Social

Războiul antitero ar putea dura cat Războiul Rece

Războiul împotriva terorismului ar putea dura cat Războiul Rece, a declarat, ieri, John Reid, ministrul britanic de interne, în Camera Comunelor. "Ştim că primul complot care are legătură cu această organizaţie a avut loc în anul 2000. Între timp, ameninţarea a crescut", a subliniat oficialul. "Este o problemă gravă şi cred că va preocupa o generaţie", a adăugat Reid, confirmand previziunile premierului Tony Blair, care anticipa, în septembrie 2006, că "lupta împotriva terorismului va dura o generaţie sau chiar mai mult". Războiul Rece a durat aproape o jumătate de secol, între 1945 şi începutul anilor 1990. Al-Qaida continuă recrutările Bin Laden şi discipolii săi au continuat, anul trecut, să marcheze puncte în lupta lor împotriva SUA, apreciază experţii, chiar dacă niciun atac de mare anvergură nu a afectat Occidentul. Aceştia susţin că Al-Qaida reprezintă, pentru lunile şi anii următori, un pericol cu două feţe: pe de o parte, membrii mai vechi ai reţelei care, deşi sunt urmăriţi, iar influenţa lor s-a diminuat, dispun în continuare de mijloace de acţiune şi, pe de altă parte, noii convertiţi, care se autoîndoctrinează şi se radicalizează singuri, mai ales prin intermediul internetului, putand să se decidă, fără niciun risc de a fi depistaţi, să treacă la acţiune. Intervenţia în Irak, "un cadou" făcut teroriştilor Înaintea politicienilor, experţii în probleme de securitate din Marea Britanie şi SUA lansaseră semnale virulente că şi situaţia din Irak dă apă la moară teroriştilor. Cu toate că Bush speră ca prin noua strategie situaţia din Irak să fie rezolvată pană anul viitor, analiştii sunt de părere că "războiul ar putea dura decenii". Potrivit diplomaţilor şi experţilor militari, intervenţia americană din Irak a fost "un cadou" făcut Al-Qaida, care a permis organizaţiei să recruteze noi membri prezentand desfăşurarea forţelor americane în Irak drept o ocupaţie a unei ţări musulmane de către creştini. Însă, în acest moment, o "retragere americană ar fi un dezastru în politica externă, mai mare decat retragerea din Vietnam", consideră analiştii britanici. Şi preşedintele francez, Jacques Chirac, este de părere că războiul din Irak, împotriva căruia a protestat vehement, "a oferit terorismului un nou teren de expansiune". "Aşa cum anticipa şi cum se temea Franţa, războiul din Irak a precipitat turbulenţele, care nu şi-au arătat încă pe deplin efectele", a declarat liderul de la Elysee. Majoritatea analiştilor sunt acum de acord că pericolul terorist nu este indus de religia islamică, ci de persoanele care folosesc dogmele în scopuri politice. Atentat sangeros la Universitatea Mustansiriyah Ziua de ieri a fost deosebit de sangeroasă la Bagdad, cel puţin 150 de persoane pierzandu-şi viaţa în mai multe atacuri. Un atentat cu două maşini-capcană a fost comis în apropiere de Universitatea Mustansiriyah, soldandu-se cu moartea a 100 de studenţi, profesori şi angajaţi şi 110 răniţi. Cel puţin zece persoane au fost ucise de un grup de bărbaţi înarmaţi care au atacat o piaţă din nord-vestul Bagdadului. Într-un alt incident, cel puţin 15 persoane au murit în explozia a două bombe artizanale din centrul oraşului, iar alte patru au pierit în explozia unei bombe într-un autobuz în cartierul şiit Sadr City. Atentatele survin la o zi după executarea celor doi "locotenenţi" ai lui Saddam şi la cateva zile de la anunţarea noii strategii americane în Irak. UE proiectează avionul care împiedică atentatele Uniunea Europeană proiectează un tip de aeronavă care spionează fiecare gest al pasagerilor şi trage cu urechea chiar şi la zgomotele din toaletă Proiectul SAFEE (Security of Aircraft in the Future European Environment ) este derulat în laboratoare secrete din 11 ţări europene şi din Israel şi are un buget de 40 milioane de euro. Este primul efort internaţional pentru a crea un sistem aeronautic capabil să împiedice deturnarea şi atacurile teroriste. Comisia Europeană colaborează cu 31 de companii producătoare de avioane sau specializate în aeronautică, computere şi sisteme de securitate şi cu centre de cercetare ale unor universităţi. La uşa avionului, un "nas electronic" manual, cu un simţ de 30 de ori mai mare decat al unui caine, îi "miroase" pe pasageri, pentru a identifica substanţele chimice periculoase. După decolare, computerele încep să monitorizeze convorbirile dintre pasageri, fiind programate să depisteze orice cuvant considerat "suspect", iar camere video de mărimea unui deget înregistrează ticurile nervoase şi mişcările fiecărui muşchi al feţei în cazul fiecărui pasager. Cercetătorii de la BAE Systems încearcă să pună la punct o bază de algoritmi ce permit computerelor să facă diferenţa între microexpresiile faciale ale unei persoane căreia îi este teamă de înălţime şi ale uneia care vrea să declanşeze o bombă. Membrii echipajului nu vor urmări toate imaginile, dar vor răspunde semnalelor computerului în legătură cu unul sau altul dintre pasageri. Nici toaleta de la bord nu rămane nemonitorizată: un microfon va înregistra toate zgomotele şi, în cazul unui sunet considerat "suspect", echipajul aeronavei va fi pus în alertă. Sistemul de deschidere a cabinei piloţilor este bazat pe recunoaşterea amprentelor digitale. Chiar şi dacă un atacator ar reuşi să preia comanda, un computer ar devia avionul din zonele clădirilor înalte, ale centralelor nucleare şi în general al tuturor zonelor interzise prin preprogramare. Proiectul întampină opoziţie din partea organizaţiilor pentru drepturile omului, care invocă violarea intimităţii pasagerilor. Cele mai controversate sunt aparatele care detectează gesturile şi mimica facială, criticii spunand că acestea pot declanşa multe alarme false. Organizaţiile piloţilor sunt îngrijorate şi ele de faptul că o mare parte din autoritate va fi preluată de computere. Testarea pe simulatoare începe în toamnă Directorul programului, Daniel Gaultier, lucrează într-un birou futurist, din Paris, ale cărui uşi se deschid la fel ca şi cabina avionului proiectat, prin recunoaşterea amprentelor digitale. El a declarat recent pentru "Washington Post" că testarea celor mai multor tehnologii pe simulatoare este planificată să înceapă în toamnă şi să continue la începutul lui 2008. Tehnologia va fi însă disponibilă avioanelor comerciale abia în circa 10 ani, deoarece majoritatea sistemelor trebuie încorporate în pereţii aeronavelor în timpul construirii acestora.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea