Social

# conducere defensiva #accidente #zapada

Conducerea defensiva - 7 sfaturi care te vor tine departe de accidente iarna

Conducerea defensiva, mai ales in sezonul rece, este un aspect foarte important atat pentru tine, cat si pentru ceilalti participanti la trafic. Indiferent de experienta pe care ai acumulat-o in spatele volanului, anumite situatii te pot pune in ipostaze incomode pe care e bine sa le stapanesti, daca vrei sa stai departe de accidente. Ninsoarea sau formarea poleiului nu sunt conditii meteo de care sa te sperii, insa e necesar sa cunosti cateva secrete ale soferiei pe care sa le aplici incepand de astazi, adaptandu-ti stilul de condus la situatiile intalnite pe carosabil. Iata care ar fi cele mai frecvente ipostaze in care te-ai putea afla si cum ai putea iesi din incurcatura in cateva clipe.

1. Pregatirea autoturismului

Orice deznodamant pozitiv incepe cu preventia. Desi poate suna banal, pregatirea este cea mai importanta etapa a unei calatorii efectuata in perfecta siguranta. Masina pe care o vei folosi ca mijloc de transport in deplasarile tale trebuie sa fie mereu complet curatata de zapada, pentru a fi sigur ca vei avea vizibilitate completa, dar si pentru a-i feri pe ceilalti soferi de imprevizibil, cum ar putea fi desprinderea unei bucati de gheata sau zapada de pe plafonul masinii tale in mers. O astfel de situatie ar pune in pericol ceilalti participanti la trafic, asa ca nu pleca niciodata din parcare cu masina deszapezita partial.

2. Plecarea de pe loc

Imediat ce ai terminat de indepartat gheata si zapada, poti porni la drum. Iarna, la plecarea de pe loc e recomandat sa apesi pedala de acceleratie foarte usor, pana cand masina ta se deplaseaza lent. Sub zapada se poate ascunde gheata, care, in cazul unei plecari bruste de pe loc, ar putea rupe aderenta masinii cu solul. Daca anvelopele sunt inghetate, e posibil ca rotile sa se invarta pe loc, situatie in care trebuie sa cuplezi treapta a doua de viteze, pentru a reduce cuplul transmis. si daca tot a venit vorba, e bine sa stii ca poti gasi o oferta variata de cauciucuri de iarna pe ePiesa.ro.

3. in timpul deplasarii

E important sa stii ca pastrarea unei distante generoase fata de masina din fata te poate salva de o tamponare usoara sau chiar de un accident mai grav. Poate ca tu ai incredere in autoturismul tau si stii ce poate, insa nu poti sti cine este la volan in fata ta. Foloseste cat mai mult frana de motor, prin retrogradarea treapta cu treapta, in loc sa utilizezi doar pedala de frana, care iti poate bloca rotile in mers iarna. Daca intervine o situatie in care impactul cu masina din fata este inevitabil, o manevra de ocolire a acesteia s-ar putea sa te tina departe de service-ul auto sau de firmele de asigurari, dar numai daca sistemul ABS este activat. Altfel, directionarea masinii dupa apasarea pedalei de frana ar putea deveni imposibila, pentru ca rotile se pot bloca. Pentru a evita aceasta situatie, iti recomandam sa exersezi in afara drumului public franari usoare si repetate, pentru a ajunge sa-ti cunosti cat mai bine masina si reactiile pe care le are in anumite situatii.

4. Virajele

Conditiile de iarna impun masuri de precautie suplimentare. Virajele trebuie luate cu o viteza cat mai mica, tinand cont de faptul ca aderenta cu partea carosabila este mult mai scazuta, din pricina zapezii sau a ghetii. La iesirea din viraj, accelerarea pentru revenirea la viteza de croaziera trebuie facuta treptat, progresiv, urmarind reactiile masinii pas cu pas.

5. Derapajul

Extrem de comun in sezonul invernal, deparajul poate fi foarte usor anulat, daca inveti sa "citesti" semnele pe care ti le da masina ta. Daca vei intra cu o viteza prea mare sau vei apasa pedala de acceleratie brusc la iesirea dintr-un viraj este posibil sa simti cum autoturismul nu iti mai respecta comenzile, pentru ca a intrat in derapaj. O simpla ridicare a piciorului de pe pedala de acceleratie te poate scote din incurcatura, moment in care iti vei recapata aderenta.

Daca masina derapeaza pe spate, roteste imediat volanul in sensul in care a plecat puntea spate, metoda care se mai numeste contrabracaj. Simultan, accelereaza foarte usor, pentru a pune presiune pe parte din spate a autoturismului. Pentru a realiza aceasta manevra e nevoie de putin exercitiu, pe care iti recomandam sa il faci in afara drumurilor publice.

6. Plecarea din rampa

O alta situatie care ar putea deveni o provocare pe timp de iarna este plecarea din rampa. Foloseste cea mai mare treapta de viteza in care motorul inca trage, reducand astfel cuplul rotilor si, implicit, evitand pierderea aderentei.

7. Blocarea in zapada

Desi poate fi o situatie neplacuta, multi soferi se confrunta cu blocarea autoturismului in zapada. Deszapezeste partea din fata si pe cea din spate a masinii si decupleaza sistemul de tractiune al rotilor, daca masina ta se bucura de aceasta tehnologie. Balanseaza usor masina intr-o miscare fata-spate si apasa usor pedala de acceleratie, pentru a putea inainta putin cate putin. Nu tura motorul, pentru ca alunecarea anvelopelor pe zapada face ca aceasta sa se topeasca si sa formeze un strat de gheata sub roti, situatie din care cu greu vei mai iesi. Asaza bucati de lemn sau pietre mici in drum, pentru a oferi o aderenta mai mare a cauciucurilor, insa ai grija sa nu ai prin preajma alte masini sau persoane, pentru ca este posibil ca acestea sa fie aruncate de sub roti inspre acestea.

Cea mai buna investitie pe care o poti face este sa te inscrii la un curs de conducere defensiva, care te va ajuta sa iti intelegi mai bine masina si sa o controlezi constient, indiferent de anotimp. Drumuri bune!

Sursa foto: pixabay.com

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea