Social

Clasa medie dă pe haine 18 la sută din buget

Că puterea de cumpărare a romanilor s-a diminuat de la an la an este un fapt care se reflectă vizibil în imagine: cu un salariu minim pe economie de pană în 3,5 milioane de lei vechi, cei mai mulţi sunt constranşi să îşi cumpere doar strictul necesar în materie de vestimentaţie. Potrivit unui studiu Gfk , dat publicităţii la sfarşitul săptămanii trecute, 86% din romani cumpără haine atunci cand au neapărată nevoie. Lucrurile stau puţin mai bine în cazul celor care caştigă peste medie. "În cazul cumpărătorului cu un venit mediu, aproximativ 12-18% din bugetul anual se duce pe haine", apreciază Gabriel Moraru, directorul firmei de confecţii Dinasty . Moda bate firma Studiul menţionat susţine că repondenţii romani au indicat dorinţa de a fi în pas cu tendinţele modei ca fiind cel mai puţin popular motiv pentru care ar cumpăra haine, în vreme ce peste jumătate s-ar lăsa seduşi de marca acestora. Nu de aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii industriei confecţiilor din ţara noastră. "Nu cred că peste jumătate din romani cumpără haine pentru marca lor. Romanii devin tot mai vestiţi în afară mai degrabă pentru faptul că vor să ţină pasul cu moda. Cred că, de fapt, pe primul loc cand vorbim despre criteriile alegerii vestimentaţiei se află tendinţa de a fi la modă, şi apoi marca", consideră Maria Grapini , director general al Pasmatex Grup Timişoara. Atracţia faţă de marcă trebuie abordată şi în funcţie de cumpărători. Referindu-se la acest aspect, directorul Dinasty precizează: "Pe de o parte, avem cumpărători de marcă, indiferent de realitatea ei, doar pentru nume. Aici intră consumatorii cu buget scăzut, care se orientează către produse fabricate în ţările asiatice sau Turcia. Pe de altă parte, avem cumpărători de brand premium". În cazul acestora, piaţa este mai sofisticată, cumpărătorul ştie ce înseamnă calitatea unui anumit brand şi îl recunoaşte. "În cazul acestei categorii, avem de-a face cu un comportament de necesitate imediată, cumpărătorul identificand atat brandurile străine, cat şi pe cele romaneşti, de pe piaţă. Acest fapt este posibil şi datorită posibilităţii clienţilor premium de a călători, ceea ce presupune că sunt la curent cu cele mai noi tendinţe în modă", explică Gabriel Moraru. Un alt motiv pentru care marca ar fi devansată este reprezentată de costurile mari pe care le presupun hainele de firmă: "Din nefericire, marca implică şi costuri mult mai mari, acelaşi produs ajungand şi la un preţ de 10 ori mai mare, şi consider că şi acest inconvenient ar plasa marca după tendinţa de a fi la modă", spune Grapini. Reduceri romaneşti Nici faptul că 77% din romani cumpără haine cand pot beneficia de reduceri nu este foarte convingător. "În ceea ce priveşte orientarea romanilor către perioadele de reduceri, de asemenea, cred că cifrele sunt puţin exagerate. Această tendinţă de cumpărare s-a conturat cu precădere în ultima perioadă, dar trebuie să avem în vedere şi faptul că, la noi, perioada reducerilor nu este bine delimitată, iar reducerile sunt mici", spune Maria Grapini . Totodată, există foarte puţine branduri consolidate care să facă reduceri astfel încat să genereze un comportament al cumpărătorului, subliniază Gabriel Moraru.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea