Social

Sub Everest a venit Anul Nou

Un amestec straniu de budism, hinduism si traditii exotice la debutul noului an nepalez. Un reportaj exclusiv pentru Cotidianul, din capitala Nepalului. In Katmandu, oamenii traiesc printre zeitati si temple. Pe scarile templelor sint expuse marfuri spre vinzare - peste uscat, flori, orez - si se gateste „fast food“ nepalez. Pe biciclete parcate se vind fructe sau sucuri de fructe , iar daca incurca prea rau circulatia, magazinul se muta dupa caz mai la dreapta sau mai la stinga! Orasul e murdar si intunecat (cu pene de curent frecvente), iar oamenii, desi veseli si primitori, sint foarte saraci, mai ales cei din casta inferioara, a „celor de neatins“ (paria). In Katmandu nu ninge niciodata, insa e cumplit de frig, iar incalzire centrala nu prea exista. Saptamina trecuta insa, capitala nepaleza s-a animat multumita atmosferei calde a serbarilor ocazionate de inceperea noului an comercial. Acesta debuteaza in a treia zi a festivalului Dipawali/Tihar, sarbatoarea luminilor. Anul incepe cu ziua dedicata venerarii lui Laxmi, zeita bunastarii, sotia lui Vishnu. Laxmi este importanta mai ales pentru comercianti, care incearca in aceasta zi sa vinda cit mai mult, chiar daca la un profit mai redus. Astfel, pentru ca afacerile sa mearga bine, preturile scad cit se poate de mult. O thanka (pictura sau broderie religioasa) costa 2.200 de rupii - cam 25 de euro -, iar vinzatorul nu vrea sa accepte in ruptul capului mai mult de 100 de rupii profit. Este important sa cumperi metale, mai ales aur si argint. Magazinele sint toate decorate cu flori si luminari aprinse, astfel incit Laxmi sa nu isi piarda cumva drumul spre casa. Stapinele caselor, imbracate in sari rosii, culoare ce aduce noroc, duc fie spre casa, fie spre magazine farfuriile cu tikka (mincare de pui) si cu alte mici bunatati ce au fost mai intii inchinate zeitei. La radio si din toate locuintele se aud cintece dedicate tot acesteia. Copiii merg din casa in casa, din magazin in magazin, cintind un asa-numit aarti (in sanscrita, aa inseamna spre, iar rati inseamna cea mai inalta adoratie pentru Dumnezeu) pentru Laxmi. Cu banii primiti, copiii se duc si fac o puja dedicata tot zeitei. Se spune ca oamenii le dau bani tocmai pentru ca zeii sint mai generosi cu copiii, deci indirect si cu cei care ii ajuta pe copii. In magazinele de muzica sau in jurul lor se aduna fete ce danseaza si cinta in intimpinarea lui Laxmi. A doua zi este rindul baietilor, iar ei ies in strada cu toate instrumentele - boxe mari, microfoane, chitare, tobe. Aceasta zi reprezinta si Anul Nou newarez - poporul/tribul care a locuit initial in Katmandu. In rest, pentru majoritatea nepalezilor, Anul Nou incepe in aprilie . A treia zi a festivalului este aceea in care surorile ofera fratilor tikka, in semn de respect, iar fratii promit sa le protejeze in decursul intregii lor vieti. In intimpinarea lui Laxmi, hindusii fac Mandala imense (reprezentari geometrice ale caii catre implinire). Realizarea lor dureaza cam 12-15 ore si sint pregatite de cite 50 de persoane, fie din praf de tikka, fie din cereale, legume uscate si flori. Interesant este faptul ca mandala este mai degraba o cale budista spre implinire. Insa in Nepal hinduismul este strins impletit cu budismul. Celebrul Templu al maimutelor, Swayambunath (unde simpaticele animale se urca pe altare, statui, sar, se cearta, se dau pe balustrada si arunca mincare), este un locas de cult budist unde vezi insa rugindu-se si hindusi. Cele doua religii au pina si acelasi numar „magic“: 108. Pentru hindusi, pentru ca sint 108 upanisade, iar pentru budisti, datorita faptului ca au 12 luni importante si exista 9 planete (9x12 = 108), ceea ce din punct de vedere astrologic este important. La Pahupatinah insa, templu dedicat lui Shiva, cei care nu sint hindusi nu au voie sa intre. De altfel, si paria pot intra in templu doar din 2001, iar in adincul acestuia (unde se afla imensul taur de aur al lui Shiva) nu au acces decit patru brahmani din sudul Indiei. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro Templul se afla pe malul riului Bagmati, considerat sacru, iar pe mal se ridica ruguri funerare pentru incinerarea mortilor. Rugurile sint aprinse de catre fiii acestora si fiicele nu au acces. Vaduvele nu mai sint obligate sa se arunce pe rug in urma sotului care a murit, insa viata lor dupa moartea sotului este un calvar, familiile sotilor reprosindu-le zilnic ca ar fi fost responsabile de moartea acestuia.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea