Dupa ce s-a ars cu Ordonanta DIICOT, premierul Tariceanu da semne ca vrea sa renunte la sistemul inaugurat pe vremea lui Nastase de a aproba „pe sest“ acte normative in sedinta de guvern. Secretariatul General al Guvernului a elaborat un proiect de HG de modificare a Regulamentului privind procedurile de elaborare, avizare si prezentare a pro-iectelor de acte normative .
Potrivit acestui document, doar in cazuri exceptionale un membru al Executivului poate solicita introducerea pe ordinea de zi a sedintei Guvernului a oricarei chestiuni ca fiind urgenta, dar numai dupa obtinerea acordului scris prealabil al primului-ministru. Sint avute in vedere situatii care privesc securitatea nationala, dezastrele naturale, ordinea si siguranta publica, precum si orice situatie care reclama o decizie imediata a Guvernului.
Chiar si in cazul acestor situatii de urgenta, initiatorul va trebui sa obtina toate avizele pina la momentul adoptarii.
Pe ultima suta de metri
Metoda de a introduce pe ordinea de zi suplimentara a sedintei de guvern diferite acte normative a fost instituita in perioada in care Romania trebuia sa adopte legislatia europeana. De multe ori, prin aceasta procedura s-a incercat trecerea unor documente fara prea multa publicitate, incepind cu perioada in care Adrian Nastase era prim-ministru. S-a dovedit ca unele acte normative erau introduse in ultimul moment pe ordinea suplimentara, nu neaparat pentru ca exprimau o urgenta, ci mai degraba pentru a fi examinate mai superficial.
Dupa scandalul Ordonantei OPSPI, prin care aceasta institutie trecea de la MEC la AVAS, si care a fost adoptata de Guvern in regim de urgenta, desi nu avea avizul Ministerului Justitiei si nici caracter de urgenta, a urmat Ordonanta DIICOT care a facut ca toti membrii Guvernului sa para incompetenti, semnind un document fara sa-i stie continutul. Sistemul a functionat si la finalul anului trecut, cind au fost adoptate foarte multe acte normative care acordau fonduri autoritatilor locale din Fondul de rezerva bugetara .