Social

Noul Cod Rutier da liber la calcat pietonii care traverseaza neregulamentar

Pe 20 septembrie intra in vigoare noul Cod Rutier. Reguli cu care soferii si pietonii se obisnuisera pana acum vor suferi modificari insemnate. Una din cele mai importante schimbari, care va avea efecte deloc de neglijat asupra stabilirii vinovatiei in cazul accidentelor in care sunt implicati pietoni, a trecut insa nebagata de seama. Vechea legislatie, inca in vigoare, stabilea, prin Regulamentul de aplicare a Ordonantei de Guvern privind circulatia pe drumurile publice, normele unei conduite preventive pe care toti soferii sunt inca datori s-o respecte. Articolul 158 al acestui act normativ prevede ca soferul este obligat sa reduca viteza, daca prevede un pericol, la trecerea pe langa grupuri si coloane, indiferent daca acestea se afla in mers sau stationeaza; in perimetrul pietelor aglomerate; cand circula din directie opusa tramvaielor, troleibuzelor sau autobuzelor oprite in statii, pe drumurile cu o singura banda pe sens; la depasirea troleibuzelor si autobuzelor oprite in statii, precum si a tramvaielor aflate in statii prevazute cu refugiu sau la trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare sau marcaje, precum si in alte cateva situatii. Nerespectarea acestei prevederi de catre un sofer ducea automat la incriminarea in caz de accident, chiar daca pietonul lovit circula neregulamentar . Considerand ca prea multi soferi se aleg cu dosare penale in situatii in care pietonii li se arunca literalmente sub roti, fara a respecta nici cele mai elementare reguli de circulatie , Directia Politiei Rutiere a introdus in noul Cod Rutier o prevedere care poate produce efecte extrem de controversate. La articolul 72 aliniatul 4, Codul Rutier care intra in vigoare la 20 septembrie prevede ca "Pietonii surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului destinat acestora sau a nerespectarii altor obligatii stabilite de normele rutiere poarta intreaga raspundere a accidentarii lor, in conditiile in care conducatorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulatia prin acel sector." Intr-o tara normala, in care soferii inteleg faptul ca regulile de circulatie sunt create pentru a-i proteja pe participantii la trafic, nu pentru a fi incalcate, aceasta schimbare ar fi fost perfect fireasca. In Romania anului 2006 insa, Brigada de Politie Rutiera Bucuresti a suprins 100 de soferi in timp ce treceau pe rosu, in doar doua nopti, iar modificarea despre care vorbim risca sa elimine una din ultimele bariere psihologice care-i mai tinea in frau pe smintitii dispusi sa calce acceleratia la podea in orice ocazie. Cine stabileste cu ce viteza circula un Porsche care spulbera o batranica surprinsa in mijlocul strazii de culoarea rosie a semaforului? Un expert cu care, daca ai bani, te "intelegi" fara probleme. Si asa iese ca ai "respectat prevederile legale privind circulatia prin acel sector" iar obligatia de a reduce viteza daca prevedeai un pericol nu mai e in lege sa te incrimineze. Directia Politiei Rutiere are argumente serioase care sa sustina o responsabilizare juridica a pietonilor indisciplinati: in primele 8 luni ale anului, 17% din decesele inregistrate pe soselele noastre au fost cauzate exclusiv de imprudenta pietonilor. Dupa vizeza excesiva, nerespectarea regulilor de circulatie de catre pietoni este principala cauza a accidentelor grave produse in Romania. Numai ca multi dintre acesti pietoni care au traversat aiurea drumul ar fi scapat poate cu viata daca soferii romani n-ar considera drumul un soi de camp de bataie, si daca Politia Rutiera ar incerca sa-i struneasca in primul rand pe cei aflati in spatele volanului. Dupa ce regizorul Cristi Nemescu a sfarsit cumplit, impachetat in fiarele unui taxi zdrobit de un Porsche care a trecut nebuneste pe rosu, Brigada de Politie Rutiera s-a mobilizat si in doua nopti petrecute in strada a prins peste 600 de bucuresteni care credeau ca dupa lasarea intunericului Codul Rutier nu se aplica. Daca insa elanul va dura, ca si in cazul lui Teo Peter, cam pana la pomenirea de 9 zile, poate ca n-ar fi rau ca macar prevederile din Codul Rutier sa-i mai nelinisteasca putin pe soferii romani.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea