Social

Partidele - lovite de febra consultantei politice

Agitatie pe scena politica in ultimele luni, partidele au dat din colt in colt pentru a-si angaja consultanti politici de renume, in speranta ca le vor creste sansele electorale. Prima problema, piata de consultanta politica este abia la inceput in Romania, oferta fiind destul de mica.

Apoi, bugetele nu foarte mari ale partidelor atrag destul de greu nume serioase de pe piata internationala. In fine, o alta chestiune, parerile consilierilor sunt contestate de multe ori chiar din interiorul partidelor care i-au angajat. Sunt doar cateva firme autohtone care ofera  exclusiv consultanta politica si multe altele care se reprofileaza intrand si in acest domeniu in preajma campaniei.

Una dintre cele mai cunoscute, Multimedia Political Communication, a fost infiintata de un fost ziarist, Dan Andronic. T-Media este o alta companie care activeaza pe acesta piata si apartine lui Marian Trifu si lui Ciprian Radavoi. O firma cu un portofoliu mai mic de clienti este Partener Comunication, condusa de Petru Berteanu, fost consilier prezidential in mandatul lui Emil Constantinescu. Isi ofera insa serviciile politicienilor si alte nume cunoscute: Adriana si Claudiu Saftoiu , Dan Pavel, dar si un ziarist controversat, Carol Sebastian , care a iesit din presa dupa ce a recunoscut ca a fost informator al fostei securitati.

In culisele scenei politice romanesti au fost si sunt insa si firme straine de consultanta politica. Nume cunoscute in acesta piata precum Tal Silberstein, Shimon Sheves, Ron Weber, Dick Morris sunt doar cateva din vedetele-consultanti care i-au consiliat pe politicienii romani. Un client bun al „stranierilor” a fost si ramane PSD, unde insa competenta sfatuitorilor este contestata de greii partidului.

PSD: Dinozaurii la butoane, consultantii britanici cu „brandul”

„Nu cunosc ei realitatile romanesti”. Rostita de Ion Iliescu la ultima sedinta de partid, aceasta fraza sintetizeaza parerea unei bune parti din PSD fata de prezenta consultantilor straini in Kiseleff. Contractul pe care partidul l-a incheiat cu Matt Carter, fost consilier al lui Tony Blair, este aproape unanim considerat de liderii PSD drept un „moft” de-al lui Mircea Geoana de care social-democratii se puteau lipsi.

De altfel, Matt Carter nici nu face parte din echipa de campanie, nu sta in Romania si prefera sa lucreze de la Londra direct pentru Mircea Geoana, caruia ii furnizeaza „analize de electorat” dupa ce prelucreaza datele pe care mai multe firme de operatori romani le culeg de pe teren.

Lui Geoana, legatura cu Matt Carter i-a facut-o fosta sa consiliera, Ana Birchall. Birchall spune ca a incercat si a reusit sa aduca in Romania mai multi fosti consilieri de-ai lui Tony Blair, ultima comanda fiind facuta de Marian Vanghelie.

Inca inainte de a primi nominalizarea la Primarie, Vanghelie a incheiat un contract cu cinci consultanti prezentati de Ana Birchall, coordonati de Matt Brown si Phil Regis, pe care aceasta ii recomanda ca fiind „cei mai buni consilieri cu care Tony Blair a lucrat in perioada 1997-2005”. Anul trecut, Vanghelie l-a recuperat si pe fostul consilier de imagine din Kiseleff, Ron Werber, caruia Mircea Geoana a refuzat sa-i mai plateasca salariul, care spun surse PSD, se ridica la 10.000 de euro lunar.

Cele doua echipe de britanici (cea platita de Geoana si cea platita de Vanghelie) nu lucreaza impreuna si nici nu fac parte deocamdata din echipa lui Miron Mitrea, coordonatorul campaniei PSD. Acesta a anuntat ca vrea sa lucreze cu pesedisti cu experienta in campanii, precum Serban Mihailescu sau Octav Cozmanca.

Ieri, la sediul de campanie al PSD, s-a stabilit ca, imediat dupa summit-ul NATO, partidul sa organizeze un turneu de o luna pe care Mircea Geoana sa-l faca in tara, in scopul mobilizarii simpatizantilor social-democrati in vederea alegerilor locale.

PD-L merge pe aceeasi carte

Democrat-liberalii pregatesc alegerile locale, cu aceeasi firma de consultanta politica pe care au folosit-o, din 2004, in toate campaniile electorale. Este vorba de GMP, condusa de Felix Tatar. De fapt, rolul firmei conduse de Tatar este, mai degraba, acela de a „impacheta” ideile de campanie a liderilor PD-L si de a veni cu solutii media la principalele directii stabilite in strategia democrat-liberala.

Surse din conducerea partidului sustin ca strategia de campanie este stabilita si discutata in detaliu cu presedintele CSOP, Andrei Musetescu, precum si cu fostul ziarist, Carol Sebastian.

Potrivit surselor, Musetescu este consultat in ceea ce priveste mesajele sociale, profilul candidatului si atitudinea pe care acesta ar trebui sa le aiba in raport cu alegatori, iar Carol Sebastian ofera sfaturi legate de abordarea mediatica, jurnalistica, a campanie. Potrivit surselor, la pregatirea campaniei mai participa si alti fosti ziaristi.

Este vorba de Narcisa Iorga, sefa biroului de presa a PD-L, si Ada Mesesan care coordona pana de curand relatia cu presa a partidului condus de Theodor Stolojan. In partid se vorbeste ca la strategia PD-L pentru locale ar pune umarul si unii dintre consilierii presedintelui Traian Basescu. Sursele sustin ca unul dintre cei care ar putea fi consultati este consilierul de stat Catalin Avramescu , care a avut intalniri cu cel putin una din filialele de sector ale partidului.

Candidatii PNL isi aleg singuri consultantii pentru campanie

La alegerile locale, candidatii PNL sunt lasati sa-si organizeze singuri campania si sa-si angajeze proprii consilieri. Principala firma de consultanta care are contract cu PNL, Media Political Communication, condusa de Dan Andronic, are o contributie mai mica la acest scrutin. „Prestatia MPC este destul de restransa la alegerile locale. Noi am decis ca fiecare candidat sa-si aleaga singur consultantul dorit, dupa cum apreciaza, si sa-si realizeze campania in functie de problemele locale“, ne-a declarat liderul liberal Bogdan Olteanu. Potrivit acestuia, PNL va avea totusi un slogan national – „Promovam Romania“ -, acelasi folosit de partid la alegerile europarlamentare, care „a fost foarte bine primit“.

Ludovic Orban, candidatul PNL la Primaria Generala, ne-a precizat ca si-a selectat echipa de consultanti dintre membrii partidului. „Sigur, e si firma lui Dan Andronic care-si da cu presupusul pentru ca se ocupa de PNL, dar, la Bucuresti, nimic nu se aplica fara acceptul meu. Exista contractul global pe care il are partidul cu MPC si cu evreii Silberstein si Finkelstein, care definesc conceptul general, dar, pe locale fiecare lucreaza cu cine doreste.

Eu am deja un blog personal, iar sloganul il voi anunta imediat dupa ce toate formatiunile isi desemneaza candidatii“, a adaugat Orban. Directorul Multimedia Political Communication, Dan Andronic, sustine ca „in mod formal“ nu se ocupa de campania candidatului PNL la Primaria Bucuresti : „Contractul de consiliere este cu PNL, nu cu domnul Orban. Ne mai vedem, dar nu avem o relatie institutionala separata“. 


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea