Social

"Masa rotundă" la Festivalul Dramaturgiei Romaneşti

La prima "Masă rotundă" din cadrul ediţiei 2006 a Festivalului Dramaturgiei Romaneşti, desfăşurată duminică la Teatrul Naţional din Timişoara, literaţi, istorici şi critici de teatru au discutat despre spectacolul care a deschis sambătă seara festivalul - "Athenée Palace Hotel", regia Alexander Hausvater , pornind evident de la romanul-reportaj al scriitoarei Rosa Goldschmidt Waldeck "Athenée Palace Bucureşti". Această masă rotundă, ca şi celelalte care vor avea loc în fiecare zi de festival, a fost organizată de Naţionalul timişorean şi Asociaţia Ariergarda, avandu-i moderatori pe scriitorul Daniel Vighi, istoricul Victor Neumann şi criticul de teatru Cristina Modreanu. Ei au dat tonul discuţiei, căutand pentru început "nişte relaţionări" între aspectele politic, civic şi estetic ale spectacolului şi cărţii adaptate pentru scenă de Alexander Hasvater şi poetul Robert Şerban. Regizorul a ţinut să precizeze că atunci cand a găsit cartea, la începutul anilor '90, într-un magazin cu cărţi la mana a doua în Canada, "Athenée Palace Bucureşti" "era singura sursă a vreo trei generaţii din America de Nord despre Romania", de aceea Hausvater consideră că spectacolul pe care l-a creat, în care actorii vorbesc în opt limbi, arată "Romania noii Europe". Discuţia s-a axat pe "influenţele diplomatice" - franceză şi germană" din anul de cotitură 1940, cand autoarea s-a aflat timp de şase luni la Bucureşti, în calitate de corespondent al unui important ziar american. A stat la Hotelul "Athenée Palace", în care a văzut o lume "cosmopolită" la acea vreme. Reportajele ei au stat la baza cărţii scrise în 1941 şi editate în 1942. În romaneşte, volumul a apărut abia în 2000, la Editura Humanitas. Istoricul Victor Neumann a afirmat că "istoria devine un pretext pentru autoare şi apoi pentru regizor, ca să evidenţieze elementele pozitive şi elementele negative din trecut, care pot fi corectate, dar şi elementele care răman ca un dat fundamental". Neumann a precizat că în spectacol nu există "nimic ideologic"; că regizorul lasă spectatorul să privească "liber la evenimente". În cadrul discuţiilor s-a vorbit şi despre cele trei finaluri ale spectacolului, gandite de regizor (în opinia unor critici mai severi există patru), despre "tratamentul dur" (artistic vorbind) la care au fost supuşi actorii de către regizor, despre scenele cosmopolite recepţionate diferit de public etc. Distribuţia include, alături de actori timişoreni, interpreţi din alte teatre sau din străinătate: Tania Popa (Teatrul Naţional din Bucureşti), Georg Peetz (Germania), Ion Rizea, Doru Iosif, Damian Oancea , Colin Buzoianu, Oana Rusu, Laszlo Peter ş.a. Efortul tuturor a fost foarte mare. Mesele rotunde din festival vor fi subiectul unei cărţi pe care o va edita Naţionalul timişorean şi Asociaţia Ariergarda.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea