Social

Europenii si americanii, uniti de duminica prin „Cer deschis”

Traficul aerian dintre cele doua continente nu va mai fi ingradit. Preluarea de catre europeni a unui pachet majoritar de actiuni la companii aeriene americane, in continuare blocata.

In numai cateva zile, acordul dintre autoritatile de la Bruxelles si cele de la Washington (semnat la 30 aprilie 2007) privind crearea unei zone aviatice deschise va intra in vigoare. Mai exact, traficul aerian va fi neingradit dinspre si inspre orice oras din comunitatea „Celor 27” si din SUA.

Orice avion al unei companii aeriene europene va putea sa zboare catre SUA, fiind ridicata interdictia de pana acum, ca avioanele apartinand unei anumite companii sa se intoarca in tara de origine a companiei pentru a efectua zborul transatlantic.

Spre exemplu, daca Taromul ar avea zboruri transatlantice, avioanele companiei romanesti ar putea pleca spre capitala SUA chiar si din alte orase europene , precum Londra sau Paris.

Concurenta mai mare, in beneficiul pasagerilor

Poate cel mai important impact al noului acord va fi asupra pasagerilor. Avand in vederea anularea restrictiilor si a acordurilor bilaterale dintre SUA si unele tari din UE, concurenta va fi mult mai mare, iar pretul biletelor ar putea scadea semnificativ.

Spre exemplu, pe aeroportul Heathrow din Londra, doar doua companii americane aveau permisiunea de a ateriza (American Airlines si Delta). Acum, „nu mai putin de sase noi companii (intre care 4 americane) vor putea oferi servicii directe intre SUA si Heathrow” datorita noului acord, explica John Byerly, un oficial american din domeniul transporturilor, informeaza AFP.

Puncte nevralgice

Este o adevarata revolutie in raport cu situatia anterioara, care era defavorabila companiilor europene. Acestea puteau efectua numai legaturi fara escala spre SUA, dinspre tara lor de origine, comenteaza Agentia France Presse, conform Rompres. Cu toate acestea, acordul, cu nume de cod „Cer deschis”, „nu bulverseaza situatia generala”, afirma Fabio Gamba, secretar general adjunct al Asociatiei companiilor aeriene europene (AEA).

Pentru a fi rentabile, marile companii au nevoie de o platforma de corespondenta, care sa optimizeze ocuparea locurilor in cursele respective, potrivit oficialului AEA. Air France isi ocupa locurile in cursele transatlantice pe aeroportul Roissy, datorita unei anumite sincronizari a avioanelor care sosesc din toate regiunile Frantei.

Pe plan global, calatorii europeni vor dispune de putine rute noi in anii urmatori, deoarece putine dintre ele ar fi rentabile, potrivit analistilor din sector. Mai mult decat atat, acordul are si alte lipsuri. In prezent, un investitor european nu poate prelua controlul asupra unei companii aeriene americane. SUA blocheaza acest demers, firmele straine putand sa detina doar 25% dintr-o companie americana.

De aceea, o a doua faza a convorbirilor dintre europeni si americani va fi lansata in luna septembrie, cu doua luni inainte de alegerile prezidentiale americane. „Aceste negocieri vor fi o provocare”, admite John Byerly, principalul negociator pentru SUA, care - comenteaza AFP - va trebui sa invinga reflexele protectioniste ale Congresului american.

Si europenii recunosc ca discutiile vor fi extrem de dificile. „ A doua etapa privind liberalizarea investitiilor va fi lunga”, sustine comisarul european pentru Transporturi, Jacques Barrot. Oficialul se declara „optimist in mod rezonabil” in ceea ce priveste a doua runda, marcata de sosirea unei noi administratii la Casa Alba.

 

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea