Social

Grecii ataca din Romania piata regionala de resurse umane

Stanton Chase si Human Capital Solutions vor sa-si deschida birouri in Serbia, Bulgaria, Ucraina, Moldova si Cipru. Doua firme specializate in servicii in resurse umane, cu management grecesc, au pus pe picioare afaceri de milioane de euro pe piata autohtona, sprijinite, este adevarat, de contractele provenite de la afacerile compatriotilor. Acum, ele asteapta dezvoltarea pietei autohtone, dar vor sa se extinda si in regiune. In 1999, Panos Manolopoulos a venit accidental in Romania pentru a conduce operatiunile unei firme de avocatura. A stat atunci doi ani si jumatate, timp in care in mediul social si de afaceri romanesc a descoperit caracteristici pe care le considera "foarte importante". Dupa o scurta perioada petrecuta in Grecia, s-a intors in Bucuresti pentru a lansa operatiunile uneia dintre cele mai mari companii de head-hunting din lume. A facut-o tocmai datorita acelor observatii facute in timpul primei sederi aici. "Romanii sunt foarte receptivi la influentele straine", spune Manolopoulos, care se simte aici ca acasa, datorita faptului ca a gasit oameni foarte prietenosi. Cei 12.000 de compatrioti, dar si comunitatea multinationala de manageri care s-a format in Romania l-au facut sa se acomodeze rapid. Manolopoulos stie ca ce a realizat aici nu ar fi putut sa obtina in Grecia. Acolo, lucrurile sunt asezate, piata e matura, iar tara este condusa de seniori. Din vanzari, in resurse umane Sotiris Karagiozidis era consultant in training de vanzari cand, in 2001, firma din Grecia la care lucra a decis sa deschida un birou in Romania. Asa a cunoscut piata romaneasca. Dupa aproape cinci ani a decis sa-si deschida propria afacere in resurse umane: Human Capital Solutions. Face recrutare, training si organizeaza evenimente la care aduce conferentiari de business recunoscuti international. Anul trecut l-a adus pe dr. Stephen R. Covey, iar anul acesta urmeaza sa vina dr. Daniel Goleman si Allan Pease. Pentru greci nu prea exista lucruri care sa-i deranjeze aici. Karagiozidis s-a impacat cu ideea ca birocratie si probleme de trafic ar fi avut si acasa. "Nimeni nu te deranjeaza daca iti faci treaba corect, daca platesti taxele, statul si furnizorii", spune el. Nici de viata sociala nu se plang cei doi intreprinzatori. Au cam tot ce si-ar dori, chiar daca uneori numarul optiunilor este mai mic. Parteneriatul, motorul dezvoltarii unei companii Manolopoulos a devenit managing partner al filialei Stanton Chase din Romania. Firma a crescut in cei trei ani de functionare de la doi la 15 oameni si coordoneaza filiala din Bulgaria la care este si actionar si este cea mai mare firma de executive search din punct de vedere al veniturilor. Managerul vrea ca filiala Stanton Chase pe care o conduce sa lucreze pentru toata regiunea: Serbia, Bulgaria, Ucraina, Moldova, Grecia, Turcia, Cipru, poate chiar si pentru companii din Rusia. Ba vrea chiar sa ajunga unul dintre cele mai mari birouri din regiune, mai mare decat cel din Atena ori Istanbul si, bineinteles, sa ramana cel mai important jucator pe piata din Romania. O importanta majora in extinderea companiei o are atragerea de parteneri in firma. Manolopoulos crede ca parteneriatul este motorul dezvoltarii firmelor de servicii profesionale si ca majoritatea actiunilor ar trebui sa fie in posesia salariatilor, a consultantilor. "Singura modalitate de a-i pastra vii in companie este sa ii faci parteneri, sa simta ca sunt proprietari", spune Manolopoulos. Planuri de extindere are si Karagiozidis. Din 2008, tintele vor fi Serbia, Albania, Bulgaria si Macedonia. Extinderea in tara nu este tocmai necesara deoarece proiecte de recrutare vin si fara sa aiba birouri deschise in provincie. Activitatile vor depasi cu putin un milion de euro, iar pentru anul viitor tinta este de a dubla cifra de afaceri. Impreuna cu un expert britanic, Karagiozidis a infiintat anul acest o service ". Start cu banii compatriotilor Companiile au crescut din contractele incheiate cu firmele grecesti deja existente in Romania. "La inceput a fost un ajutor foarte bun. Acum, mai mult de 70% din cifra de afaceri este generata din contracte cu alte companii", arata Manolopoulos. Asta si pentru ca mentalitatea investitorilor greci este de a nu investi foarte mult in servicii de top. "Ei cred uneori ca pot sa faca singuri pe cont propriu", spune Manolopoulos. "Trebuie sa fiu recunoscator investitorilor greci pentru ca la inceputurile existentei noastre in Romania ei au fost primii la usa carora am batut. Si am primit proiecte importante", concluzioneaza el. Atat propria firma, cat si compania pentru care Karagiozidis a lucrat initial s-au dezvoltat pe baza contractelor cu companii cu capital grecesc. "Asa cum germanii prefera sa aiba consultanti germani, asa si investitorii greci se orienteaza spre compatrioti", spune Karagiozidis care atrage atentia ca tot competitivitatea este decisiva in relatiile pe termen lung. Romanii flamanzi de succes si cu educatie buna Manolopoulos crede ca mentalitatea romanilor este o combinatie fericita intre cea mediteraneana cu cea a Europei Centrale. Angajatii romani au un background educational foarte bun, sunt relativ tineri si sunt flamanzi de succes. Ei nu au insa o expunere foarte mare in mediul de afaceri international si nu au o orientare catre business. La capitolul initiativa si orientare catre rezolvarea problemelor stam prost. Manolopoulos crede ca ar trebui sa fim mai degraba antreprenori si lideri decat manageri, sa anticipam, nu sa reactionam. "Ar trebui sa aiba mai multa initiativa si sa fie mai creativi", spune si Karagiozidis despre romani, pe care ii vede ambitiosi si muncitori si cu o capacitate de invatare rapida . Cautam securitate si vrem sa avem o intelegere foarte clara despre ce vom obtine, cand si de ce. Iar daca exista probabilitatea de a nu obtine acel lucru, s-ar putea sa nici nu ne mai implicam. Despre intreprinzatorii romani el crede ca cei mai multi nu au identificat importanta capitalului uman. "Multi cred ca cel mai important lucru este produsul", remarca Manolopoulos. "Este nevoie mare de resurse umane in companiile romanesti mai mici. Multe nu au un manager de resurse umane. In cel mai bun caz au un specialist in resurse umane", considera Karagiozidis. Desi este foarte optimist in ceea ce priveste dezvoltarea economica a Romaniei, el are si o temere. Ii este frica de reactia tinerilor de azi, care nu au cunoscut piata decat in partea ei de crestere economica. "Este un punct critic pentru care tinerii nu sunt pregatiti. Rezultatele le obtin acum cu mai putin efort, pentru ca piata este in crestere", spune Manolopoulos. Ei ar trebui sa investeasca in tehnicile de management de criza si sa-si dezvolte abilitatea de a improviza, de a reactiona mai repede decat situatiile.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea