Social

Cum poti sa te plingi Europei peste capul Guvernului

Persoanele din Romania care se simt nedreptatite de autoritatile nationale sau cele europene au la dispozitie mai multe institutii din UE unde se pot plinge in mod direct de problemele lor. Cetatenii romani, asemenea oricaror cetateni europeni, dar si rezidentii din Romania, precum si firmele de aici au posibilitatea, dupa 1 ianuarie, sa se adreseze direct institutiilor europene. Functie de natura problemei, exista cite o institutie europeana abilitata care le poate solutiona nemultumirea. „Cotidianul“ va prezinta un ghid al petitionarului european. Comisia de Petitii a Euro-Parlamentului Este institutia cu cea mai larga sfera de actiune, fiind asemanatoare Comisiei de Abuzuri a Parlamentului nostru. Totusi, nefiind o autoritate judiciara, nu poate pronunta sentinte si nici revoca hotariri ale instantelor judecatoresti din statele membre. Institutia poate cere Comisiei Europene (Executivului european) informatii relevante, poate consulta si alte Comisii parlamentare, poate organiza audieri, vizite, poate coopera cu autoritatile nationale si, in general, poate intreprinde orice actiuni sint considerate necesare. Pentru a se putea adresa Comisiei parlamentare respective, petentul trebuie sa fi fost afectat „in mod direct“. Nemultumitii trebuie sa isi precizeze numele, ocupatia, cetatenia si adresa. Petitia poate fi scrisa inclusiv in limba romana (oricare dintre limbile oficiale ale UE) si poate fi trimisa prin posta sau prin e-mail. Petentul este informat asupra masurilor intreprinse, iar daca problema nu intra in sfera de actiune a UE, petitia este respinsa, iar petentul informat. Sedintele Comisiei sint publice, petentii putind asista la ele. Avocat al Poporului European Cetatenii romani sau rezidentii in tara noastra, asemenea oricarei firme din Romania, se pot adresa Ombudsmanului European (cunoscut la noi si ca Avocat al Poporului). La acesta se poate sesiza administrarea defectuoasa din partea institutiilor si a organismelor europene. Exceptie fac plingerile indreptate impotriva Curtii de Justitie si a Tribunalului de Prima Instanta, aflat in subordinea primei institutii. Nu sint insa de competenta Ombudsmanului plingerile impotriva administratiei nationale. Spre exemplu, se poate reclama ca un organism nu a actionat legal, nu au fost respectate principiile bunei administrari, ale nediscriminarii sau au fost incalcate drepturile omului ori se poate reclama netrimiterea raspunsurilor solicitate. Ombudsmanul lucreaza in colaborare cu institutia reclamata, iar acesta cauta o solutie amiabila de rezolvare a cazului. Daca concilierea esueaza, Ombudsmanul formuleaza recomandari institutiei reclamate si in caz extrem va intocmi un raport special adresat Parlamentului European. Plingerile pot fi adresate prin posta, fax sau e-mail in termen de maximum de doi ani de cind petentul a avut cunostinta de faptele pe care se intemeiaza reclamatiile. Scrisori catre Comisie Daca intr-o petitie adresata Comisiei Parlamentului European petentul trebuia sa fie afectat direct, nu acesta este si cazul reclamatiilor inaintate Comisiei Europene (secretarului general al acesteia). Romanii care considera ca o masura legislativa sau o practica a unui stat membru este contrara prevederilor si principiilor de drept comunitar pot sa se adreseze Comisiei Europene, in mod direct, printr-o plingere (care are caracter oficial) impotriva statului membru respectiv. Cetateanul nu are obligatia sa dovedeasca faptul ca este afectat direct de ceea ce reclama. O plingere este acceptata doar daca se constata ca ea semnaleaza o incalcare a dreptului comunitar de catre un stat membru. Comisia are la dispozitie un an pentru a decide acest lucru. Petentul nu poate face recurs impotriva deciziei Comisiei si nu poate fi audiat in cadrul procedurii. El va fi insa informat cu privire la demersurile relevante. Forma-tip a reclamatiei, recomandata de Comisia Europeana, dar nu obligatorie, se poate descarca de la adresa de Internet //ec.europa.eu/ community_law/complaints/form/form_en.rtf . CEDO-ul de la UE Spre deosebire de CEDO, care este bratul juridic al Consiliului Europei (organizatie independenta de UE), Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene este instrumentul juridic al UE. Aceasta are competenta de solutionare a litigiilor in care se constituie ca parti state membre, institutii comunitare, intreprinderi sau persoane fizice si este garantia aplicarii dreptului comunitar in oricare stat membru al UE. Plingerile pot fi adresate de abia la doua luni dupa ce o institutie comunitara a adoptat un act prin care a fost nedreptatita o persoana individual si direct. In cele doua luni, petentul este obligat sa se adreseze institutiei care l-a nedreptatit inainte de a se indrepta catre Curte. Drepturile cetatenilor UE pot fi consultate la adresa ec.europa.eu/youreurope. Domenii pentru reclamatii Protectia mediului si a consumatorilor Aplicarea in tara a dreptului comunitar Ocuparea fortei de munca si politica sociala Nesolutionarea altor petitii de catre stat Exemplu de drept al cetateniei UE Un cetatean roman plecat intr-o tara unde Romania nu are consulat, daca are vreo problema, se poate adresa unei ambasade a oricarui stat membru UE. Daca reprezentantii ambasadei nu ii acorda sprijin, cetateanul se poate adresa Parlamentului European pentru a sesiza incalcarea drepturilor sale de cetatean al Uniunii. Cazuri de succes - Un muncitor ceh a primit permisiunea de a se stabili in Germania ca si constructor independent. Autoritatile germane au insistat ca el are nevoie de permis de munca pentru a oferi servicii in constructii, dar refuzau sa-i emita un astfel de permis. SOLVIT a demonstrat ca nu este nevoie de un document de acest gen pentru muncitorii pe cont propriu si a aranjat ca el sa obtina licenta pentru a putea lucra in Germania. Solutia a venit in patru saptamini. - O femeie din Lituania a reusit sa se recasatoreasca in Germania, dupa ce autoritatile lituaniene au refuzat sa elibereze actele de divort, sustinind ca legea care permitea aceste demersuri in UE nu fusese transpusa in legislatia lituaniana. Dupa interventia SOLVIT, Curtea a emis actele intr-o saptamina. - O frantuzoaica a muncit in Germania, iar dupa ce i-a expirat contractul s-a inregistrat la Oficiul Fortei de Munca din Germania si apoi din Franta, unde s-a intors si a nascut un copil. Nici compania de asigurari din Germania, nici serviciul de asistenta sociala din Franta n-au dorit sa-i plateasca indemnizatia de maternitate. Dupa interventia SOLVIT, nemtii au confirmat ca sistemul de sanatate din aceasta tara este responsabil cu plata respectiva. Problema a fost solutionata in doua luni. - Italianul Andrea Atzori a adresat o plingere privind implementarea incorecta a Directivei de mediu a Comisiei Europene in cazul unui proiect pe linia de coasta din Sardinia, zona protejata de UE prin programul Natura 2000. Autoritatile regionale au acordat autorizatie de constructie pentru un teren de golf, fara a face un studiu de impact asupra mediului. Autoritatile au cerut retragerea terenului respectiv din proiectul Natura 2000. Comisia a angajat un expert independent sa evalueze cererea Italiei de reducere a suprafetei protejate si a decis ca modificarea acesteia este inacceptabila. Solutia informala Pentru a veni in sprijinul cetatenilor si al persoanelor juridice care vor sa beneficieze de drepturile Pietei Interne, Comisia Europeana are si un mecanism informal de solutionare a reclamatiilor - SOLVIT. Pentru ca un dosar sa poata fi analizat, trebuie intrunite trei conditii: sa fie vorba despre un caz transfrontalier, sa nu existe deja o actiune in justitie pentru solutionarea sa si problema sa rezulte din neaplicarea sau aplicarea incorecta a dreptului comunitar privind Piata Interna (circulatia bunurilor, a serviciilor, a persoanelor, drepturi proprietate intelectuala, concurenta). Exista cite un centru SOLVIT in fiecare stat membru al Uniunii Europene. De la 1 ianuarie 2007, functioneaza un centru SOLVIT si in Romania, in cadrul Ministerului Integrarii Europene, la Departamentul pentru Afaceri Europene . Centrul SOLVIT romanesc colaboreaza cu cele din tarile implicate. Plingerile se pot inainta printr-un formular electronic de reclamatie. Deciziile europene, dupa cele statale Institutiile mentionate isi arata eficacitatea „atunci cind nu functioneaza statul de drept si administratia in interesul cetateanului“, spune fostul negociator-sef cu UE, Vasile Puscas. Cetatenii nostri nu stiu inca de aceste institutii, adauga acesta. Fostul negociator-sef spune ca totusi vor functiona in continuare principiile suveranitatii nationale, care spun ca primele care intervin trebuie sa fie autoritatile locale si de abia apoi cele ale UE. „Cetatenii romani vor putea face plingeri direct catre institutiile UE, dar, deoarece cele nationale nu s-au pronuntat, plingerile vor fi directionate spre rezolvare de catre organismele UE catre primele si de abia apoi vor fi solutionate de cele europene“, spune Puscas. Adrese utile pentru petitionarul roman Comisia Petitii a Parlamentului UE Parlement européen Commission des pétitions Secrétariat, Rue Wiertz B-1047 BRUXELLES, e-mail: petitions@europarl.europa.eu Hotline UE //ec.europa.eu/europedirect/index_en.htm, telefon: 00800 6 7 8 9 10 11 Ombudsman Avenue du Président Robert Schuman BP 403, F-67001, Strasbourg Cedex France. Tel.: (33) 388 17 23 13, e-mail: euro ombudsman@europarl.eu.int Comisia Europeana Commission of the European Communities (Attn: Secretary-General), B-1049 Brussels, Belgium e-mail: SG-PLAINTES@ec.europa.eu. Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene Palais de la Cour de Justice, Boulevard Konrad Adenauer Kirchberg L-2925 Luxembourg, tel.: (352) 4303.1, fax: (352) 4303.2600, Internet: //curia.europa.eu/

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea