Social

Craciunul alb se umple de umor negru

Prin expozitia „CHRISTMAS 07“ de la Galeria Noua, artistul italian Eugenio Percossi a supus recuzita Craciunului la testul sadismului. „Fiind copil indaratnic, am vrut sa-mi bat joc de Craciun si de toate simbolurile sale zaharoase, pomul impodobit si caldura casei parintesti.“ Amintirea artistului italian Eugenio Percossi constituie un preambul cit se poate de explicit la expozitia „CHRISTMAS 07“, vernisata ieri la Galeria Noua. Demistificarea cliseelor in care s-au transformat simbolurile Craciunului a generat asadar conceptul care coaguleaza proiectul lui Percossi, un colaj intre arta video si fotografie. Stereotipurile asociate acestei sarbatori pot fi, cu proxima ocazie, inlocuite cu altele la fel de obositoare: „Pesimismul meu e prea general“, a spus Percossi pentru Cotidianul, „pot face proiecte asemanatoare si despre Paste sau celelalte sarbatori religioase . Pentru mine, a doua zi de Craciun e cea mai fericita, cind ma intorc la viata mea obisnuita, dupa acest «teatru» fortat, unde trebuie neaparat sa fii fericit“. Expozitia italianului, realizata cu sprijinul Centrului Ceh Bucuresti si al Galeriei Futura din Praga, pune la un loc trei proiectii video si fotografii care iau peste picior scenariile tocite si reluate cu entuziasm mimat in fiecare an. Unul dintre clipuri reda un cadru idilic, imaginara sufragerie a bunicii compusa corect din toate detaliile, an de an reluate in clasicele felicitari de Craciun , unde bradul frumos impodobit isi adjudeca maxima vizibilitate. Diferenta este ca, la un moment dat, bradul incorectului Percossi ia foc de la o scinteie sarita din artificii si arde netulburat, in plin decor domestic, sustinut din fundal de sarbatorescul hit „ White Christmas “. „Intr-un fel“, explica artistul, „proiectul nu este despre Craciun, ci despre iluzie, despre timp, despre memorie si felul in care reactionam in perioada Craciunului, spre deosebire de celelalte zile ale anului. Sint o persoana a extremelor si Craciunul este doar o modalitate de a aborda teme si motive precum cele mentionate mai sus“. Sarbatoarea anchilozata in automatisme de conjunctura e bagatelizata, nu fara regret si nostalgie, intr-un alt clip, in care Camera zaboveste obsesiv asupra unui brad artificial, o jucarie care se roteste mecanic si care, la un moment dat, se blocheaza. Seria video e completata de o inregistrare din arhiva personala a artistului, facuta in sinul propriei familii, cu ocazia Craciunului trecut. Cei patru frati Percossi stau in jurul bradului, prinsi in jocuri devenite ritualuri sau impartindu-si darurile, dupa un tipic impartasit de majoritatea familiilor. Refuzul festivismului e insotit insa de sentimente contradictorii. Asa se face ca ceea ce la o privire grabita ar parea cinism cuplat cu ironie destabilizatoare capata treptat accente nostalgice si aluzii care tintesc registrul celei mai lucide introspectii. Aurora Kiraly, directorul galeriei si curator al expozitiei, pledeaza pentru o astfel de perspectiva: „La prima vedere, expozitia pare tonica si vesela pentru ca mobilizeaza toata recuzita Craciunului. Insa, pe masura ce te apropii, descoperi un tip introspectiv si melancolic, care si-a construit proiectul undeva la limita dintre joc si ironie“. Inainte de vernisarea ei la Bucuresti, expozitia a mai fost prezentata si la Roma, Praga si Padova, orase in care artistul expune frecvent. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro Trimite o felicitare muzicala de Craciun felicitari de craciunfelicitari de craciunfelicitari craciun felicitari craciunfelicitari craciunfelicitari craciun

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea