Reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au oferit recent un studiu care a avut drept scop analiza a aproape 80 de produse comercializate pe piata noastra, despre care Comisia Europena a aratat ca prezinta diferente fata de cele comercializate in vestul Europei.
Concret, sucul Fanta, de portocale, are doar 5% suc din concentrat de portocale in recipientele care sunt vandute in tara noastra. In schimb, acelasi produs, in Franta, este vandut cu un procent de 10% suc din concentrat de portocale, in timp ce in Italia ajunge chiar la 12%.
Un alt caz este cel al iaurtului Danone-Activia Nature. In produsul comercializat in Romania, procentul de calciu exprimat in % din Valoare Nutritionala de Referinta al produsului este de 121%, fata de 168% in Finlanda si 148% in Polonia. Acelasi produs are un continut de proteine de 3,5% pe piata din Romania, fata de 4,9% cat are acelasi produs comercializat in Germania si Finlanda.
“Am verificat in functie de etichetele care ne-au fost prezentate in studiul european. Acolo au fost analizate 128 de produse. Dintre acestea 128 au fost gasite in Romania produse identice de acelasi producator, dar unele dintre ele veti vedea cu cantitatii diferite, diferente privind compozitia, cu absenta unor ingrediente, sau cu prezenta altor ingrediente.
Au fost gasite 79 de produse, s-au constatat diferente la un numar de 18, reprezentand 22,78% din totalul produselor verificate", a spus Paul Anghel, sef Directia Generala Control si Supraveghere Piata ANPC.
Seful ANPC, Horia Constantinescu, a sustinut ca este clara diferenta de abordare a celor doua piete.
”Daca pentru piata din Vest produsele au anumite caracteristici, pentru marea piata de desfacere a noilor membri europeni lucrurile stau putin altfel.
Cumva mai dulcele unora e mai putin dulcele altora, lucrurile au o diferenta clara de abordare. Este mai mult decat evident ca cele doua piete nu sunt abordate unitar. Vom depune diligente atat la nivel european cat si sigur la nivel national. Vom merge pana acolo in asa fel incat depistand lucruri tratate intr-un fel in Europa si tratate altfel pe piata romaneasca, sa le retragem de pe piata romaneasca,” a declarat acesta.
Care este cea mai mare sanctiune care se poate da
Specialiştii din domeniu sustin demersul ANPC insa subliniaza ca numarul produselor verificate trebuie sa fie mult mai mare, iar aceste companii trebuie facute sa suporte costurile publicitatii negative.