Social

Taxa pentru instruirea angajatilor din turism

Lipsa perspectivelor de viitor si salariile mici ... Organizatia Mondiala a Turismului propune ca 1% costul unei camere de hotel sa fie directionat pentru constituirea unui fond destinat imbunatatirii calitatii serviciilor si formarii profesionale din domeniul ospitalitatii. Problema fortei de munca in sectorul industriei ospitalitatii se adanceste de la an la an, pe masura ce lipsa personalului calificat devine evidenta pentru clienti. Reprezentantii Organizatiei Mondiale a Turismului (OMT) recomanda autoritatilor romane constituirea unui taxe de formare profesionala in domeniul ospitalitatii, de 1% din costul unei camere, care sa fie platita de catre turisti. Taxa nu ar trebui vazuta ca un impozit aditional, "ci ca o contributie la eforturile continue pentru o formare suplimentara", recomanda expertii OMT in cadrul Master Planului in turism, al carui memorandum de aprobare va fi supus saptamana viitoare pe masa guvernului, spre aprobare. OMT puncteaza faptul ca, in conditiile in care Fondurile structurale europene, de mare ajutor in restructurarea dezvoltarii resurselor umane din domeniul turismului, se vor epuiza la un moment dat, este nevoie de o sursa mai durabila de finantare. Astfel ca se propune instituirea, pana cel mai tarziu in 2010, a unei taxe nationale pentru instruire in domeniul ospitalitatii, care sa fie percepute turistilor, care vor beneficia astfel de servicii mai bune. OMT si expertii romani care au lucrat la apreciaza ca, la nivelul anului trecut, prin aplicarea unei astfel de taxe s-ar fi putut strange circa 18 milioane de euro. 80% din absolventi pleaca din tara Se atrage atentia asupra faptului ca un astfel de sistem ar putea functiona "numai daca exista o procedura transparenta de colectare si cand acest fond este gestinat legal de o organizatie strict independenta si non­guvernamentala". Hotelierii spun ca nu ar fi buna o astfel de taxa, avand in vedere ca nu au pe cine scoli, dat fiind ca oamenii pleaca pe capete in strainatate. Trecand peste lacunele sistemului educational din ramura, trebuie remarcat ca si cei care se scolesc pentru a lucra in domeniul turismului pleaca in strainatate dupa ce au prins ceva experienta demna de a le fi luata in seama de angajatorii straini. Astfel, potrivit unor estimari realizate de Organizatia Mondiala a Turismului (OMT) cuprinse in Master Planul pentru dezvoltarea sectorului, numai 20% din persoanele care au urmat cursuri de pregatire in turism, liceale sau universitare, raman in Romania si profeseaza in domeniu. De ce pleaca personalul calificat din tara? Raspunsul OMT nu este surprinzator in totalitate: lipsei perspectivelor de viitor a tinerilor, i se adauga faptul ca nu sunt respectati nici de colegii de breasla mai varstnici si nici de societate, data fiind "imaginea proasta a unui de munca in sectorul serviciilor si salarii relativ mici". Odata plecati sa lucreze afara, lucratorii romani din turism ajung sa fie repede apreciati nu doar in Europa, ci si in intreaga lume, pentru ca "invata rapid si sunt dispusi la un efort mai mare de munca". Astfel incat este de asteptat ca un numar tot mai mare de tineri pregatiti in turism sa paraseasca tara, atat timp cat imaginea si salariile sunt la un nivel redus. Lacunele adanci ale sistemului de formare Lantul vicios al slabei calitati a serviciilor prestate catre clienti incepe chiar cu pregatirea celor pusi sa-i invete pe viitorii lucratori din turism cum sa-i determine pe clienti sa se reintoarca la unitatea la care lucreaza. Autorii Master Planului puncteaza cateva din cele mai grave probleme cu care se confrunta sistemul. Astfel, "curiculele sunt depasite, neadecvate, iar corpul didactic nu calificarile si experienta practica necesare in conformitate cu standardele de pregatire in vigoare". Programele de pregatire existente accentul pe aspectele teoretice, in detrimentul practicii, fiind "axate mai mult pe procesul de predare decat pe cel de invatare si axat pe obtinerea diplomei decat pe deprinderile insusite". Situatia se repeta si in cazul organizatorilor de cursuri de pregatire profesionala , care "nu poseda know-how si personalul didactic cu experienta si chiar cu calificarea necesara". Ca urmare, nu este greu de observat ca, in majoritatea cazurilor, programele derulate de acestea se bazeaza pe obtinerea unei diplome. Reversul medaliei: valoarea unui astfel de document a scazut foarte mult, dat fiind ca acordarea lor pe "banda" nu implica anumite competente si aptitudini specifice sectorului. Pe de alta parte, nu mai este un secret pentru nimeni ca profesorii si lectorii sunt foarte prost remunerati. Cursuri gratuite pentru calificare Hotelierii spun ca nu au pe cine scoli, dat fiind ca oamenii pleaca pe capete in strainatate. Ciprian Constantinescu, presedintele Patronatului Industriei Hoteliere "Marea Neagra", spune ca este nevoie de modificarea legislatiei muncii, in primul rand pentru a facilita accesul fortei de munca din strainatate sa munceasca in Romania. Constantinescu spune ca este nevoie de acordarea unor stimulente pentru ca lucratorii din turism sa aiba continuitate in munca, chiar si atunci cand sezonul turistic este mort, fiind nevoie de cursuri de formare si perfectionare, dar gratuite. Doru Fulga, director general la Austria Romania, indica certificarea sistemelor de management al calitatii serviciilor ca fiind in masura sa ofere certitudinea unor servicii de un nivel inalt. In plus, se pot organiza cursuri de calitate aplicata in domeniile hotelier, constructiilor si prestarilor de servicii, mai declara oficialul Tuv Austria Romania. Aboneaza-te la Newsletter-ul de Turism Acasa.ro ca sa afli care sunt cele mai frumoase destinatii de vacanta.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea