Social

Razboi de gherila pentru litoralul Marii Negre

Operatorii romani si bulgari din turism se bat in oferte si declaratii pentru a atrage cat mai multi clienti in vara anului 2008. Lupta pentru piata potentiala reprezentata de cele cateva sute de mii de turisti romani care-si vor petrece concediul anul viitor pe litoralul Marii Negre , intr-una din statiunile romanesti sau bulgaresti, da semne de exacerbare inca de pe acum. Bulgarii au inceput deja ofensiva, printr-un marketing ofensiv care implica declaratii, promotii si oferte speciale pentru extrasezon. Patronatele romanesti din turism s-au unit si vor sa promoveze litoralul "pe o singura voce". Imediat dupa incheierea sezonului estival, presa bulgara, care a citat Agentia de Stat pentru Turism de la Sofia, a anuntat ca peste jumatate de milion de romani si-au petrecut vacantele in statiuni precum Nisipurile de Aur si Albena . Numar in crestere cu 120% fata de anul trecut. Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) sustine insa ca aceste date sunt exagerate si ca in statisticile bulgarilor sunt cuprinsi si cei care doar au tranzitat Bulgaria, in drum spre Grecia sau Turcia, sau cei care au mers pur si simplu la shopping. "Din datele noastre reise ca pe litoralul bulgaresc si-au petrecut concediul peste 200.000 de romani, si nicidecum 540.000 de persoane, asa cum anunta bulgarii", a declarat, pentru "Adevarul", Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al ANAT. La capitolul tarife, batalia pare sa fie si mai acuta. Operatorii autohtoni de turism declara la unison ca se asteapta la o crestere a preturilor pentru statiunile bulgaresti in varf de sezon cu pana la 5% fata de nivelul din acest an. Marketingul contraataca Aceasta dupa ce si in sezonul estival 2007 tarifele au fost mai mari fata de cele practicate anul trecut de bulgari. "Tarifele practicate de hotelierii bulgari sunt pe un trend ascendent. Aceasta pentru ca nemtii (marii tour-operatori) au impus niste tarife foarte mici, iar colaborarea cu acestia se incheie", declara reprezentantul ANAT. De altfel, primele semne ca piata germana, principala sursa de turisti pentru litoralul bulgaresc, incepe sa se satureze este faptul ca acum cateva zile Nekerman (parte a grupului Thomas Cook) a renuntat sa mai introduca in cataloagele sale statiunea Albena , in special din cauza preturilor pachetelor de servicii care au devenit necompetitive. La bulgari, tarifele pentru 2008, mai mari cu 5% La prima vedere, o mare oportunitate pentru litoralul autohton, vestea proasta fiind ca numarul turistilor adusi de un alt operator german in Romania - TUI - scade dramatic de la an la an. Astfel, potrivit afirmatiilor recente ale lui Ciprian Popescu, reprezentantul TUI in Romania, TUI a adus, in 2005, 25.000 de turisti, pentru ca numarul acestora sa scada la 5.000 in 2007. „In 2008, daca vor fi 1.000 de turisti - strict simbolici si nostalgici", a spus Popescu. Pe de alta parte, hotelierii romani au anuntat o majorare a tarifelor cu 7-8% pentru sezonul 2008. Cei care nu si-au stabilit inca preturile sunt cu un ochi pe nivelul tarifelor bulgarilor. „Hotelierii romani si bulgari se asteapta unii pe altii. Celor romani le este frica sa nu se hazardeze ca acum cinci ani cand, dupa un sezon foarte bun pe litoral, au majorat prea mult tarifele si anul urmator a fost un fiasco" , declara Nicolae Durla, directorul agentiei Oltextur. Acesta recomanda proprietarilor autohtoni de hoteluri sa realizeze investitii in infrastructura de cazare, pentru a creste calitatea serviciilor, mai ales ca acest an a fost mai mult decat profitabil pentru acestia. Liviu Cirstea, directorul agentiei Alltur, spune ca, in mod clar, si bulgarii stau cu ochii pe oferta romaneasca. „Daca nu se intampla nimic cu turismul romanesc, de genul reducerii TVA sau luarii unor masuri pentru stimularea investitiilor, preturile practicate de hotelierii bulgari vor creste anul viitor cu 5%", apreciaza oficialul Alltur, una dintre primele agentii din tara care are introdus Bulgaria in catalog. Liviu Cirstea spune ca cererea pentru litoralul bulgaresc va fi si anul viitor ridicata, cu atat mai mult cu cat aceasta va fi stimulata de noi produse si oferte. Astfel, pe langa tarifele promotionale pentru perioadele din afara varfului de sezon, in unele unitati de cazare din statiunile bulgaresti se va introduce conceptul de all-inclusive 24 de ore din 24. Oricum, puncteaza Cirstea, in competitia pentru clienti nu conteaza doar pre­tul, ci si calitatea serviciilor si conditiile oferite de statiuni, in general. Capitol la care balanta inclina net in favoarea bulgarilor. Concurenta dintre cele doua piete nu poate sa fie decat benefica pentru noi. Bulgarii au marele avantaj ca sezonul este mai lung, astfel incat preturile sunt mai mici si ca autoritatile locale au inteles ca, daca spatiile verzi si locurile publice arata frumos, toata statiunea arata bine. Aboneaza-te la Newsletter-ul de Turism Acasa.ro ca sa afli care sunt cele mai frumoase destinatii de vacanta.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea