogia belgradeana“, montata initial la Teatrul Nottara si preluata apoi la Bulandra. Si la Teatrul National Bucuresti, in general destul de conservator, au fost montate piese in maniera contemporana: cele mai multe merite ii revin lui Dan Puric, care a adus una dintre cele mai originale si mai valoroase contributii teatrale. „Toujours l’amour“, „Cei o suta cincizeci“, „Don Quijote“ sint piese aproape fara text, pentru care Dan Puric este deopotriva regizor si interpret si la care mimica, pantomima, scenografia si coregrafia detin cele mai importante roluri. Boom-ul teatrului underground In ultima decada, teatrul underground, odata aparut, cistiga in scurt timp un public dornic de spectacol de teatru contemporan, de multe ori de influenta americana, explica Maia Morgenstern. Printre teatrele care sustin zona underground un loc aparte il are Teatrul Luni, de la clubul Green Hours, infiintat de Voicu Radescu. Chiar daca primele reprezentatii nu au avut un public prea numeros, „pentru ca lumea nu stia despre ce este vorba“, arata Maia Morgenstern, totusi au fost atrasi de la bun inceput actori prestigiosi, ca Maia Morgenstern sau Florin Piersic jr. In 2002, Premiul UNITER pentru cel mai bun actor al anului i-a revenit lui Florin Piersic jr. pentru cele zece roluri interpretate in piesa „Sex, drugs, rock&roll“, jucata la Teatrul Luni. Noul val de regizori primeste recunoastere internationala Unul dintre cele mai recente proiecte de teatru contemporan e „DramAcum“, care a ajuns in 2006 la cea de-a treia editie. Proiectul a fost infiintat de un grup de studenti la Sectia de regie de la UNATC: Andreea Valan, Alexandru Berceanu, Geanina Carbunariu, radu apostol si Ana Margineanu, sub coordonarea profesorului Nicolae Mandea. Piesele de teatru contemporan selectate in urma concursului „DramAcum“ au fost montate de tinerii regizori mentionati, iar rezultatul a fost unul de calitate, in cele mai multe cazuri. Piesa „Stop the Tempo“, scrisa si regizata de Geanina Carbunariu, care foloseste teme de actualitate, cu atitudine politica virulenta chiar, a fost selectata in cadrul Festivalului de la Wiesbaden. „Fuck you, Eu.ro.pa“, de Nicoleta Ecsinteneanu, „Vitamine“ de Vera Ion, „The Sunshine Play“, „New York, Fuckin’ City“, „Showdown“ de Peca Stefan reprezinta piese scrise de dramaturgi promovati de „DramAcum“, regizate de initiatorii proiectului si premiate la nivel international.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea