Social

Copiii, cocosati de ghiozdane umplute cu 8 kilograme de carti

Presiunea editurilor asupra scolilor creeaza mari probleme elevilor, dascalilor si parintilor. Manuale, culegeri, materiale auxiliare, caiete, echipament de sport, pachetelul cu mancare sunt doar cateva dintre lucrurile ce duc ghiozdanul la 12 kilograme. Un elev din clasele V-VIII cara in fiecare zi la scoala, in afara celor in care nu are in program ore de desen sau de sport, minimum opt kilograme de manuale si caiete. In zilele cu ore de desen si educatie fizica , greutatea se ridica la 11-12 kg. In opinia mai multor cadre didactice, aceasta situatie este inadmisibila pentru un copil cu varste cuprinse intre 10 si 14 ani. Medicii specialisti au atras atentia ca tot mai multi copii sufera de probleme ale coloanei, cu boli care devin cronice. Cauzele sunt multiple si toate se concentreaza in jurul sistemului educational defectuos, ale programelor incarcate si, nu in ultimul rand, ale presiunii celor cinci-sase edituri care vor sa-si vanda tipariturile castigate prin licitatie. Pe de alta parte, o mare vina o are si parintele, deoarece insista de cele mai multe ori ca in ghiozdanul copilului sa nu lipseasca nici un caiet auxiliar, chiar daca acesta ii spune cu nu are nevoie de el in acea zi. “Fata mea este eleva in clasa a VI-a si cara in fiecare zi in ghiozdan minimum 8 kilograme. Este vorba de carti, caiete si portofolii, adica dosare, fise de lectura, fise biografice, foi cu probleme. In ceea ce priveste materialele auxiliare, in special acele caiete ale elevului, copilul poate lucra pe ele numai la scoala, insa caratul zilnic la scoala are drept cauza dorinta parintilor de a controla temele suplimentare, ca o forma de verificare a cadrului didactic. Aceste materiale auxiliare sunt acceptate in functie de manualul ales. Editurile vin cu oferte la scoala, iar acestea, potrivit regulamentului de organizare interioara, sunt centralizate si analizate in cadrul fiecarei catedre. Toti profesorii de la o disciplina stabilesc si aleg oferta cea mai potrivita”, ne-a declarat Iuliana Martin, invatator la Scoala nr. 197 din Bucuresti. O alta explicatie este legata de sistemul defectuos din administratia invatamantului care il forteaza pe profesor sa lucreze in plus cu elevii, ca sa aduca la performanta rezultatele clasei, deoarece, in baza acestora, el va putea primi gradatie sau salariu de merit.

Manuale grele, cu un limbaj de lemn

“Majoritatea manualelor trebuie schimbate. Limbajul din cele mai multe este unul greoi, nu se intelege nimic. In aceasta situatie se afla cele de istorie si geografie de clasele a V-a si a VI-a care nu sunt concepute si realizate dupa programe. De asemenea, programele scolare pe discipline sunt ingreunate. Ceea ce invata acum elevii din aceste clase, noi invatam in clasele a VIII-a si a IX-a. Materia este densa si normal ca pretentiile sunt mari, iar timpul de asimilare foarte mic”, ne-a mai precizat Iuliana Martin. In opinia altor cadre didactice, situatia este si mai grava decat pare la prima vedere. “Aceasta mare greutate in ghiozdan are drept cauza lipsa unor carti mai performante. De exemplu, la limba engleza, majoritatea profesorilor cer manuale si carti foarte scumpe care sunt insotite de CD-uri si alte materiale ajutatoare. Ministerul ar trebui sa asigure acest tip de carti, de manuale, pentru ca nu toti parintii isi permit sa le cumpere si atunci se creeaza alte probleme de clasa. Totodata, nu exista nici un cabinet al profesorului, o sala profesorala, care sa nu functioneze in regim de biblioteca si in care sa se depoziteze aceste volume pentru ca elevul sa aiba tot timpul acces la ele. Astfel, nu ar trebui sa le care zi de zi. Mai mult, este foarte important ca manualele sa nu mai fie transmisibile de la o generatie la alta”, ne-a declarat Janulya Doinita Costache, profesor de limba franceza la Scoala nr. 156 din sectorul 6 al Capitalei. De cealalta parte, Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti este si mai ferma: “Trebuie sa se revizuiasca programele scolare, dar intr-un mod coerent, nu brusc; trebuie sa fie eliminata metoda temelor pentru acasa, sa nu se mai dea, ci sa se faca in scoala; manualele sa fie mai usoare ca greutate, asa cum exista in celelalte tari ale UE, editate dupa niste standarde bine stabilite; materialele auxiliare trebuie sa ramana acasa”, ne-a declarat Mihaela Gunea, presedintele FNAP. Directia Management Invatamant Preuniversitar ne-a informat ca s-a creat o echipa de specialisti care lucreaza la decongestionarea orarului scolar si la refacerea programelor scolare.

Cristian Adomnitei, actionat in justitie

Agentia pentru Evaluarea si Asigurarea Calitatii in Educatie a anuntat ieri, in cadrul unei conferinte de presa, ca a depus plangere penala la Parchetul General impotriva ministrului educatiei, Cristian Adomnitei, “pentru abuz in functie contra intereselor publice si neglijenta in serviciu . Mai exact, demnitarul este acuzat pentru ca incalcat directiva UE, EN 45013, care stipuleaza ca furnizorii de servicii educationale nu pot fi si evaluatorii acelorasi servicii, nefiind obiectivi, prin faptul ca a dat liber formarii de comisii de organizare cu profesori si supraveghetori din aceeasi scoala. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea