Social

Intre burqa si basca

Astazi, la ora 17.00, la Muzeul Taranului Roman se lanseaza volumul „Paris Chic Tehran Thrills“ al antropologului alexandru balasescu - prima aparitie pe piata a Editurii Zeta Books. Abordarile sint relativ unitare cind vine vorba despre aparitiile editoriale din Romania legate de moda . Insa „Paris Chic Tehran Thrills“, realizata in urma unei cercetari de doi ani pe care Alexandru Balasescu a facut-o in capitalele anuntate in titlu, analizeaza fenomenul fashion folosindu-se de vocabularul si de metodele antropologiei. Mai mult decit atit, alege ca spatii de referinta Parisul, un fel de „ epicentru “ de la care pornesc tendintele in moda, respectiv Teheranul, care cu greu ar putea fi asociat cu o efervescenta in materie de creatii vestimentare, date fiind rigorile religioase si politice ale acestui spatiu cultural. Ceea ce urmareste Balasescu de la inceputul pina la sfirsitul lucrarii nu este nici o istorie a modei in aceste doua spatii si nici o comparatie intre ce inseamna moda la Paris, respectiv Teheran, ca sisteme inchise. Dimpotriva, marseaza foarte mult pe schimburile, influentele si incarcaturile simbolice ale vestimentatiei occidentale, respectiv orientale. Daca, de exemplu, femeile musulmane care adopta si cultiva ultimele trenduri vestice in materie de moda pot sa-si faca manifesta in acest fel o pozitie politica - fie ea o atitudine pro-Occident, fie o critica la adresa guvernului iranian -, moda europeana se foloseste de influentele orientale pentru exotismul ei. Primul capitol al cartii, destinat unui public familiarizat cu antropologia, trece in revista citeva dintre principalele abordari asupra modei, majoritatea insistind asupra felului in care aceasta ajuta la constructia subiectivitatii. Apoi, rind pe rind, sint analizate citeva dintre functiile principale a ceea ce poate trece neobservat la nivelul perceptiei cotidiene: felul in care moda creeaza o anumita periodicitate, o data cu sezoanele lansindu-se noi tendinte, modul in care ea a trecut de la un indicator de clasa sociala la unul dintre motoarele importante ale societatii de consum, precum si maniera in care se creeaza o dinamica a brandului vestimentar. Studiul, exemplificat atent, riguros si inspirat documentat, face si o arheologie a felului in care s-a decantat o conceptie despre moda si rolul ei in capitala iraniana. La fel, aduce citeva studii de caz ale unor designeri parizieni care, construind portretul-robot al clientului musulman, creeaza linii vestimentare pentru aceasta piata, dar nu se opreste numai aici: analizeaza detaliat implicatiile acestui proces. Tot la nivelul interferentelor dintre aceste doua planuri, Alexandru Balasescu aduce in discutie felul in care Orientul influenteaza moda occidentala si modul in care piata se foloseste de motive din aceasta zona, pe care le resemnifica, transformindu-le in trend. Dar „Paris Chic Tehran Thrills“, prima carte din colectia de antropologie -sociologie a Editurii Zeta Books, nu se adreseaza neaparat unui cititor-antropolog. Are umor, atentie la detaliu si o narativitate care ar convinge pe oricine este interesat de dinamicile fenomenelor cotidiene si de resorturile lor. Autorului nu-i lipseste nici nervul analitic si nici exercitiul observatiei, pe care si l-a construit de-a lungul anilor de cercetare in antropologie la University of California sau la American University din Paris. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea