Social

Barbatii domina piata fortei de munca

Daca sexul masculin este angajat cu precadere in industriile tehnice, femeile sunt intalnite mai ales in domeniul resurselor umane.

Forta de munca din tara noastra este dominata de angajatii de sex masculin. Situatia este valabila in majoritatea tarilor europene, iar cifrele nu prezinta, inca, nici o tendinta de a se modifica.

Un studiu Eurostat arata ca media statelor europene este de 72% - angajati barbati, in timp ce numarul total al femeilor platite ajunge abia la 57%. Mai mult decat atat, exista o separare clara atunci cand vine vorba de domeniile in care barbatii si femeile activeaza. In timp ce sexul masculin este intalnit cu precadere in industria IT, femeile prefera domenii precum resursele umane, comunicare si relatii publice etc.

Specialistii in resurse umane considera ca procentul ridicat al angajatilor barbati poate fi justificat si prin prisma misoginismului, dar si a faptului ca femeile prefera, de cele mai multe ori, sa se dedice vietii de familie. Ioana Pielescu, managing partner al companiei de consultanta in resurse umane - Qipa Romania, considera ca exista inca perceptia gresita ca barbatii sunt mai buni, mai apti de munca.

"Femeile romance isi asuma foarte tare rolul de femeie - mama, sotie, gospodina - si atunci disponibilitatea catre un job solicitant, atat ca numar de ore, cat si ca implicare, este mult mai redusa", a declarat, pentru "Adevarul", Ioana Pielescu.

Femeile se concentreaza in anumite industrii

Putem spune, insa, ca femeile si-au adjudecat anumite sectoare de activitate. Potrivit studiului Eurostat, femeile angajate tind sa se concentreze in cateva sectoare de activitate, situatie care se accentueaza de la an la an. Astfel, la nivel european, 17% dintre femei lucreaza in domeniul serviciilor sociale, 12,5% - in industria de retail, educatie -11,5%, administratie publica - 7%, activitati din sfera de business - 7%, in timp ce in hoteluri si restaurante se regasesc 5% din totalul femeilor angajate.

Distributia este valabila si la nivelul tarii noastre. Madalina Stoica, consultant in cadrul Hart Human Resource Consulting, spune ca se resimte si aici o segmentare a domeniilor de activitate specifice barbatilor sau femeilor, dupa caz.

"De exemplu, domeniile tehnice - IT, industria auto, bancar, constructii, real estate, telecomunicatii - sunt abordate de catre barbati prin prisma faptului ca cerintele profesionale pentru pozitiile specializate de ingineri au un puternic caracter tehnic", spune Stoica. Potrivit acesteia, in domenii precum resursele umane, comunicare si relatii publice, jurnalism, financiar, publicitate, industria usoara - textile, intalnim mai mult femei care activeaza pe diverse pozitii.

Barbatii ocupa posturile tehnice

In ceea ce priveste pozitiile pe care le ocupa barbatii si femeile intr-o companie, si acestea sunt impartite. "Pozitiile cel mai des intalnite pentru barbati se regasesc in zona vanzarilor, suport tehnic, service, in timp ce posturile ocupate preponderent de femei apar in cadrul departamentelor suport - resurse umane, juridic, marketing, contabilitate.

"Daca incercam sa intelegem specificul fiecarui job, atat din punct de vedere functional, cat si administrativ, vedem ca joburile pragmatice sunt destinate barbatilor, in timp ce cele mai creative, mai soft , sunt pentru femei", spune Ioana Pielescu.

Retailul ramane si in Romania un domeniu preferat in majoritate de femei. "Avand in vedere structura populatiei din tara noastra si tinand cont si de specificul sectorului, multe dintre activitatile si locurile de munca oferite intr-un magazin sunt preferate de femei, mai mult decat de barbati, ceea ce face ca, in compania noastra, numarul angajatilor femei sa fie dublu fata de cel al barbatilor", a precizat, pentru "Adevarul", Adriana Pita, director de comunicare al Real’-hypermarket.

Potrivit acesteia, femeile ocupa pozitii precum asistent director, economist in cadrul diferitelor compartimente si in special contabilitate, specialist pe resurse umane, operator calculator, sau pozitii de casier, supraveghetor case, cofetar etc.Barbatii sunt implicati mai mult in activitatile de receptie, IT, soferi, asistenti comerciali, macelari, dar si in pozitii manageriale.

Sexul masculin, factor decizional

Femeile sunt majoritare si in asigurarea necesarului de personal din cadrul unui hotel. De exemplu, in cadrul hotelului Marriott din Capitala, 55% din personal este de sex feminin, acesta fiind distribuit cu precadere in departamentele suport de mar­keting sau resurse umane. "Barbatii ocupa pozitii in departamentele de securitate, organizare banchete - evenimente si tehnic", spune Dina Litzica, director de marketing si comunicare in cadrul companiei.

Barbatii se regasesc in numar mare si in pozitiile-cheie dintr-o companie. Madalina Stoica sustine ca se poate vorbi de o preponderenta a barbatilor care promoveaza in functii manageriale comparativ cu femeile. "In majoritatea domeniilor exista tendinta de a promova barbatii in pozitiile manageriale cheie ale unei companii - director general, director executiv, director comercial, director IT", spune Stoica.

Sexul masculin este inca preponderent in pozitii de top management si pentru ca sunt inca putine femei care isi doresc, in realitate, o astfel de pozitie. Potrivit reprezentantei Qipa Romania, ne confruntam cu aceasta situatie si pentru ca o asemenea pozitie presupune multe ore suplimentare si deplasari, ceea ce inseamna mai putin timp petrecut alaturi de familie.

Chiar si in conditiile in care o femeie candideaza pentru un post de conducere, specialistii in resurse umane spun ca aceasta este evaluata cu mai multa atentie decat un barbat. Potrivit studiului Eurostat, in majoritatea tarilor europene, numarul barbatilor care ajung in pozitii-cheie este dublu fata de cel al femeilor. In Cehia, Danemarca, Portugalia, Suedia si Marea Britanie, dar si in Irlanda si Norvegia, numarul barbatilor aflati in pozitii de conducere este de cinci ori mai mare decat cel al femeilor.

De altfel, si prezenta femeilor in boardul decizional al unei companii este foarte redusa. "Nu exista tari europene in care femeile sa reprezinte 25% din totalul membrilor boardului. Doar Bulgaria si Suedia ating un procent de 20%, in timp ce in celelalte tari din Uniunea Europeana, dar si in Turcia, numarul femeilor din board este sub 10%.

In Italia, Spania, Luxemburg si Malta, procentul este sub 5%", se arata in studiul Eurostat. Un sector exclusiv al barbatilor este de departe cel bancar. Boardurile decizionale sunt dominate de sexul masculin, mergand chiar pana la 100%, in tari precum Italia, Ungaria sau Turcia. Statisticile Eurostat arata ca, in Romania, aceasta prezenta atinge 83%.

Salarii mai mici pentru sexul slab

Existenta acestor discrepante se reflecta direct si in nivelul salarial. In timp ce barbatii ocupa pozitii mai bine cotate in industrii in care lefurile sunt peste medie, femeile sunt platite, in general, mai slab. "Din cauza expunerii diferite a barbatilor si femeilor la posturile-cheie din cadrul unei companii, apar si diferente salariale. In general, in cadrul unei companii sunt mai bine platite pozitiile care reprezinta si sustin dezvoltarea afacerii – vanzari, operatiuni, productie, comparativ cu posturile suport", a subliniat Madalina Stoica.

La nivel european, barbatii castiga cu 15% mai mult decat femeile, procent valabil si in Romania, dupa cum arata un studiu efectuat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate - CPE, impreuna cu membrii Comisiilor Judetene in domeniul Egalitatii de Sanse intre Femei si Barbati si Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Barbati si Femei (ANES). Diferentele de salarizare intre cele doua sexe continua sa existe in majoritatea domeniilor de activitate.

Cea mai mare diferenta se inregistreaza in industrie, unde salariul barbatilor este cu peste 60% mai mare decat cel al femeilor. Chiar si in domenii feminizate, precum administratie publica si comert, salariile barbatilor sunt mai mari decat cele ale femeilor cu peste 15%. O diferenta mai mica exista in Belgia, Malta si Slovenia, tari in care diferenta de salarizare este de 9%.

In 6 tari, respectiv Germania, Estonia, Cipru, Slovacia, Finlanda si Marea Britanie, salariul unui barbat este cu peste 20% mai mare decat cel al unei femei. In ceea ce priveste disponibilitatea de a lucra peste program, aceasta este o caracteristica valabila mai mult pentru femei.

"Femeile se implica si se dedica destul de mult activitatilor profesionale desfasurate in pozitiile pe care le ocupa. Asa se explica disponibilitatea lor de a lucra peste program, dar si in weekend-uri. De asemenea, sunt femei interesate de evolutia lor profesionala si dispuse sa investeasca mai mult timp si efort in cladirea unei cariere", spune Madalina Stoica.

"Joburile pragmatice sunt des­tinate barbatilor, in timp ce femeile sunt intalnite mai ales in domeniile mai creative, mai soft" (Ioana Pielescu, managing partner Qipa Romania)

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea