Social

#act aditional #dobanda #client #banca.

Clientii trebuie sa semneze noile contracte cu acte aditionale neclare

Clientii au obligatia de a semna ca vor plati comisioane unice pentru o serie de servicii care nu sunt precizate nicaieri iar bancile omit sa le dea documentul integral cu stampila sau semnatura.

Bancile, IFN-urile si firmele de leasing au avut la dispozitie 90 de zile pentru a modifica cele 7.7 milioane de contracte, potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului. Termenul expira la inceputul saptamanii viitoare, potrivit Gandul.

Cu toate acestea, desi mai sunt putine zile pana intra in vigoare noile specificatii, majoritatea clientilor din banci nu au fost anuntati ca trebuie sa vina la ghiseu pentru a semna noile documente, iar cei care au venit au avut parte de o multime de probleme.

Aproape un milion de persoane fizice, care detin 1.5 milioane de credite la banci, au intampinat dificultati in aria actelor aditionale ce trebuiesc semnate si adaugate la contractele vechi. Din neatentie , graba sau un personal slab calificat, bancile au oferit acestora acte aditionale cu o multime de lucruri neclare cum ar fi de exemplu precizarea unor tarife unice pentru niste servicii care nu sunt specificate, dobanzi penalizatoare a caror valoare nu este trecuta sau lipsa unor pagini din document.

"Am avut foarte multe plangeri legate de actele aditionale. Unii clienti s-au plans ca acestea nu sunt semnate sau stampilate. In unele cazuri le-au primit incomplete, fara anexele in care se precizeaza dobanda, comisioanele si celelalte costuri ale creditului", a declarat Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC, pentru ziarul Gandul.

Un exemplu de prevedere neclara sesizata de publicatia Gandul este perceperea unui comision unic pentru diverse servicii care nu sunt insa precizate in actul aditional. In cazul unui act aditional al unui credit la Bancpost, de exemplu, la articolul 1, punctul 7, se precizeaza ca se taxeaza cu 250 de lei/ solicitare serviciile prestate ulterior tragerii creditului, fara a preciza care sunt acele servicii. La BCR situatia este similara: taxa de 10 euro (in echivalent lei) fara a se preciza, clar, pentru ce. Aceeasi problema apare si in actul aditional de la OTP Bank, unde se precizeaza doar taxa, de 150 de lei, precizandu-se un singur exemplu: "eliberarea adresei de refinantare ".

In apararea lor, bancherii sustin ca nu este prevazut in lege faptul ca trebuie prezentata lista completa cu servicii oferita.

"Textul art.36 din OUG nr.50/2010 nu a prevazut ca Banca ar trebui sa intocmeasca o lista exhaustiva cu potentialele servicii pe care le va solicita clientul in viitor. (...) In concluzie, in Art. 1, punctul, 7, Bancpost nu a facut altceva decat sa se raporteze intocmai la litera legii", au explicat, pentru ziarul Gandul, oficialii Bancpost.

O alta problema majora a actelor aditionale este si dobanda penalizatoare.  De exemplu, la OTP sau Bancpost, la articolul 3, punctul 8, respectiv la articolul 1, punctul 5, se specifica ca debitorii care au restante vor fi penalizati cu o dobanda mai mare, insa nu este precizata suma acestei dobanzi. OTP explica aceasta dobanda penalizatoare doar printr-un citat "nu poate depasi cu mai mult de doua puncte procentuale rata dobanzii aplicata atunci cand creditul nu inregistreaza restanta", iar Bancpost, te trimite la Anexa 1, punctul 5, punct care nu exista de fapt.
 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea