Social

De la muzica tiganeasca, prin rock, la jazz

Sanda Weigl, cu vocea sa unica, s-a intors in Romania pentru a sustine o serie de concerte extraordinare. „Sunt foarte fericita ca am revenit acasa sa cant. Am cantat muzica romaneasca peste tot in lume, numai aici nu", a marturisit ea de pe scena Teatrului National din Timisoara. Amestecand sound-ul de jazz cu inflexiunile muzicii tiganesti si ale celei vechi romanesti, Sanda Weigl a alcatuit un repertoriu inedit din care a rezultat si albumul Gipsy Killer, bine primit de presa de specialitate. Destinul cantaretei ar putea face obiectul unui roman de aventuri: a plecat impreuna cu parintii in Berlinul de Est unde tatal sau a reintalnit-o pe sora lui, Helen Weigl, vaduva lui Bertolt Brecht si pe atunci directoarea Berliner Ensemble. Sanda a crescut in traditia brechtiana, a studiat cu Helen si a cunoscut-o pe Lotte Lenya (actrita a lui Brecht, cunoscuta si dintr-o mentiune in celebrul standard de jazz „Mackie Sis" al lui Louis Armstrong si Bobby Darin ). In Berlinul de Est, ea a cantat in adolescenta cu un grup rock, Team 4, al carui lider era viitorul ministru al culturii din Germania de Est, Hartmut Koenig. La 17 ani a castigat medalia de aur la Festivalul International al Cantecului de la Dresda, cu cantecul „Recruti", inspirat din muzica tiganeasca. Acordurile invatate in copilarie de la cantaretii ambulanti si muzica tipic romaneasca o influentau in tot ce facea. Implicata in distribuirea de manifeste impreuna cu alti tineri, Sanda Weigl a fost arestata si condamnata la doi ani de inchisoare, apoi eliberata conditionat si fortata sa lucreze trei ani de zile la o linie de asamblare . In cele din urma a reusit sa-si termine studiile la Universitatea Humboldt si a fugit apoi in Berlinul de Vest unde si-a inceput cea de-a doua cariera la Teatrul Schiller. Aici a lucrat, printre altii, cu Luc Bondy, Juergen Flimm si Robert Wilson. Cu ajutorul acestuia din urma, Sanda si sotul ei, Klaus Pohl, important dramaturg si actor german, au plecat la New York, unde locuiesc si astazi. Aici l-a reintalnit pe prietenul sau din copilarie, violonistul Alexandru Balanescu, cu a carui formatie, Alexandru Balanescu String Quartet, a cantat muzica tiganeasca. De-a lungul timpului, Sanda Weigl a fost comparata cu Marlene Dietrich, Edith Piaf, Cesaria Evora, dar multi critici au apreciat ineditul repetoriului ei, al vocii puternice care domina toate instrumentele si au fost impresionati de prezenta sa scenica. Concertul eveniment de la Timisoara a fost urmat de cele de la Sibiu, Cluj si Teatrul Odeon din Bucuresti. Sanda Weigl a pastrat limba romana prin muzica Mariei Tanase, dar si prin cea a lui Gabi Lunca si Romica Puceanu , prin muzica lautareasca. Din repertoriul ei fac parte piese ca „Trenule, masina mica", „ Ciuleandra ", „Cine iubeste si lasa". „Muzica ei scoate in lume o femeie micuta cu o voce enorma. Prestatia ei vocala e comparabila cu cea a lui Edith Piaf sau Marlene Dietrich", apreciaza KnitMedia. A reusit sa cucereasca New York-ul, iar americanii o gasesc pitoreasca. In concertul de la Teatrul Odeon din 13 octombrie, Gypsy Without a Song, Sanda Weigl, alaturi de formatia de jazz formata din Lucian Ban – piano si musical director, Alex Harding – barri sax si bass clarinet, Gerald Cleaver – drumms, Sean Conly – bass si Lily Star Henley – vioara, a oferit publicului bucurestean un adevarat regal muzical. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea