Social

Maghiarii au excelat pe scena clujeana

Festivalul International „Interferences“ de la Teatrul Maghiar din Cluj, care s-a incheiat luni seara, a fost o reusita prin varietatea spectacolelor prezentate si mai ales prin rafinamentul montarilor maghiare. Teatrul Maghiar din Cluj a sarbatorit, o data cu acest festival, si implinirea a 215 ani de la infiintare. Pe parcursul a 11 zile, cei prezenti au putut urmari minimum un spectacol de teatru in fiecare seara, in sase limbi. In plus, au avut oportunitatea de a discuta cu membrii trupelor participante la festival in cadrul unor intilniri zilnice si de a asista la vernisajul unei expozitii de scenografie. Directorul artistic al Teatrului Maghiar din Cluj, Tompa Gabor, a subliniat ca evenimentul a reunit spectacolele unor companii „apartinind unor culturi teatrale diferite pe care le simtim inrudite - prin programul lor estetic si prin nivelul lor ridicat - cu eforturile Teatrului Maghiar de Stat din ultimele decenii“. Spectacolele au fost, totusi, extrem de variate si inegale din punct de vedere calitativ. Unele montari au avut o componenta coregrafica extrem de puternica, dominanta, ca, de exemplu, „O sa-mi amintesc de voi toti“ (Teatro de la Abadia din Spania) sau „Gradina iubirilor interzise“ (Yolande Snaith&IMAGOmoves, San Diego ) in timp ce, in alte spectacole, dansul era complet absent. De asemenea, „Gianni Schicchi“ (Teatrul Maghiar din Cluj, regia Silviu Purcarete ) si „Opera de trei parale“ (Teatrul German de Stat, regia Ioan Frunza) au fost spectacole de opera, cu o regie rafinata, superioara unora dintre montarile de teatru propriu-zis care au fost incluse in festival. Dincolo de aspectele mai tehnice, orientarea estetica a spectacolelor a cuprins o paleta la fel de larga, care variaza de la realism la teatru absurd . Interventia regizorala asupra textului dramatic original a operat in maniere aproape opuse: daca „Ce zile frumoase“ (Teatrul Kammerspiele Landshut din Germania, regia Sven Grunert) respecta destul de fidel textul si indicatiile regizorale beckettiene, regizorul Andrei Serban a stirnit controverse in presa locala clujeana prin montarea neobisnuita a piesei cehoviene „Unchiul Vania“. Una dintre surprizele festivalului a fost faptul ca, in medie, montarile maghiare au fost superioare montarilor straine. Nu de putine ori, spectacole precum cel al teatrului spaniol au pacatuit prin absenta nemotivata a coerentei sau chiar prin exces de filosofie ca, de exemplu, piesa „Ce zile frumoase!“. Per ansamblu, Festivalul International de Teatru „Interferences“, care, pe viitor, nu se va desfasura in fiecare an, din motive financiare , a avut marele merit de a reuni montari ale unor spectacole de buna calitate, in majoritatea lor, si de a ajuta pasionatii de teatru sa compare stiluri contemporane diferite si chiar sa aprecieze mai mult montarile maghiare sau romanesti. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea