Social

Miscarile separatiste accentueaza criza din Biserica Ortodoxa Romana

In editia de ieri, 0 a publicat prima parte a unei anchete privind ofensiva miscarilor separatiste din sanul Bisericii Ortodoxe Romane. Aratam, asadar, faptul ca, dupa anul 2000 s-a intensificat activitatea unor organizatii religioase ortodoxe, tangente, centrifuge sau contrare BOR. Contextul in care se produc aceste fenomene este definit si de faptul ca, de 15 ani, Biserica nationala a fost creditata constant cu un coeficient de incredere mult peste medie, fapt ce nu a scapat atentiei grupurilor de putere. Aceste grupuri interne - care beneficiaza de sprijin din America si Rusia - isi exercita influenta fie prin abordari concurentiale si contestatare, fie prin prozelitism si actiuni de demolare.

In calatoria de documentare privind Biserica Ortodoxa de Stil Vechi din Romania (BOSV), am descoperit un amplu complex monahal dublat de o structura institutionala coerenta si care tinde spre acoperire nationala, dar si spre realizarea autocefaliei, pana la nivel de Patriarhat, cum ne-au declarat ierarhii stilisti. Unul dintre acestia, autoritate de necontestat a miscarii, este parintele ieromonah Agatanghel, zis Batranul, Alexandru Butnaru, fondator al BOSV si omul care, in anul 1956 l-a furat, la propriu - din domiciliul fortat in Baragan - pe liderul Gligherie Tanase. Acesta a devenit ulterior Sfantul Ierarh Gligherie Marturisitorul, Mitropolit al BOSV din Romania, stins in anul 1985, la 95 de ani. Deshumate dupa 12 ani, ramasitele sale raspandeau miros de tamaie. Alexandru Butnaru a fost arestat periodic, a suferit cinci condamnari pentru amenintari la siguranta statului si a suportat persecutia politica pana in decembrie 1989.

Legat de situatia actuala, parintele Agatanghel vorbeste de lipsa scolarizarii in Romania: Avem 11 episcopii pe stil vechi dar ducem lipsa de personal. ne-a probat un numar de locuri pentru stilisti, dar a intervenit BOR si le-a taiat. Suntem obligati sa ne scolarizam oamenii la Chisinau si Kiev, din cauza ca relatia cu BOR este de-a dreptul caineasca. Incercari de reconciliere au fost, am avut disponibilitate, dar si ultima, din 2004, cu Mitropolitul Daniel Ciubotea al Moldovei, a esuat.

Noi consideram Pidalionul ca adevarat cod penal al Bisericii Ortodoxe, dar cei din BOR fac multe lucruri pe langa aceasta legislatie a Sfintilor Parinti. Daca BOSV ar fi recunoscuta oficial ca si cult, s-ar asigura chiar si salarizarea personalului, dar parintele Agatanghel spune ca e mai bine asa. Relatia noastra este directa cu Dumnezeu, fara intermediul statului. Ne dezvoltam pe baze de donatii de pretutindeni. Asa cum aratam in prima parte, sprijinul lor le vine cu precadere din SUA. Au mai existat contacte cu Episcopul lipovean de la Braila, ucraineni de rit vechi din Romania recunoscuti oficial ca si cult (40.000 de credinciosi !), fara rezultate concrete, insa. O asociere administrativa cu acestia ar atrage dupa sine o legitimitate pe usa din dos, marind deschiderea interna, dar procesul este lent, pigmentat cu reprosuri si de durata mai lunga.


Rezultatul schismei e migratia credinciosilor, fapt asumat de orice Biserica in sisteme politice libere


Separat de aceste demersuri, am identificat o tendinta a strategilor rusi de stimulare a unei coabitari dogmatice si juridice intre stilisti si cei de rit vechi din Romania pentru legitimitate a unei comunitati mult marite. Astfel, calul troian din anticamera BOR ar fi mai puternic. Antiecumenismul BOSV este radical, se reproseaza prezenta in miscarea ecumenica a cultelor ce nu mai au Taine (protestantii), fapt remarcat si de numerosi clerici pe stil nou, staretul manastirii Petru Voda, de pilda.

BOSV se afla in comuniune liturgica (slujesc impreuna) cu Biserica Ortodoxa de stil vechi din Grecia, Exarhatul american condus de Arhiepiscopul Hrisostom de Etna, IPS Mitropolit Ioan al Bisericii din Sardinia sau IPS Episcop Simeon si Biserica sa din Viena. Pe langa acestia, mai exista legaturi si cu IPS Episcopul Hrisostom de Sydney, IPS Episcopul Fotie de Triadita - BOSV din Bulgaria si Biserica Ortodoxa Rusa din diaspora cu sediul la New York. Nu avem relatii de subordonare cu nici una, suntem biserici-surori, spune parintele Agatanghel.

La aceasta ora este in stadiu final la Slatioara constructia noii Catedrale, sediu episcopal, cu hramul Pogorarea Duhului Sfant, BOSV intarindu-si si pe aceasta cale autonomia. Desi Ardealul poate parea, privit din exterior, mai conservator la astfel de influente, avand in vedere prezenta masiva a Unitilor cu Roma, parohiile stiliste din Covasna, Sibiu, Orastie, Albac, Campeni devin tot mai puternice.

Un alt lider al miscarii, parintele Evloghie - viitor staret al manastirii aflate in constructie in Selimbar, Sibiu, si nepot al cuviosului Flavian Bargaoanu (staret Arhimandrit al manastirii stiliste din Bucuresti, absolvent de fizica atomica) - ne-a declarat privitor la obstructiile ce se pun la diferite niveluri dezvoltarii BOSV: Avem procese pentru ca, cu toate aprobarile in mana, de la toate ministerele implicate in procesul legal, suntem obstructionati le nivelul administrativ local. Este cazul de la Resita, unde constructia unei biserici este impiedicata de presiunile celor pe stil nou (parohii BOR - n.n.), care se si grabesc sa cumpere pamanturile din jurul locurilor noastre, avand mana libera de la BOR sa ne izoleze.

L-am intrebat pe parintele Evloghie (absolvent de fizica la Bucuresti) cum vede viitorul concret al miscarii stiliste din Romania: Perioada de crestere va continua un timp, dar aceasta va determina si continuarea persecutiilor. Conflictul, desi latent, se va accentua pe masura ce procesul de globalizare va cuprinde si institutiile mari, ca BOR. Pentru ei, noi, ori suntem o secta extrem de periculoasa, ori detinem ceva ce ei nu au si la care ravnesc tare. Asa ca, in perspectiva, poate se va implini prorocirea: Biserica a inceput in catacombe si va sfarsi in catacombe.

Un mare sprijinitor extern al BOSV din Romania este Arhiepiscopul Hrisostom de Etna, California, si al Manastirii Sf. Grigorie Palama, exarh in America al Sinodului de rezistenta al Bisericii Ortodoxe de stil vechi din Grecia.

A fost intre anii 2000-2001 profesor invitat in cadrul programului Fulbright la Bucuresti si Iasi. Pozitia sa transanta fata de tratamentul la care este supusa miscarea stilista din Romania rezulta dintr-un amplu interviu, publicat in iunie 2001 in Traditia Ortodoxa: Trebuie sa acceptam dezacordul, sa ne traim propria viata si sa cautam cooperarea neoficiala, ignorand vocile polemice. Prin respect reciproc vom ajunge la dialog. Organizatiile ecumenice din care fac parte cei cu noul calendar nu trebuie sa fie folosite ca de unde sa fim denigrati pentru ca noi avem indoieli majore cu privire la structura politica si teologica sub care se ascund asemenea organizatii ca si Consiliul Mondial al Bisericilor.

Chiar daca anti-ecumenismul nostru ne face impopulari , nu trebuie sa fim catalogati ca intoleranti sau prosti... Cei care urmam calendarul Sf. Parinti, avem privilegiul de a nu fi implicati in ecumenismul politic si nu colaboram cu puterile politice trecatoare. Ortodoxia din Romania are un avantaj pe care nu l-am mai vazut nicaieri. Are calitatile care provin din radacina latina, spiritul mostenit de la si deschiderea catre Vest.

De altfel, 0 a aflat ca raportul pe 2006 al Departamentului de Stat al SUA privind respectarea drepturilor omului in lume va cuprinde severe atentionari privind atitudinea oficiala in Romania la adresa BOSV, in urma sesizarilor provenite din tara.

Pozitia Bisericii Ortodoxe Romane se limiteaza la un tratament prin toleranta, cum ne-a explicat profesorul Gheorghe Vasilescu, seful serviciului de Arhiva al Sfantului Sinod al BOR, specializat pe tema: Dansii sunt rupti de actualitate si de modernitate, in timp ce viata lumii merge inainte. Reazemul calendaristic acela nu mai exista, iar o realitate astronomica nu poate fi ignorata pentru ca ne altereaza viata. Dumnezeu a intarit capacitatile de adaptare la realitatea concreta, ale omului si o va face mereu, doar asa omul gaseste sprijin in El.

Alti ierarhi ai BOR, ca preotul Daniel Goga de la biserica Sfantul Nicolae , din Bucuresti - citat de As - minimalizeaza problema: Gruparea stilista din tara nu este numeroasa, dar si-a alcatuit un statut aparte, izbutind sa isi creeze chiar si o ierarhie ecleziastica proprie, desigur, necanonica. Cei mai multi dintre credinciosii pe stil vechi se gasesc in Moldova, iar centrul lor spiritual este Manastirea Slatioara, de langa Falticeni. Stilistii sustin ca, prin indreptarea calendarului, s-ar fi schimbat dogmele credintei adevarate si toate invatamintele canonice ale sfintilor parinti. Tot atatea neadevaruri!...

Oricum, BOR are toate datele de alerta in functiune, urmareste atent prin experti proprii fenomenele, dar ramane, ca toate institutiile publice sau administrative, supusa imenselor presiuni derivate din tendintele de globalizare si ale celor determinate de impetuoasa impunere a drepturilor omului. Un rezultat colateral al acestor fenomene este chiar migratia credinciosilor, fapt asumat de orice Biserica in sisteme politice libere. Dar, contestatari ai BOR, din sfera academica si, deci, exteriori cultelor, fac observatii severe privind presiunile din cadrul BOR pentru conservarea sigurantei institutionale.

Practic, ierarhia ortodoxa doreste sa utilizeze BOR ca un urias grup de presiune asupra fortelor politice (partidelor, mai ales) obligandu-le sa preia obiectivele politico-confesionale ale Sfantului Sinod sub pretextul patriotismului, al grijii fata de tara si popor, fata de . De fapt, sub discursul acesta traditionalist promovat de BOR se poate sesiza usor ca stau ascunse cele mai periculoase porniri extremiste: nationalismul exaltat si fanatismul religios-confesional, a opinat Gabriel Catalan in Etnocentrismul si confesionalismul politic ortodox roman. Desi, Horia-Roman Patapievici considera faptul ca etnofilia si statolatria sunt cele doua ispite naturale ale spiritului ortodox, putem observa modurile in care biserica stilista a evitat sistematic caderea in aceste capcane.

Problema dizidentelor din cadrul ortodoxiei suporta un final deschis: in fond, oamenii carei Biserici credem noi ca ne pot aduce Mantuirea?


Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea