Social

Avionul, autocarul si masina se bat pe vacantele romanilor

Oferta turistica s-a diversificat in ultimii ani. Pentru a obtine cel mai bun pret este necesar ca turistul sa-si stabileasca din timp programul. Numarul turistilor romani care aleg sa-si petreaca vacanta in strainatate este din ce in ce mai mare. Cererea a determinat si o crestere a numarului agentiilor de turism. Cei care pleaca in concediu pot sa isi faca singuri rezervarile sau pot sa apeleze la o agentie de turism . „Printr-o agentie i se asigura pachetul complet: transport, transfer de la aeroport la hotel, daca este cazul, cazare si masa. De asemenea, se obtin tarife mai bune deoarece agentiile negociaza preturile cu hotelierii“, spune Traian Badulescu, purtator de cuvint al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism. Turistul are posibilitatea de a face un calcul pentru a vedea cit l-ar costa vacanta in cazul in care merge pe cont propriu si, in cazul in care considera ca este prea mult, poate alege o agentie. Oferta mai bogata Daca in vremurile de inceput ale turismului extern romanesc optiunile erau extrem de limitate, in primul rind de preturile mari pentru destinatii ceva mai speciale, iar vizitarea unor obiective turistice se facea printre reprizele de cumparaturi din bazarele din Istanbul, in prezent situatia este diferita. Faptul ca vacantele , in care in pret este inclus si transportul cu avionul, s-au ieftinit a facut ca cererea pentru destinatii precum Egipt, Creta, sau Tenerife sa fie foarte mare. In prezent, turistul are trei variante de a merge in vacanta, asta daca judecam totul prin prisma mijlocului de transport: avion, autocar sau autoturism propriu. Vacanta cu avionul Cursele charter sint cele care au dezvoltat apetitul turistilor romani pentru vacantele in strainatate. „Cursele charter sint acele curse efectuate in general cu avionul, dar si cu autocarul, trenul sau ambarcatiuni, inchiriate de catre o agentie de turism sau o alta firma, in scopul deplasarii catre o anumita destinatie. Cursele charter sint de obicei point to point, nu prin conexiuni. Agentia de turism preia riscul inchirierii cursei charter de la compania aeriana si trebuie sa plateasca integral cursa indiferent de numarul de turisti. In general, o cursa charter cu avionul poate fi inchiriata atit de o agentie, cit si de mai multe, in parteneriat“, spune Traian Badulescu. Zborurile charter au contribuit foarte mult la dezvoltarea outgoing-ului in Romania. Asa cum am mai spus, au facut din destinatii greu accesibile cu autocarul sau cu masina proprietate personala locuri in care se ajunge fara prea multa oboseala si intr-un timp foarte scurt. Este drept, cei care aleg aceasta modalitate trebuie sa se astepte la avantaje, dar si la dezavantaje. Avantaje pentru zbor Avantajele acestui tip de vacanta sint numeroase, atit pentru turisti, cit si pentru agentie. „In primul rind se usureaza foarte mult accesul la o destinatie, de multe ori catre localitati care nu au zboruri directe, situate la o anumita departare fata de Romania. In plus, un lant de chartere implica un numar mai mare de clienti, deci automat preturi mult mai bune si o accesibilitate la toate nivelurile. Primele chartere organizate in Romania au fost cele operate de ONT Carpati in perioada 1992-1993, pe destinatia Egipt. Initial, programul pentru Egipt era efectuat pe zboruri regulate, dar preturile erau mai mari“, spune Traian Badulescu. Pe de alta parte, acestea dau posibilitatea clientilor de a economisi zile intregi, care s-ar pierde cu drumul. Bani mai multi Principalul dezavantaj pentru o astfel de vacanta il reprezinta costurile. O vacanta in care transportul este asigurat cu avionul este mai scumpa decit una in care acest lucru se face cu autocarul. De asemenea, mai trebuie sa se stie ca trebuie achitata si o taxa de aeroport, care este destul de mare. Aceasta varianta este aleasa in general de turistii pretentiosi, lucru care se poate vedea si din serviciile cerute de acestia, insa exista si persoane care prefera sa faca un sacrificiu financiar pentru a avea un drum mai scurt. „Turistii care aleg sejururile cu zboruri charter prefera serviciile all inclusive sau demipensiune, respectiv servicii de 4 si 5 stele. Sint si turisti care opteaza doar pentru mic-dejun sau pentru self catering in cazul pachetelor turistice ieftine, cu cazari la vile sau la hoteluri de 2-3 stele“, spune Traian Badulescu. Mai multe zboruri Numarul mare de clienti care doresc sa ajunga rapid la locul in care isi vor petrece vacanta a determinat o crestere a numarului acestor zboruri, dar si programarea de curse charter si de pe alte aeroporturi decit cel din Bucuresti. „Numarul de curse charter a inregistrat o crestere semnificativa de la an la an incepind cu 2004. In 2006 sint circa 60 de curse charter pe saptamina in sezonul estival. Majoritatea se efectueaza in perioada iunie – octombrie, dar exista si curse charter in perioada octombrie – aprilie, cum este in cazul Egiptului, sau in functie de cerere. In 2005 au fost 35 de curse charter pe saptamina. A crescut si numarul oraselor de pe care se efectueaza curse charter, in 2006 acestea fiind Bucuresti, Timisoara, Cluj si Bacau. Companiile aeriene care opereaza in prezent curse charter, in parteneriat cu agentiile de turism, sint Tarom, Blue Air si Carpatair, daca ne referim la cele din Romania, respectiv Nouvel Air, Air Malta, Aegean, Helenic si AMC“, mai spune Traian Badulescu. In prezent, se efectueaza, din Romania, zboruri charter spre Grecia (Creta, Salonic, Rhodos, ), Spania (Barcelona, Malaga, Tenerife, Mallorca), Egipt (Hurghada si Sharm El Sheikh), Turcia (Antalya, Bodrum, Izmir), Malta, Tunisia (Monastir), Cipru. Destinatii nou incluse in ofertele turistice in acest an, care se opereaza cu zboruri charter, sint Corfu (Grecia), Tenerife (Spania), Monastir (Tunisia), Cipru. Conform operatorilor, si pentru acestea cererea este foarte mare, chiar daca publicul nu stie foarte mult despre ele. Varianta autocar Autocarul reprezinta in continuare un mijloc de transport foarte solicitat. Acesta este folosit atit pentru destinatii de circuit in Europa, cit si pentru destinatii de sejur. Ca destinatii de sejur sint in special nordul Greciei, Bulgaria, Turcia, respectiv nordul Italiei. Ca destinatii de circuit sint de mentionat in special Italia, Austria, Franta, Grecia. Avantajul curselor charter cu autocarul este acela ca favorizeaza efectuarea de circuite combinate (mai multe tari), ceea ce nu se poate face cu avionul. In schimb, calatoriile cu autocarul sint mai obositoare, mai putin comode. „In cazul circuitelor cu autocarul, se prefera hotelurile de doua si trei stele, dar aceasta nu este o regula. Pot fi si circuite tematice in care oferta sa vizeze hoteluri de patru stele. In functie de tipul de circuit sint alese si serviciile de masa, care sint in general in regim de demipensiune sau mic-dejun, tinind cont ca un circuit vizeaza mai multe deplasari dintr-un loc in altul“, mai spune Traian Badulescu. Pretul face diferenta Evident, in multe cazuri alegerea mijlocului de transport se face in functie de costul excursiei. La acest capitol excursia cu autocarul are un avantaj net. Astfel, un sejur de sapte nopti, cu demipensiune, intr-un hotel de 3*+ din , costa, in virf de sezon, aproximativ 300 de euro. Acelasi pachet turistic, in care transportul este asigurat cu avionul, ajunge sa coste in jur de 450 de euro. Putem sa mai dam un exemplu. Astfel, tot un sejur de sapte nopti, cu demipensiune, intr-un hotel de trei stele din , costa, in varianta autocar, 250 de euro, in vreme ce in cazul transportului cu avionul acesta costa 420 de euro. Astfel, dupa cum se poate vedea, economia realizata in cazul pachetului turistic care include transportul cu autocarul este destul de mare. „In privinta Greciei, pentru cei care doresc sa mearga in insule recomandam in mod clar pachetele cu avionul. In doua ore turistul ajunge la destinatie si nu pierde astfel doua zile de concediu cu drumul si inca doua ca sa-si revina dupa o zi si o noapte petrecute pe autocar“, spune Mircea Vladu, directorul agentiei Prestige Tours . Autoturismul propriu, o solutie Conform statisticilor, cele mai multe calatorii in strainatate se realizeaza cu autoturismul propriu. Astfel, datele disponibile spun ca numarul de plecari ale vizitatorilor romani in strainatate in primul trimestru al acestui an a fost de 1.683.700, cu 12,2% mai mare fata de perioada similara din 2005. Structura plecarilor din Romania in functie de mijloacele de transport utilizate spun totul despre preferintele acestora: nu mai putin de 83,5% dintre acestia au ales sa faca acest lucru cu un autovehicul, pe sosea. Cum numarul autocarelor nu este foarte mare, rezulta ca autoturismul propriu este o solutie pe placul romanilor, in conditiile in care avionul este agreat de 13,2%, trenul de 3%, iar in dreptul transportului naval figureaza un indice de 0,3%. Evident, aceste cifre indica totalul plecarilor, nu numai pe cele in scop turistic, insa sint un bun indiciu cu privire la mijloacele de deplasare alese de catre romani. Avantajele volanului A calatori cu autoturismul propriu reprezinta un avantaj, deoarece turistul poate sa-si faca propriul program. Se poate opri in drum pentru a vizita anumite obiective turistice sau orase, isi poate alege locurile unde innopteaza sau unde va minca. De asemenea, ajuns la destinatie, el nu este obligat sa stea in locul respectiv sau sa plateasca excursiile optionale organizate prin agentiile de turism, deoarece se poate deplasa cu autoturismul. Pe de alta parte, apare din nou problema oboselii, dar si cea a unor cheltuieli suplimentare, pentru combustibil si pentru cartea verde. Masa conteaza O alta problema care trebuie luata in calcul este legata de tipul de masa pentru care opteaza turistul. Acesta are la dispozitie mai multe variante: mic-dejun, demipensiune, pensiune completa sau all inclusive. Turistul trebuie sa tina cont de mai multi factori atunci cind ia in considerare acest factor. Micul-dejun este in general inclus in costul de cazare, astfel ca turistul nu trebuie sa-si programeze cheltuieli suplimentare pentru asigurarea mesei de dimineata. Demipensiunea asigura masa de dimineata si cina. In acest caz, cel care pleaca in vacanta trebuie sa se informeze asupra cheltuielilor suplimentare cu masa de prinz. Pensiunea completa include cele trei mese. Bauturile si desertul vor reprezenta singurele cheltuieli ale celui care merge in vacanta. Cei care aleg varianta all inclusive nu trebuie sa-si faca probleme pentru banii de buzunar. In general, acesta include cele trei mese principale, bauturile produse in tara respectiva, precum si gustari la barul de la piscina. Economie din inspiratie Este indicat ca oferta turistica sa fie bine studiata inainte de a se achizitiona pachetul, deoarece este posibil ca turistul sa aleaga o destinatie care sa aiba in apropiere mai multe locuri interesante pe care sa le viziteze, iar in acest caz pachetul all inclusive nu este indicat. „Sint locuri care atrag turistul prin relieful deosebit, prin arhitectura neschimbata din Evul Mediu, cum este in Malta, si prin cadrul natural de exceptie. In aceste cazuri recomandam in special pachetul cu mic-dejun. Cine are atitea locuri de vizitat nu cred ca are rabdare sa stea pe marginea piscinei sau la malul marii toata perioada sejurului“, spune Mark Neville Faruggia, directorul Malta Travel. In cazul in care se intentioneaza vizitarea mai multor obiective turistice in zilele de concediu, poate fi luata in considerare si varianta demipensiunii. Pe de alta parte, in cazul in care se merge intr-un resort turistic izolat si se alege varianta demipensiune, masa de prinz poate ajunge sa coste foarte mult. In aceste cazuri este indicat sa se opteze pentru varianta all inclusive. Un caz special il reprezinta alegerea unei vile in care exista si bucatarie. De aceasta data totul depinde de cit este de dispus turistul sa gateasca in concediu. Avionul tenteaza Avantaje * Economie de timp prin parcurgerea rapida a distantei dintre punctul de plecare si destinatia turistica * Evitarea oboselii care apare in cazul excursiei cu autocarul * Formalitati mai putine decit in cazul vacantei cu autoturismul propriu Dezavantaje * Cheltuieli legate de taxa de aeroport * Nu se pot organiza circuite prin mai multe tari cu acest mijloc de transport * Nu se pot admira peisaje In lume cu autocarul Avantaje * Este mai ieftin decit in cazul transportului cu avionul * Posibilitatea organizarii de circuite prin mai multe tari sau orase * Se poate admira peisajul din tarile traversate Dezavantaje * Se pierd zile intregi pe drum * Turistul ajunge obosit la destinatie * Opririle se fac in locurile stabilite de operatori Autoturismul propriu Avantaje * Turistul are posibilitatea stabilirii traseului si calcularii costurilor * Se pot vizita toate obiectivele de pe traseu * Se economisesc banii care s-ar cheltui cu excursiile optionale Dezavantaje * Cheltuieli suplimentare cu cartea verde * Si in acest caz intervine oboseala * Posibile defectiuni tehnice care pot sa apara pe traseu si care presupun cheltuieli suplimentare Destinatii de success Conform ANAT, principalele destinatii preferate de romani sint, in acest an, pentru cursele cu zboruri charter, Spania si Grecia, urmate de Turcia, Egipt si Cipru. Bulgaria nu prea poate fi inclusa in aceasta categorie, deoarece nu este o destinatie catre care se merge cu avionul, ci cu autocarul. Se constata insa o crestere a popularitatii acesteia. „Se estimeaza ca vor trece granita catre aceasta tara 50.000 de turisti in acest an, fata de cel mult 10.000 anul trecut. De asemenea, sint solicitate, in continuare, circuitele europene cu autocarul, precum si city break-urile“, spune Traian Badulescu.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea