Social

Stapinul din spatele ghiseului

Functionarul public este vazut de populatie drept competent, dar nu eficient si harnic. Angajatul de la stat cunoaste legile, dar nu le respecta in aceeasi masura, cred respondentii la un sondaj facut de Agentia Nationala a Functionarilor Publici. „Desi expresia functionar public este cunoscuta de toti cetatenii, exista numeroase confuzii cu privire la definitia notiunii. Multi oameni au inca dificultati sa inteleaga ca functionarul public este platit din banii cetatenilor si se afla in serviciul interesului public. Aceasta neintelegere alimenteaza sentimentul de subordonare pe care il au multi cetateni fata de institutiile publice si fata de functionar“, se arata in studiul ANFP . Potrivit sondajului de opinie, pe baza caruia s-a realizat studiul, 38% dintre intervievati cred ca si angajatii la firme private sint functionari publici , iar 60% cred ca numai cei angajati prin concurs intr-o institutie publica ocupa functii publice. Cele mai multe cunostinte despre atributiile angajatilor din administratia publica le au persoanele cu virste cuprinse intre 30 si 39 de ani si cu educatie superioara. „Lenesi si neprietenosi“ „Nivelul general de multumire a cetatenilor fata de felul in care sint tratati in institutiile publice este scazut“, scrie in raport. Conform sondajului, angajatii ministerelor se apropie cel mai mult de comportamentul ideal al unui functionar. La polul opus se afla angajatii prefecturilor si ai primariilor, ai agentiilor judetene de munca si ai inspectoratelor scolare. De angajatii acestora populatia este foarte nemultumita. Motivele invocate de intervievati au fost ineficienta functionarilor publici, atmosfera din institutiile publice si modul in care se lucreaza cu publicul. Astfel, 65% sustin ca functionarului public ii lipseste amabilitatea. Totodata peste 70% dintre romani sint de parere ca atmosfera de lucru si spatiul prevazut pentru lucrul cu publicul sint improprii. Cum sanctionam functionarul Codul de conduita a functionarului public, initiat in 2004 si modificat luna aceasta, prevede o serie de obligatii pe care angajatii din administratie trebuie sa le respecte, altfel risca sanctiuni disciplinare . Functionarii publici trebuie sa aiba un comportament bazat pe „respect, bunavointa, corectitudine si amabilitate“, potrivit Codului. Mai exact, nu au voie sa foloseasca expresii jignitoare, sa discrimineze, sa dezvaluie aspecte ale vietii private sau sa aplice un tratament inegal in situatii identice. De asemenea, reprezentantii administratiei publice, dar si ai autoritatilor autonome, potrivit noului Cod, nu au voie sa solicite sau sa accepte cadouri, servicii, favoruri sau orice avantaj si nici sa promita o rezolvare favorabila in numele institutiei, in caz contrar risca sanctiuni de la Comisia de Disciplina sau chiar dosar penal. De respectarea normelor prevazute de Cod se ocupa un functionar public de la Resurse Umane numit de sefii institutiilor publice, care trimite rapoarte trimestriale Agentiei Functionarilor Publici. „Alienare“ in fata birocratiei 51% dintre romani sustin ca administratia locala nu-i incurajeaza sa se informeze despre programele derulate de institutie. „Aproximativ 60% dintre romani au afirmat ca nu sint incurajati de autoritati sa trimita sesizari, sa faca propuneri de rezolvare a problemelor locale, sa participe la sedintele publice sau sa se intilneasca cu autoritatile“, se mai precizeaza in studiu. In plus, 70% considera ca nu pot avea nici un control asupra administrarii locale, manifestind un sentiment de „alienare“ (instrainare - n.red.).

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea